Page 103 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 103

sız kalabalıkla karşılaşan Selçuklu asker-  deline göre kurarak bu ağa kattıkları ilk
                        lerinin şaşırdıklarını söyler.              Anadolu İslâm şehridir.
                                                   1
                        Selçuklular, fethettikleri şehirler arasında   Buhara, Semenkant,  Belh,  Merv gibi
                        büyümeye ve bölgenin merkezi olmaya         İslâm şehirlerini yeniden inşa eden Sel-
                        müsait şehirleri, öncesiyle kıyaslanma-     çuklular bu inşa döneminde geliştirdikle-
                        yacak büyüklükte yeniden inşa ve ihya       ri Selçuklu tarzını, Selçuklu şehircilik ve
                        ediyorlardı. İhya ettikleri ve yeniden inşa   mimari üslubunu  Ani’yi inşa ederlerken
                        ettikleri bu yerlere, “şehir bölgesi” anla-  de uygulamışlardı.  Ani’nin inşasında bu
                        mına gelen “şehristan” adını veriyorladır.   yetenekli Selçuklu şehir mimarları ve us-
                        Ani de bu şehirlerden biridir.              talarının  Ani’yi büyük bir şehir olarak

                        Selçuklular fethettikleri  Ani Kalesi ile   yeniden inşa etmeleri önceki inşa başa-
                        önünde uzanan  Ani Ovasını birlik-          rılarına bakılarak gayet olağan bir ge-
                        te yeniden planlayıp önce yeni şehrin       lişmeydi. Olağan olmayan,  Ani şehrinin
                        dış-surlarını inşa ederken Cuma camii/      inşasının, Selçuklu’dan önceye ait oldu-
                        [namazgâh],  etrafında  çarşılar,  dükkan-  ğunu ortaya koymaya çalışan iddiaların
                        lar, kervansaraylar başta olmak üzere       tuhaflığıdır. Zira daha önce bölgede yer
                        iktisadi, dinî, kültürel bütün yeni unsur-  alan Ermeni, Gürcü unsurların idaresinde
                        ları Ani’de ilk kez inşa etmişlerdi. Bu fa-  kale tarzında feodal şehirlerden biri olan
                        aliyetler sonucunda, fetih öncesinde köy    Ani’nin, Selçuklu fethinden önce yüzbin
                        tipinde ancak katedral ve kiliseleriyle dinî   kişilik bir şehre dönüşerek geliştiğini,
                        merkez karakteri taşıyan eski Ani’yi ön-    Ani Kalesini çevreleyen dış-sur sisteminin
                        cesiyle kıyaslanamayacak derecede  bü-      Selçuklu’dan önce inşa edildiği gibi tarihî
                        yük ve gelişmiş bir şehre dönüştü.          gerçeklerle ve iktisadi gelişimle örtüşme-
                                                                    yen ididalar vardır. Selçuklu öncesinde
                        Öncelikle Selçuklu  şehristan modelini      kapalıçarşısı ve dükkanları dahi olma-
                        incelememiz, yeni Ani’nin kuruluşununu      yan  Ani’nin böylesine bir nüfusu barın-
                        kavramak için önemli görünmektedir.         dıramayacağı açıktır. Özellikle Hristiyan

                                                                    Ermeni ve Gürcü kökenli araştırmacılar
                                                                    bu konuda o kadar çok ileri gitmişlerdir
                        Selçuklu Islâm Şehir Modeli:
                        Şehristan                                   ki, Selçuklu dönemindeki eserlerin ta-
                                                                    mamının daha önceki eserlerin yeni hale
                        Ani, Selçukluların Orta Asya’da şehris-     çevrilmesi olarak sunmuşlardır. Örneğin
                        tanı olan Türk şehirlerini inşa edip İpek   yıllarca  Ani kazı başkanlığını yapan ve
                        Yolu şehirleri ağını genişlettiği faaliyetler   gerçekleri herkesten çok daha iyi bilen
                        döneminde fethedip üç unsurlu şehir mo-     N. Marr kitabında, birçok Selçuklu ese-
                                                                    ri için söylediği gibi Menûçihr Camii için
                        1   Mateos, s. 120. [Urfalı mateos vekayi-nâmesi   bile daha önce saray olduğunu sonradan
                            (952-1136) ve Papaz Grigor’un zeyli (1136-  camiye çevrildiğini ileri sürmüş, bu iddia-
                            1162) (trc. Hrant D. Andreasyan; Notlar
                            Edovard Dulaurer-M. Halil Yınanç), Ankara,   sını yalanlayan cami kitabelerinin yer al-
                            Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1987.]     dığı Menûçihr Camii duvarını ise gözünü



      102   -   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108