Page 169 - SAĞLAM BANKACILIK MODELİ İLE "KATILIM BANKACILIĞINA GİRİŞ"
P. 169
Örneğin bir tekstil firması, fabrikasında kullanmak üzere yeni bir tekstil makinesi almaya
karar vermiş olsun. Bu firmanın finans yöneticisi alınacak makinenin finansmanını mu-
rabaha yöntemiyle bir katılım bankasından sağlamak istesin. Satın alınacak makinenin
bedeli 300.000 TL (KDV dâhil), istenen vade de 12 ay olsun. Katılım bankası ise bu vade
karşılığın işlemden %20 kâr getirisi hedeflesin. Bütün bu işlem sonunda müşterinin öde-
mesi gereken resmî bedellerin 15.000 TL olduğu düşünülsün. Bu durumda kurum kârı ve
toplam satış bedeli şu şekilde hesaplanacaktır:
Murabahanın Özellikleri ve Ekonomiye Katkıları Geleneksel bankacılıkta
Murabahanın özelliklerini ve ekonomiye katkılarını aşağıdaki maddelerde görebiliriz; kullanılan kredinin
yerini Türk katılım
bankacılığı sektöründe
uygulamadaki sık
kullanımından dolayı
murabaha almıştır,
diyebiliriz. Birbirinin
yerine kullanılsa da
murabaha ve kredi GELENEKSEL BANKACILIK VE PARA KATILIM BANKACILIĞININ TARIHI VE GELIŞIMI KATILIM BANKACILIĞINDA TEMEL ILKELER KATILIM BANKACILIĞINDA FON TOPLAMA YÖNTEMLERI KATILIM BANKACILIĞINDA FON KULLANDIRMA YÖNTEMLERI
Murabaha İşlemlerinde Fiyatlandırma arasında önemli
Murabaha işlemlerinin fiyatlandırılmasında katılım bankaları için en önemli aşama, hedef farklar vardır.
kâr oranının belirlenme sürecidir. Çünkü bu süreçte katılım bankasının dikkate alması
gereken birçok etken bulunmaktadır. Bunların en başında piyasa araştırması gelir. Önce-
likle finansal piyasalarda alternatif sistemlerin ve firmaların uyguladıkları kâr oranlarına
bakmak gelir. Çünkü piyasa kâr oranları açısından düşük bir oran bankanın daha az kâr
etmesine sebep olurken daha yüksek bir kâr oranı da müşterinin diğer alternatiflere yö-
nelmesine neden olabilir. Bu yüzden diğer alternatif sistemlerin ve firmaların kâr oranına
yakın bir kâr oranı hedeflenir. Kâr oranı belirlenirken dikkat edilmesi gereken başka bir
nokta da bankaya fon yatıran katılma hesabı sahiplerinin katılım bankasından beklediği,
hedeflenmiş kârlılık düzeyidir. Çünkü her ne kadar katılım bankasında baştan belirli bir kâr
payı oranı mevcut değilse de piyasa şartları açısından katılma hesabı sahibi müşterilerin Murabaha İle Banka Kredisi Arasındaki Farklar
memnun olacakları bir kâr payı dağıtabilmek için bankanın, kullandırdığı fonlardan hedef- Geleneksel bankacılıkta kullanılan kredinin yerini Türk katılım bankacılığı sektöründe uy-
lediği kâr oranını sağlaması gerekmektedir. Bu nedenle bu hedeflerini de murabaha işlemi gulamadaki sık kullanımından dolayı murabaha almıştır, diyebiliriz. Birbirinin yerine kulla-
müşterilerine uygulayacağı kâr oranına yansıtmaktadır. Fiyatlandırma aşamasında kâr nılsa da murabaha ve kredi arasında önemli farklar vardır. Bu farkları aşağıda görebiliriz.
oranı belirlendikten sonra, önce satıcıdan mal satın alma işleminden, bilahare murabaha
işleminden dolayı ortaya çıkacak resmî kesintilerin müşterinin payına düşen kısımlarının
toplam satış bedeline eklenmesi gerekmektedir. Bu eklemeler yapıldıktan sonra murabaha
işleminin fiyatı belirlenmiş olur.
168 | KATILIM BANKACILIĞINDA FON KULLANDIRMA YÖNTEMLERI | 169