Page 118 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 118

ALP ARSLAN B AB A OĞL U

















































                  Teknede lâle ebrusunun yapım aşaması.
       116

                  kullanılmaktadır. Birinci anlamı; asırlar önce yapılmış, yüzyıllardır   Ebrunun tekâmül süreci, ustanın ebrularını taklit etmekle olur. Ta-
                  güzelliğini kaybetmemiş, bugün de çok beğenilendir. İkinci olarak da;   lebe, hocasını taklit ede ede gün gelir ustası gibi, gün gelir ustasın-
                  biraz evvel tarif ettiğim yolda; hocalarımın yolunda yapılanlardır. Bir   dan da güzel ve estetik ebrular yapmaya başlar.
                  ebrunun klasik olması bizden öncekiler gibi yapılmasını, yapılmış ol-  Battal ebrunun 115 yıllık, çiçekli ebrunun 60-70 yıllık tekâmül sü-
                  masını gerektirir. Benim için klasik ebrunun üstatları Hatip Mehmet   recini ebrulara bakarak görmek mümkündür. Bir hattat çok çalışır-
                  Efendi’dir,  İbrahim Edhem Efendi’dir, Necmeddin Okyay’dır, Musta-  sa, Sâmi Efendi’yi, Hulûsi Efendi’yi aşması mümkündür. İmkânlar
                  fa Düzgünman’dır. Bunların yaptığı her şey klasiktir. Onların yaptık-  âleminde yaşıyoruz.
                  larının dışında kalan hiçbir şey klasik değildir. Böyle ebrular eğer ge-
                  leneklerimize uygun yapılmışsa klasik olmaya adaydır ve onun klasik   Ebrunun kullanım alanları nerelerdir?
                  olup olmadığına gelecek nesiller karar verir.          Ebru bir kâğıt bezeme sanatıdır. Ebru, gündelik hayatımıza ancak
                  Ebru, geleneksel sanatlarımızdan, öz sanatlarımızdan biridir. Bu-  ciltte ve levha pervazlarında kullanılarak doğru yerden girebilir.
                  nunla birlikte diğer sanatlarımızdan daha kuvvetli olarak kişinin   Ebru, yazının pervazında yer alır; hatip ebruları yazıların kenarla-
                  enâniyetini yenmesi için çok önemli bir vasıtadır bana göre. Kısa   rına konur. Ebru, hayatımıza hat ile, cilt ile, kitap ile girdiyse doğru
                  sürede bir eser meydana getiriyorsunuz. Ortaya çıkan bu güzellik   yerden girmiş demektir.
                  karşısında onu yapmaya vâsıta olduğunuzun idrakinden çıkıp bunu   Lâle, hilâl ve Allah lâfzının ebced hesâbıyla değerleri aynıdır. Bunun
                  “ben” yaptım düşüncesine kapılırsanız, bu, insan için çok tehlikeli   içindir ki lâleye kıymet verilmiştir. Bunun içindir ki edebiyatta ve
                  bir şeydir.                                            sanatta lâle figürü çoklukla kullanılmıştır. Bunun içindir ki Müslü-
                                                                         man ülkelerin bayraklarında hilâle yer verilmiştir. Bunun içindir ki
                  Hocam, ebruda tekâmül mümkün müdür?                    Mehmet Aşkî:
                  Aynı şeyi mütemadiyen devam ettirmek suretiyle de yenilikler,   “Mazhar-ı ism-i Celâl olmasa hakkā lâle
                  farklılıklar meydana çıkar. 30 yıldır lâle çalışıyorum. Benim lâlem   Bulamazdı bu kadar rütbe-i vâlâ lâle ”
                                                                                                     1
                  30 yıl içerisinde kendi içinde tekâmül etmiştir. Aynı şeyi tekrarlaya   demiştir. Bunun içindir ki ebrucular lâleyi ebrularında sıklıkla kul-
                  tekrarlaya, yaptığınız eserdeki estetik problemleri görüp düzeltir-  lanırlar.
                  siniz. Bir diğer sanatkâr da aynı şekilde çözemediği bir meseleyi
                  çokça meşk ederek kavrama yoluna gidebilir. Böylelikle sanat da   Ebru yaparken kullandığınız teknikten biraz bahseder misiniz?
                  sanatkâr da tekâmül eder. Türk dilinin kendi kendine tekâmül et-  Seramik ya da oto boyasıyla, daha doğrusu içinde asit bulunan bo-
                  mesi gibi… Ben de hocamın ebrularına, lâle ebrularına bakarak bel-  yalarla kâğıda ebru yapılmaz. Bizim boyalarımızda asit yoktur. Asitli
                  ki binlerce kez hocam gibi ebru yapmaya çalıştım, çalışıyorum da.   boyalarla yapılan işlerdeki boyalar 30-40 sene içinde kâğıdı yakar. 
                  Birlikte çalıştığım arkadaşlarım da benim ebrularıma bakarak ebru   Biz boyalarımızı topraktan yapıyoruz. Toprak, boyalarımızın ana
                  çalışıyorlar. Tüm sanatlarda durum böyledir. Bizim sanatlarımız
                  taklitle öğrenilir.                                    1   Lâle eğer Allah’ın ismini taşıyor olmasaydı
                                                                              Bu derece yücelere çıkamaz, böylesine kıymetli olamazdı

                                                              EBRU S ANA TI
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123