Page 8 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 8
ÖNSÖZ
Geleneksel sanatlarımız, her bir asırda ustaların rehberliğin- Bankacılık tarihinde bir ilk olarak Kuveyt Türk Katılım
de elden ele yeni eserler, isimler ve anlamlar kazanarak istik- Bankamızın Özel Bankacılık portalında bugüne kadar
rarlı yolculuğunu sürdürüyor. yayınladığımız ve an itibarıyla sayıları 240’ın üzerinde-
ki kültür-sanat yazılarımızın arasından 30 farklı sanat
Usta, hemen her sanat ve zanaat dalında olduğu gibi öz sa- ve zanaat dalını ve dahi 30 ustayı kitabımızda misafir
natlarımızın vazgeçilmez, aslî unsuru. Usta, öğrendiklerini ediyoruz.
kendine hiçbir bilgi kırıntısı saklamadan çırağına, kalfasına
öğretmekle mükellef. Bunun içindir ki “Malın zekâtı kırkta Kitabımızın “Dünden Bugüne İki Usta” bölümünde tezyîni
bir, ilmin ve sanatın zekâtı yüzde yüzdür.” denilmiştir. sanatlarımıza çok büyük hizmetleri geçen müzehhibe Fat-
ma Rikkat Kunt Hanımefendi’nin ve hat sanatının beyefen-
Şüphesiz sanat, ustaya tevdî edilen önemli bir emanettir. Ha- di şahsiyeti Prof. Dr. Ali Alparslan’ın örnek sanat, estetik ve
kikatli usta, emanetine bihakkın sahip çıkan insan-ı kâmil- çalışma hayatlarına ayna tutuyoruz. “Bugünden Yarına İki
dir. Eser ise ustadan geriye, yüzyıllar sonrasına sarkaçlanan Usta” kısmında ise hat sanatının mektepli ve alaylı ustası,
saygı ve hürmete lâyık kutlu bir izdir. Sanatta ve dahi eserde hocaların hocası Dr. Hüseyin Gündüz ile birlikte katı‘, ebru
zirveye ulaşmak için çok çalışmak, üstün gayretler göstermek ve tezhip sanatlarımızı yurt içinde olduğu kadar yurt dışında
gerekir. Malum olduğu üzere, herhangi bir sanat dalında da en iyi bir şekilde temsil eden Ahmet Çoktan’ın sanat dün-
halka ve Hakk’a mâl olmak için sırat-ı müstakîm üzere olmak yalarına nazar ediyoruz.
gerekir. Bunun için de sâlih bir kalbe ve düzgün bir duruşa
ihtiyaç duyulmaktadır. Çalışmamızın ana eksenini oluşturmakta olan Hüsn-i Hat
(Mahmut Şahin), Tezhip (Faruk Taşkale), Minyatür (Gülçin
“Sanatın ve Sanatkârın İzinde” serlevhalı kitabımızda yuka- Anmaç), Ebru (Alparslan Babaoğlu), Cilt (Gürcan Mavili), Katı‘
rıda arz ettiğimiz hususları önceleyerek, bu toprakların ha- (Ersin Yıldızhan), Kalemişi (Semih İrteş), Dinî Türk Mûsikîsi
kikatli ustalarının maharetlerine, birikimlerine, eser, söz, (Ahmet Hakkı Turabi), Çini (Ayşe Özkan), Seramik (Meryem
eylem ve fiillerine odaklandık. Uguz Kaplan), Tesbih (Eymen Gürtan), Naht (Mesut Dikel),
Ahşap Oyma (Bekir Uslu), Kündekârî (Şehmuz Okur), Sedef
Kitabımızda sanat ve estetik güzellikleri, çalışmaları, öğ- Kakma (Sinan Çiftci), Bakır Kakma (Ebubekir İnan), Mücev-
rencileri üzerinden bugünden yarına miras bırakacak us- her Tasarımı ve Tezyinatı (Uğur Karataş), Vitray (Mustafa To-
talarla yaptığımız söyleşilerde uzmanı oldukları sanat da- paloğlu), Sıcak Cam Sanatı (Etem Geyik), Cam Süsleme (Ren-
lının gerektirdiği yetkinlikle birlikte hâdisenin özü olan gin Alkın), Dival işi / Maraş işi (İlkay Dilibağlı), Tel Kırma/
edebi ve güzel ahlâkı da temâşâ ettik. Ustalarımızın gönül Bartın işi (Meral Döngel), Bosna Kilim Sanatı (Amila Smajo-
evlerinde yaşattıkları Ahilik kültürünün ve fütüvvet ahlâkı- vic´), Yazmacılık (Didem Öz), Keçecilik/Tepme Keçecilik (Emel
nın umdelerini talebelerine hâl ve kâl lisanıyla aktardıkla- Oğuz), Bastonculuk (Refa Gökbulak), Kaligrafi (Bünyamin Kı-
rını gözlemledik. nacı), Geleneksel İpek Dokumacılığı (Yılmaz Büyükaşık), Kit-