Page 256 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 256

EB UBEKİR İNAN














































                                                                                                            Ebubekir İnan.



       254
                  Ebubekir Bey, öz sanatlarımıza nasıl ve ne zaman “merha-  Eserlerinizde nasıl bir teknik kullanıyorsunuz?
                  ba” dediniz?                                           Kakma işleminin uygulandığı kompozisyonda rölyefte olduğu
                  Geleneksel sanatlara ilgim lise yıllarımda başladı. O yıllarda kara   gibi çukur veya tümsekler oluşturmak yerine tamamen düz bir
                  kalem ve diğer bazı tekniklerle resimler çalışıyordum. Okumalarım   yüzey elde etmeye gayret ediyorum. Desenlerin kenar çizgileri
                  sırasında İslâm medeniyetinde, özellikle de Osmanlı’da sanatın na-  ise elde edilen düz yüzeye dik olacak şekilde kenar yüzeylerine
                  sıl geliştiğine dair bazı araştırma yazılarına rastladım. Bu yazılarda   dönüşüyor. Bu teknik bana net yüzeyler verdiği için görsel ola-
                  Hadis-i Şeriflerin yanı sıra, nedenleri ile birlikte İslâm sanatlarının   rak daha etkili olduğunu düşünüyorum. Çalışmalarımda daha
                  doğuşu anlatılıyordu. O andan itibaren tıpkı İslâm Medeniyetinde   çok değerli hattat hocalarımızın istiflerini tercih ettiğim için
                  olduğu gibi benim iç dünyamda da İslâm sanatları yer etmeye baş-  harfler ve harekeler için de bu teknik oldukça önemli bir avantaj
                  ladı. Zamanla araştırarak İslâm Medeniyeti’nde icra edilen gelenek-  sağlıyor. Çünkü harflerin anatomisini, geometrisini korumak,
                  sel sanatlar hakkında bilgiler edinmeye çalıştım.      bu netlik sayesinde mümkün oluyor.

                  Matematik tahsil ettiğinizi biliyoruz. Matematikle sanat yan   Hangi malzemeleri kullanıyorsunuz? 
                  yana gelince ortaya nasıl bir sinerji çıkıyor?         Bakır kakma işinde en temel malzeme tabii ki bakır levhadır. Bakır
                  Sanat sadece gözlere hitap etmez, aynı zamanda ruha da hitap eder.   levhanın kalınlığının ve kıvamının yapılan işe uygun olması gerekir.
                  Örneğin ölçülere, oranlara ve estetiğe dikkat edilerek hazırlanmış   Kullanılacak kompozisyon yoğun ve dar bir alana işlenecekse daha
                  bir hüsn-i hat eserine baktığınızda sizi rahatsız eden hiçbir unsu-  yumuşak ve daha ince bir bakır levha gerekirken, yoğun olmayan
                  ra rastlamazsınız. Her bir harfin, her bir harekenin, hatta tek bir   bir kompozisyon büyük bir alana işlenecekse daha sert ve kalın bir
                  noktanın bile hangi açıda, hangi büyüklükte ve nerede olduğu çok   bakır levhanın tercih edilmesi gerekir. En doğru seçimi, kazanılan
                  önemlidir. Her detay mükemmel olmadan, bütünde mükemmelliğe   tecrübe sayesinde yapabilirsiniz.
                  ulaşmak imkânsızdır.
                  Hocalarımız; “Göz terazidir.” derler. Yani baktığınız zaman bahset-  “Kem âletle kemâlat olmaz” denmiş. Âletlerinizi de öğrenmek
                  tiğimiz ölçülerin tamamını tecrübeli bir göz tartar ve gerçek bir eser   isteriz…
                  olup olmadığını anlar. Matematiği çok iyi bilmeden de bu ahengi   Kakma sürecinde zamanla çok çeşitli aletler kullandım. Bunların
                  muhteşem bir şekilde yaşatan sanatkârlarımız var elbette. Ancak   içerisinde metal kalemler, ahşap kalemler ve farklı ebatlarda çekiç-
                  matematiği de yaşayarak bu güzelliklere farklı bir bakışla bakabil-  ler bulunuyor. Nihayetinde doğal olarak kendi tekniğime uygun
                  menin bir ayrıcalık olduğunu düşünüyorum.              aletleri kendim ürettim. Farklı sertliklerde olan gürgen, dişbudak


                                                             B AKIR K AKM A
   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261