Page 110 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 110

1110) kûfî yazıyla 4 satırlık tarihsiz inşa   Selçuklu’yu ve Sultan Alparslan’ı simge-
                  kitâbesi şöyledir.                          leyen arslan kabartmalı levhanın olması-
                                   17
                     Bismillâhirrahmânirrahim                 dır. Böylece kitâbe ve levha ilk burç ve
                                                              ilk kapı üzerine konmuş ve bugüne kadar
                     Emere bi binâ’u hâze’l-burc
                     el-Emîrü’l-ecell                         intikal etmiştir.

                     el-Mansûr Şücâü’d-devle  Ebû             Ani  ile  ilgili  önemli  araştırmalara  imza
                                           18
                                                              atan Kırzıoğlu,  Emir Menûçihr’in inşa
                     Şücâ Menûçihr bin Şavur
                                                              ettiği bu burcun üzerine koyduğu değer-
                  Kitâbenin Ani’yi fetheden Sultan Alpars-    li kitâbenin Anadolu’da Selçukluların ilk
                  lan döneminde (1064-1072) konulduğu         kitâbesi olduğunu söyler. Bizans tehlikesi
                  tahmin  edilmektedir.  Arslanlı  Kapının    nedeniyle burcun, dolayısıyla kitâbenin
                  batı  burcundaki  ribâtın  ilk  inşa  edilen   en geç 1066 tarihinde onarılıp konulmuş
                  burç olduğunu söyleyebiliriz. Nitekim       olduğu kanaatindedir:
                  burcun üzerindeki kitâbede burçların           Emir Manuçahr’ın bu değerli kitâbesi
                  değil burcun inşasından bahsedilmek-           Anadolu’da Selçuklu çağının ilk kitâbesi
                  te ve “bu burcu inşa eden emir” ifadesi        olup, en geç 1066 tarihine konulmuş
                  kullanılmaktadır.                              olmalıdır. Çünki 1064 kışına girilirken
                                                                 Kars/Vanand bölgesini işgal eden
                  İlk inşa edilen burç kitâbesi olması nede-     Bizans kuvvetleri ve onların “Doğu-
                  niyle kitâbede henüz Menûçihr’in emir-         Kumandanlığı”na karşı, Ani’nin fetih
                  liği döneminde inşa edilen diğer burç-         sırasında yıkılan sur ve burçlarının, çok
                  lardan bahsedilmemektedir. Bunun ilk           çabuk onarılması gerekirdi.
                                                                                          19
                  burç olmasını destekleyen diğer bir veri    Ancak Kırzıoğlu, bu kitâbenin bir inşa
                  de burcun bitişiğindeki kapı üzerindeki
                                                              değil, onarım kitâbesi olduğunu ileri sü-
                                                              rer. Zira surların Bağratlılar dönemin-
                  17  Ayrıca bk Kırzıoğlu M. Fahrettin, Kars Tarihi,   de inşa edildiği kanaatinde olduğundan,
                      s. 363.                                 Sultan Alparslan mancınıkla bu surların
                  18  Sultan Alparslan’ın yazışmalarda kullanıldığı
                      künyelerindendir. Ahbaru’d-Devlet’de Sultan   bir  kısmını  yıkıp  içeri  girmiştir.  Fetihte
                      Alparslan’ın künyesi şöyledir; “Sultan ul   yıkılan iki burç ve duvarları Menûçihr
                      Azam Adud ud-Devle ebu Şuca Alparslan”   onarmıştır. Bu iki burç, kitâbenin olduğu
                      (Ahbaru’d-Devlet, s. 24). Câmiü’t-Tevârih’te   Menûçihr burcu ile Ejderha burcudur.
                      Sultan Alparslan’ın künyesi şöyle verilmek-
                      tedir: “Sultan Adudu’d-Devle Ebû Şucâ’ Al-  Emir Menûçihr, Alparslan’ın kuşatmada
                      parslan” (Câmiü’t-Tevârih, s. 108). “Şücaü’d-  kullandığı “büyük mancınık”tan atılan
                      devlet” devletin yiğiti anlamında olup Abbâsî   koca taşların yıktığı Orta kapı Batı
                      halifesi el-Kâim tarafından yaptığı fetihlerden   yanındaki sur kesimi ve (Batıdan Kuzeye
                      dolayı Alparslan’a verdiği lâkaplardandır.   ve Doğuya doğru sıralanan) 28. burcu
                      Bizanstan en doğudaki şehir olan Ani’yi fethet-  onartarak üzerine kabartma bir süslü kûfî
                      tiğinde halife tarafından Alparslan’a fatihlerin   hatla dört satırın yazılı olduğu 72x116
                      babası anlamında “Ebu’l-feth” unvanı ile
                      birlikte verildi. Halife bu unvanlarla birlikte
                      “Adu’d-devle”, “Burhan-ı emirü’l-mü’minin”
                      ve “Ebû Şücâ” lâkaplarını da vermiştir.  19  Kırzıoğlu (1982-1), s. 55.




                                                                                              ANADOLU’DA İLK İPEK YOLU ŞEHRİ   -   109
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115