Page 256 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 256
EB UBEKİR İNAN
Ebubekir İnan.
254
Ebubekir Bey, öz sanatlarımıza nasıl ve ne zaman “merha- Eserlerinizde nasıl bir teknik kullanıyorsunuz?
ba” dediniz? Kakma işleminin uygulandığı kompozisyonda rölyefte olduğu
Geleneksel sanatlara ilgim lise yıllarımda başladı. O yıllarda kara gibi çukur veya tümsekler oluşturmak yerine tamamen düz bir
kalem ve diğer bazı tekniklerle resimler çalışıyordum. Okumalarım yüzey elde etmeye gayret ediyorum. Desenlerin kenar çizgileri
sırasında İslâm medeniyetinde, özellikle de Osmanlı’da sanatın na- ise elde edilen düz yüzeye dik olacak şekilde kenar yüzeylerine
sıl geliştiğine dair bazı araştırma yazılarına rastladım. Bu yazılarda dönüşüyor. Bu teknik bana net yüzeyler verdiği için görsel ola-
Hadis-i Şeriflerin yanı sıra, nedenleri ile birlikte İslâm sanatlarının rak daha etkili olduğunu düşünüyorum. Çalışmalarımda daha
doğuşu anlatılıyordu. O andan itibaren tıpkı İslâm Medeniyetinde çok değerli hattat hocalarımızın istiflerini tercih ettiğim için
olduğu gibi benim iç dünyamda da İslâm sanatları yer etmeye baş- harfler ve harekeler için de bu teknik oldukça önemli bir avantaj
ladı. Zamanla araştırarak İslâm Medeniyeti’nde icra edilen gelenek- sağlıyor. Çünkü harflerin anatomisini, geometrisini korumak,
sel sanatlar hakkında bilgiler edinmeye çalıştım. bu netlik sayesinde mümkün oluyor.
Matematik tahsil ettiğinizi biliyoruz. Matematikle sanat yan Hangi malzemeleri kullanıyorsunuz?
yana gelince ortaya nasıl bir sinerji çıkıyor? Bakır kakma işinde en temel malzeme tabii ki bakır levhadır. Bakır
Sanat sadece gözlere hitap etmez, aynı zamanda ruha da hitap eder. levhanın kalınlığının ve kıvamının yapılan işe uygun olması gerekir.
Örneğin ölçülere, oranlara ve estetiğe dikkat edilerek hazırlanmış Kullanılacak kompozisyon yoğun ve dar bir alana işlenecekse daha
bir hüsn-i hat eserine baktığınızda sizi rahatsız eden hiçbir unsu- yumuşak ve daha ince bir bakır levha gerekirken, yoğun olmayan
ra rastlamazsınız. Her bir harfin, her bir harekenin, hatta tek bir bir kompozisyon büyük bir alana işlenecekse daha sert ve kalın bir
noktanın bile hangi açıda, hangi büyüklükte ve nerede olduğu çok bakır levhanın tercih edilmesi gerekir. En doğru seçimi, kazanılan
önemlidir. Her detay mükemmel olmadan, bütünde mükemmelliğe tecrübe sayesinde yapabilirsiniz.
ulaşmak imkânsızdır.
Hocalarımız; “Göz terazidir.” derler. Yani baktığınız zaman bahset- “Kem âletle kemâlat olmaz” denmiş. Âletlerinizi de öğrenmek
tiğimiz ölçülerin tamamını tecrübeli bir göz tartar ve gerçek bir eser isteriz…
olup olmadığını anlar. Matematiği çok iyi bilmeden de bu ahengi Kakma sürecinde zamanla çok çeşitli aletler kullandım. Bunların
muhteşem bir şekilde yaşatan sanatkârlarımız var elbette. Ancak içerisinde metal kalemler, ahşap kalemler ve farklı ebatlarda çekiç-
matematiği de yaşayarak bu güzelliklere farklı bir bakışla bakabil- ler bulunuyor. Nihayetinde doğal olarak kendi tekniğime uygun
menin bir ayrıcalık olduğunu düşünüyorum. aletleri kendim ürettim. Farklı sertliklerde olan gürgen, dişbudak
B AKIR K AKM A