Page 249 - SAĞLAM BANKACILIK MODELİ İLE "KATILIM BANKACILIĞINA GİRİŞ"
P. 249

Kredi Değerlendirme ve   Kredi Teklif–Tebliğ Süreci
              Önceki Durum
 Kurumsal ve Ticari Krediler   Sürecin diğer bölümlerinde olduğu gibi, kredi teklifinde genel müdürlük departmanla-
              rının görüşleri ön plana alınıyordu. Teklif değerlendirme de şubeler yerine üst düzey
 Tahsis İş Süreçlerinin Yeniden   kadrolar tarafından yapılıyordu. Teklif-tebliğ süreci kurumun performans kriterlerine
 Yapılandırılması Projesi  uygun yürütülmüyor ve limit artırım talebi yoksa teklif-tebliğ mekanizması çalışmıyordu.   VAKA INCELEMESI  /  KREDI DÖNÜŞÜM PROGRAMI
              Münakele için teklif-tebliği süreci de sağlıklı bir şekilde çalışmıyordu.

              Sonraki Durum
 Sorumluluk Yapısında  Değişikliler  Proje sonrasında müşterinin kredi değerliliğine bağlı olarak kredi ihtiyacı şube tara-
 Önceki Durum  fından belirlenmekte ve teklif ilk andan itibaren şubenin kontrol ve sorumluluğunda
 Süreçler tekrar yapılanmadan önce şubeler daha çok kaynak toplamaya ve işlem ger-  oluşturulmaktadır. Bununla birlikte belirlenen performans kriterleri kredi teklif-tebliğ
 çekleştirmeye çalışıyordu. Bundan dolayı kredi analiz hazırlama yetkisi ve yetkinliği   sürecine uygulanmaya başlanmış ve bu sürecin doğru yönetilmesi hususunda herkes
 bölgelerin ve genel müdürlüğün sorumluluğundaydı. Kredi teklif hazırlama yetkisi her   kendi sorumluluğunu almıştır.
 ne kadar şubede görünüyor idiyse de şube kredi teklif hazırlama işini genel müdürlüğe
 bırakmıştı. Genel müdürlük odaklı merkeziyetçi bir kimliğe bürünen bu yapıda kredi   Organizasyonda Fonksiyonel Değişiklikler
 analiz ve tahsis süreçlerindeki yetki ve sorumluluklar şube ile bölge/genel müdürlük   (Şube, Bölge, Kurumsal ve Ticari Krediler ve Mali
 arasında paralel ve dengeli değildi.   Tahlil ve İstihbarat Müdürlükleri)
              Önceki Durum
 Sonraki Durum  Şubeler büyük ölçüde kredi tahsis sürecinin dışında hareket ediyorlardı. Yaptırımın ol-
 Proje sonrasında şubelere verilen farkındalık eğitimlerinde şubelerin kaynak toplamanın   maması nedeniyle şubelerde bilgi ve belgelerin tam ve doğru alınması bilinci yoktu.
 olduğu kadar kredi sürecinin de sorumluluğunu taşınması gerektiği vurgulanmıştır. Şube   Müşterilerin kredi talebi şubeler tarafından veri olarak alınıp kapsamlı bir analiz yapıl-
 satış kadrolarına kredi analiz hazırlama yetkinliği kazandırmak için şube pazarlamacıla-  madan bölge müdürlüklerine ve genel müdürlüğe gönderiliyordu. Bölgelere gelince Kredi
 rına eğitimler verilmiştir. Analizin doğru, objektif ve kalite standartlarına uygun hazır-  Değerlendirme Raporlarının büyük bir kısmı bölge müdürlüklerindeki kredi analistleri
 lanması için gereken temel bilgilerin aktarıldığı bu eğitimlerin sonunda şubelere kredi   tarafından hazırlanıyor ve kredi onların tahsis yetkileri kapsamında onaylanıyordu. Kredi
 değerlendirme yetkinliği kazandırılmıştır. Kurumun büyümesine paralel olarak, mer-  analiz ve tahsisi konularında bölge müdürlükleri çok yetkin bir durumdaydı. Kurumsal ve
 keziyetçi yaklaşım yerine şubelere yayılan yetki ve sorumluluk yapısı oluşturulmuştur.   Ticari Krediler Müdürlüğü’nde ise mali tahlil ve istihbarat biriminden gelen raporlar de-
              ğerlendirilip kredi tahsis görüşü belirtiliyordu. Daha sonra kredi dosyası kredi komitesine
 Kredi Değerlendirme Raporu (KDR)  getiriliyordu. Mali Tahlil ve İstihbarat Müdürlüğü’nün üzerinde çok sayıda rapor hazırlama   Proje sonrasında
 Önceki Durum  sorumluluğu vardı ve müşteri ziyareti şube ile irtibata geçilmeden yapılıyordu. Kişi başı   sürecin ilk adımından
                                                                                       itibaren şube
 Kredi Değerlendirme Raporu bölgelerde ve genel müdürlükte, MS Excel ortamında ve   rapor sayısı ve müşteri ziyareti çok fazlaydı. Dosyalar fiziksel ortamda arşivleniyordu.   müdürü ve şube
 manuel olarak hazırlanmaktaydı. Bu rapora verilen rating notu Kuveyt Türk’e özgü ve   pazarlama ekibi kredi
 manuel olarak veriliyordu. Kredi Değerlendirme Raporu yılda bir kez yenileniyor ancak   Sonraki Durum  değerlendirme ve
 bunun takibi manuel bir şekilde yapılıyordu. Kredili müşterilerden yıl sonu mali tablolar   Proje sonrasında sürecin ilk adımından itibaren şube müdürü ve şube pazarlama ekibi   tahsis süreçlerinde
 alınıyor ancak kontrolleri manuel bir şekilde yapılıyor ve bu raporlar kalite kontrolüne   kredi değerlendirme ve tahsis süreçlerinde söz sahibi olmaya başlamıştır. Müşteriden   söz sahibi olmaya
 tâbi tutulmuyordu.   alınan bilgi ve belgelerin tam, doğru ve zamanında alınması sorumluluğu şubeye ve-  başlamıştır.
              rilmiştir. Kredi Değerlendirme Raporu hazırlama sorumluluğu şube pazarlama ekibine
 Sonraki Durum  verilmiştir. Proje süresince; teorik eğitim sonrasında, bölge müdürlüklerindeki analistle-
 Yeniden yapılandırmayla birlikte KDR şube pazarlamacı tarafından hazırlanmakta, şube   rin şube satış ekiplerine koçluk yapmaları sonucunda pazarlama ekibine, alınan bilgileri
 müdürü tarafından onaylanmaktadır. Limit talebinin, banka özkaynaklarının %1’ini geç-  değerlendirme ve müşterinin kredi ihtiyaçlarını, bankanın risk ve pazarlama politikaları
 mesi halinde Mali Tahlil ve İstihbarat MTİ tarafından raporlanmaktadır. KDR, talep   doğrultusunda analiz edebilme yetkinliği kazandırılmıştır. Böylece kredi teklifi şube
 edilen kredi limitine ve sermaye büyüklüğüne göre bölge ve genel müdürlüğe gelmek-  tarafından yapılmaya başlanmıştır. Kurumsal ve Ticari Krediler Müdürlüğü şubenin
 tedir. KDR hazırlanması için güçlü bir teknolojik alt yapı oluşturulmuştur. KDR yılda bir   teklifini ve güncel olan Kredi Değerlendirme Raporu’nu inceleyerek görüş oluşturur ve bu
 kez yenilenmekte olup kontrol ve uyarı, sistem tarafından yapılmaktadır. Bu raporlar   görüşleri kredi komitelerinde belirtir hâle gelmiştir. Mali Tahlil ve İstihbarat Müdürlüğü
 kalite kontrolüne de tâbi tutulmaktadır. KDR sürecinin ilerlemesini engelleyecek kriterler   de ekonomi ve sektörler hakkında periyodik olarak hazırlanan raporları kredi stratejisine
 sistemde tanımlanmış olup ve tahsis süreci buna göre engellenebilmektedir.   etkileri açısından sürekli izlemeye başlamıştır.



 248  |   SAĞLAM BANKACILIK MODELI  •  KREDILER                                |  249
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254