Page 404 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 404

İS M AİL ERDEM














































                                                                                                              İsmail Erdem.



       402        İsmail Erdem ülkemizin; bir adım öte dünyanın önde gelen yaprak   ile yetinmedim. Hep daha iyi, daha güzel, daha farklı ne yapabilirim
                  oygu ustalarından biri. Ağaç yaprakları üzerine göz nuru dökerek   düşüncesi, beni, süregelenden farklı bir şeyler üretmem ve tasarla-
                  birbirinden güzel sanat eserleri ortaya çıkaran İsmail Erdem Usta   mam gerektiğine yöneltti. Yalın kat katı‘ çalışması olarak yapmış
                  ile içinden yapraklar ve yaprak oygular geçen bir söyleşi yaptık.   olduğum bir çalışma var.

                  Geleneksel sanatlarla temasınız nasıl başladı?         Nedir o çalışma?
                  İlkokul çağlarında iken; “İleride evim böyle olmalı!” düşüncesi ile   “Dut Yaprağı”. Gerçek bir dut yaprağını dijital ortamda büyüttükten
                  sahip olmak istediğim evin resimlerini, eşyaları ile beraber çizmiş-  sonra desenini kâğıda aktarıp bütün damar yollarını tek tek oymuş-
                  tim  en  ince  ayrıntısına  kadar.  Sanatı  sevmemin  en  büyük  etkisi   tum. Bu çalışma bana ışık oldu ve gerçek yaprak oymaya böylece
                  bu oldu. Çizdiğim resimlere bakanların beğenisi, beni bir şeyler ile   başlamış oldum. Kendi tekniğimi oluşturmaya başladım. Yıllardır
                  uğraşmaya sevk etti. Resim yapmaya başladım. Ortaokulda pastel   deneme yanılma yöntemiyle pek çok sorumun cevabına ulaştım.
                  boyalar ile yaptığım doğa tasvirleri, lise yıllarında karakalem ça-
                  lışmalarım, üniversitede ise seramik kursu akabinde tezhip kursu   Yaprağın, ağacın dalından alınarak duvarda sanat eseri kim-
                  almam...  Bir  anda geleneksel  sanatların içinde  buldum  kendimi.   liği kazanmasının hikâyesini, dönüşümünü anlatır mısınız?
                  Çizdiğim desenleri keserek oluşturduğum kompozisyonlar, katı‘   Bir yaprak, dalından koparılıp çerçeveye girene kadar minimum 6
                  sanatının var olduğunu bilmeden benim bu sanat ile alakalı eserler   ay zaman geçiyor. Bazen siparişlerde özel istek oluyor. Diyorum 3
                  üretmeme sebebiyet verdi. Araştırmalarım doğrultusunda Osman   ay beklemeniz lazım, tabi istediği desen ya da resme uygun yaprak
                  Rıfkı’nın “dişi oyma” tarzında Allah, Muhammed levhasını gördük-  varsa… Onlar da hâliyle mevcut yapılmış olanlardan beğeniyorlar.
                  ten sonra bu tarzda yalın kat çalışmalar yapmaya başadım. Hat ya-
                  zılarını oyarken; “Bu yazıları da ben yazmalıyım, yazdığım yazıları   Süreç nasıl işliyor?
                  oymalıyım.” düşüncesi ile üniversite bitince Hezarfen Mesut Dikel   İlk başta uygun olan yapraklar dalından koparılır. Yaprağınız, ana
                  Hocam ile tanışarak sülüs tarzı yazıyı meşk etmeye başladım.   damarını oluşturan ortadaki damar alınarak temizlenir. Bunu yap-
                                                                         mazsak yaprağın düzgün bir şekilde kurumasını sağlayamayız. Ku-
                  Kesinlikle doğru yerde bulmuşsunuz kendinizi…          rutma işlemi saman kâğıtlarının arasında gerçekleşir. Bu kâğıtlar
                  Kesinlikle öyle… Meşk etmeye hocamın yanına gittiğimde atöl-  yenisi ile haftada birkaç kez değiştirilir. Ve bu kurutma işlemi pres
                  yesindeki naht sanatı eserleri dikkatimi çekti. Beni büyüledi, çok   arasında yapılır. Yapraklar oyacak kıvama geldiğinde oyulacak de-
                  hoşuma gitmişti. O testerenin keserken çıkardığı ses çok etkiledi   sen veya yazılar tasarlanıp hazırlanır. Hassas iş olacaksa nem ora-
                  beni. Naht sanatına yoğunluk verdim Hiçbir zaman yaptığım bir iş   nı da bir o kadar önemlidir. Desen veya yazı tasarlanır, yaprağın


                                                             Y APRAK O Y M A
   399   400   401   402   403   404   405   406   407   408   409