Page 248 - SAĞLAM BANKACILIK MODELİ İLE "KATILIM BANKACILIĞINA GİRİŞ"
P. 248

Kredi Değerlendirme ve                                                                         Kredi Teklif–Tebliğ Süreci
                                                                                                                                        Önceki Durum
                                         Kurumsal ve Ticari Krediler                                                                    Sürecin diğer bölümlerinde olduğu gibi, kredi teklifinde genel müdürlük departmanla-
                                                                                                                                        rının görüşleri ön plana alınıyordu. Teklif değerlendirme de şubeler yerine üst düzey
                                         Tahsis İş Süreçlerinin Yeniden                                                                 kadrolar tarafından yapılıyordu. Teklif-tebliğ süreci kurumun performans kriterlerine
                                         Yapılandırılması Projesi                                                                       uygun yürütülmüyor ve limit artırım talebi yoksa teklif-tebliğ mekanizması çalışmıyordu.                VAKA INCELEMESI  /  KREDI DÖNÜŞÜM PROGRAMI
                                                                                                                                        Münakele için teklif-tebliği süreci de sağlıklı bir şekilde çalışmıyordu.

                                                                                                                                        Sonraki Durum
                                          Sorumluluk Yapısında  Değişikliler                                                            Proje sonrasında müşterinin kredi değerliliğine bağlı olarak kredi ihtiyacı şube tara-
                                          Önceki Durum                                                                                  fından belirlenmekte ve teklif ilk andan itibaren şubenin kontrol ve sorumluluğunda
                                          Süreçler tekrar yapılanmadan önce şubeler daha çok kaynak toplamaya ve işlem ger-             oluşturulmaktadır. Bununla birlikte belirlenen performans kriterleri kredi teklif-tebliğ
                                          çekleştirmeye çalışıyordu. Bundan dolayı kredi analiz hazırlama yetkisi ve yetkinliği         sürecine uygulanmaya başlanmış ve bu sürecin doğru yönetilmesi hususunda herkes
                                          bölgelerin ve genel müdürlüğün sorumluluğundaydı. Kredi teklif hazırlama yetkisi her          kendi sorumluluğunu almıştır.
                                          ne kadar şubede görünüyor idiyse de şube kredi teklif hazırlama işini genel müdürlüğe
                                          bırakmıştı. Genel müdürlük odaklı merkeziyetçi bir kimliğe bürünen bu yapıda kredi            Organizasyonda Fonksiyonel Değişiklikler
                                          analiz ve tahsis süreçlerindeki yetki ve sorumluluklar şube ile bölge/genel müdürlük          (Şube, Bölge, Kurumsal ve Ticari Krediler ve Mali
                                          arasında paralel ve dengeli değildi.                                                          Tahlil ve İstihbarat Müdürlükleri)
                                                                                                                                        Önceki Durum
                                          Sonraki Durum                                                                                 Şubeler büyük ölçüde kredi tahsis sürecinin dışında hareket ediyorlardı. Yaptırımın ol-
                                          Proje sonrasında şubelere verilen farkındalık eğitimlerinde şubelerin kaynak toplamanın       maması nedeniyle şubelerde bilgi ve belgelerin tam ve doğru alınması bilinci yoktu.
                                          olduğu kadar kredi sürecinin de sorumluluğunu taşınması gerektiği vurgulanmıştır. Şube        Müşterilerin kredi talebi şubeler tarafından veri olarak alınıp kapsamlı bir analiz yapıl-
                                          satış kadrolarına kredi analiz hazırlama yetkinliği kazandırmak için şube pazarlamacıla-      madan bölge müdürlüklerine ve genel müdürlüğe gönderiliyordu. Bölgelere gelince Kredi
                                          rına eğitimler verilmiştir. Analizin doğru, objektif ve kalite standartlarına uygun hazır-    Değerlendirme Raporlarının büyük bir kısmı bölge müdürlüklerindeki kredi analistleri
                                          lanması için gereken temel bilgilerin aktarıldığı bu eğitimlerin sonunda şubelere kredi       tarafından hazırlanıyor ve kredi onların tahsis yetkileri kapsamında onaylanıyordu. Kredi
                                          değerlendirme yetkinliği kazandırılmıştır. Kurumun büyümesine paralel olarak, mer-            analiz ve tahsisi konularında bölge müdürlükleri çok yetkin bir durumdaydı. Kurumsal ve
                                          keziyetçi yaklaşım yerine şubelere yayılan yetki ve sorumluluk yapısı oluşturulmuştur.        Ticari Krediler Müdürlüğü’nde ise mali tahlil ve istihbarat biriminden gelen raporlar de-
                                                                                                                                        ğerlendirilip kredi tahsis görüşü belirtiliyordu. Daha sonra kredi dosyası kredi komitesine
                                          Kredi Değerlendirme Raporu (KDR)                                                              getiriliyordu. Mali Tahlil ve İstihbarat Müdürlüğü’nün üzerinde çok sayıda rapor hazırlama   Proje sonrasında
                                          Önceki Durum                                                                                  sorumluluğu vardı ve müşteri ziyareti şube ile irtibata geçilmeden yapılıyordu. Kişi başı   sürecin ilk adımından
                                                                                                                                                                                                                 itibaren şube
                                          Kredi Değerlendirme Raporu bölgelerde ve genel müdürlükte, MS Excel ortamında ve              rapor sayısı ve müşteri ziyareti çok fazlaydı. Dosyalar fiziksel ortamda arşivleniyordu.   müdürü ve şube
                                          manuel olarak hazırlanmaktaydı. Bu rapora verilen rating notu Kuveyt Türk’e özgü ve                                                                                    pazarlama ekibi kredi
                                          manuel olarak veriliyordu. Kredi Değerlendirme Raporu yılda bir kez yenileniyor ancak         Sonraki Durum                                                            değerlendirme ve
                                          bunun takibi manuel bir şekilde yapılıyordu. Kredili müşterilerden yıl sonu mali tablolar     Proje sonrasında sürecin ilk adımından itibaren şube müdürü ve şube pazarlama ekibi   tahsis süreçlerinde
                                          alınıyor ancak kontrolleri manuel bir şekilde yapılıyor ve bu raporlar kalite kontrolüne      kredi değerlendirme ve tahsis süreçlerinde söz sahibi olmaya başlamıştır. Müşteriden   söz sahibi olmaya
                                          tâbi tutulmuyordu.                                                                            alınan bilgi ve belgelerin tam, doğru ve zamanında alınması sorumluluğu şubeye ve-  başlamıştır.
                                                                                                                                        rilmiştir. Kredi Değerlendirme Raporu hazırlama sorumluluğu şube pazarlama ekibine
                                          Sonraki Durum                                                                                 verilmiştir. Proje süresince; teorik eğitim sonrasında, bölge müdürlüklerindeki analistle-
                                          Yeniden yapılandırmayla birlikte KDR şube pazarlamacı tarafından hazırlanmakta, şube          rin şube satış ekiplerine koçluk yapmaları sonucunda pazarlama ekibine, alınan bilgileri
                                          müdürü tarafından onaylanmaktadır. Limit talebinin, banka özkaynaklarının %1’ini geç-         değerlendirme ve müşterinin kredi ihtiyaçlarını, bankanın risk ve pazarlama politikaları
                                          mesi halinde Mali Tahlil ve İstihbarat MTİ tarafından raporlanmaktadır. KDR, talep            doğrultusunda analiz edebilme yetkinliği kazandırılmıştır. Böylece kredi teklifi şube
                                          edilen kredi limitine ve sermaye büyüklüğüne göre bölge ve genel müdürlüğe gelmek-            tarafından yapılmaya başlanmıştır. Kurumsal ve Ticari Krediler Müdürlüğü şubenin
                                          tedir. KDR hazırlanması için güçlü bir teknolojik alt yapı oluşturulmuştur. KDR yılda bir     teklifini ve güncel olan Kredi Değerlendirme Raporu’nu inceleyerek görüş oluşturur ve bu
                                          kez yenilenmekte olup kontrol ve uyarı, sistem tarafından yapılmaktadır. Bu raporlar          görüşleri kredi komitelerinde belirtir hâle gelmiştir. Mali Tahlil ve İstihbarat Müdürlüğü
                                          kalite kontrolüne de tâbi tutulmaktadır. KDR sürecinin ilerlemesini engelleyecek kriterler    de ekonomi ve sektörler hakkında periyodik olarak hazırlanan raporları kredi stratejisine
                                          sistemde tanımlanmış olup ve tahsis süreci buna göre engellenebilmektedir.                    etkileri açısından sürekli izlemeye başlamıştır.



                                          248  |   SAĞLAM BANKACILIK MODELI  •  KREDILER                                                                                                                 |  249
   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253