Page 25 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 25

li”, “vakıf imaret sistemi” ile birlikte tam   kıf koruması altında ümrana ulaşmış-
                        olarak ortaya çıkmıştı.                     lardı. Böylece  vakıf imaretler kurarak
                                                                    zamanla ümrana erişen sonraki nesil-
                        XIV. yüzyılın ortalarında 1375’lerde Mu-
                        kaddime adlı ünlü eserini kaleme alan İbn   ler, atalarının kurdukları vakıflara hiz-
                        Haldûn (ö.808/1406), Endülüs’te yaşamış     met  ederler  ise  bu  vakıf  kurumlarından
                        ve Selçuklu’nun imar ettiği Anadolu’yu      faydalanabiliyorlardı.
                        birkaç kez gezerek incelemiş bir araştır-   Dünya tarihinde ilk kez “medeniyet”
                        macı olarak bu gelişmiş İslâm şehirlerini   terimini tanımlayıp kullanan  Bîrûnî (ö.
                        ortaya çıkaran gelişmeleri tarif ederken,   453/1061)  ise  “medeniyet”  kavramını
                        imar etmek kökünden gelen “imaret”          “insanların maddi ve manevi ihtiyaçları-
                        kelimesinden hareketle bu gelişimi “üm-     nın karşılanması” şeklinde tarif etmişti.
                        ran” olarak tanımlamıştır.  İbn Haldûn      İnsanın hem gelişmeye hem de anarşiye
                        bazı araştırmacıların eksik tanımladığı     mütemyil olduğunu bu nedenle maddi ge-
                        gibi medeniyete “ümran” dememiş, me-        lişimini koruyabilmesi için fütüvvet ola-
                        deniyeti nitelendirerek, gelişmiş medeni-   rak nitelendirdiği ahlâkî yönünü de ge-
                        yeti “ümran” olarak tanımlamıştı. Ancak     liştirmesi gerektiğini; medeniyetin ancak
                        yaşadığı dönemde ümrana ulaşan geliş-       böyle gelişebileceğini önemle belirtmiştir.
                        miş medeniyetler olan Endülüs’ün çöküşe     Bîrûnî’nin  medeniyet anlayışına dair ta-
                        geçtiğini, Selçukluların çöküşünü mütea-    nımlarını  Letâifü'l-hikme  adlı  eserinde
                        kip Anadolu’da Osmanlıların doğuşunu,       iktibas eden ve değerlendiren Ahî Evran,
                        Orta Asya’da Moğolların son bakiyeleri-     fütüvvet/Ahîliğe dayalı kümelenme mo-
                        ni temizleyerek ortay çıkan Timur devleti-  delini geliştirip sanayi devrimini başlat-
                        nin doğuşunu müşâhede eden İbn Haldûn       mış, böylece insanların maddi ve manevi
                        şu teoriyi geliştirmişti: Ümrana erişen ge-  ihtiyaçları karşılayarak medeniyete erişti-
                        lişmiş medeniyetler, bu gelişmeyle birlik-  ren önemli bir üretim modeli geliştirmişti.
                        te refaha kavuşan insanların asabî ve dinî   Anadolu Selçukluları, Avrupa tüccar-
                        ideallerinin zayıflamaya başlamasıyla çö-   larına tanıdıkları ticari imtiyazlarla VI.
                        kerken yerine asabî ve dinî idealleri güçlü   yüzyılda  Roma’nın ikiye ayrılmasından
                        yeni devletler ortaya çıkar. Buradan hare-  sonra içe kapanan Avrupa’ya, tekrar dışa
                        ketle medeniyetlerin de insan gibi doğup,   açılabilme  şansı vermiş,  Selçukluların
                        gelişip nihayet ümrana erdikten sonra çö-   kontrolündeki İpek Yolu ticareti XI. yüz-
                        küp yok olduklarını söylemiştir.
                                                                    yıldan itibaren Orta Asya’dan Avrupa’ya
                        Bu uyarıyı çok iyi algılamış görünen Os-    kadar uzanmış, “sanayi devrimi” ile Ana-
                        manlılar, vakıf kurumunu İslâm idealini     dolu yeni bir üretim merkezi olarak dün-
                        insanlardan bağımsız halde koruyan bir      ya iktisat ve ticaretinde yerini almıştı.
                        kurum olarak da şekillendirmişti.  İbn      Selçukluların geliştirdikleri tedarikçi  va-
                        Haldûn’un dediği gibi rahata eren insan-    kıf işletmelerin tarım, ticaret ve sanayi-
                        ların İslâm idealinden uzaklaşmalarına      de yaptıkları dönüşüm etkisi, Avrupa’da
                        belki de kurumsal bir önlem olarak  va-
                                                                    XVIII. yüzyılda kapitalist üretim biçimine




      24   -   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30