Page 120 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 120
ALP ARSLAN B AB A OĞL U
Teknede lâle ebrusu.
118
maddesi. Eczacı havanlarında dövüyoruz. Kendi boyamızı kendi- ancak bir mühendisin kafa yoracağı süreçler. Bugüne kadar hiçbir
miz yapıyoruz. Fırçamızı da kendimiz yapıyoruz; atkuyruğunu gül ebrucu böyle şeyler düşünmemiş. “Neden bu boyanın içerisine öd
dalına sararak kendi fırçalarımızı yapıyor ve ebru yaparken bunları koyuyoruz?”, “Öd ile beklemiş boya neden güzelleşiyor?”, “Kitrenin
kullanıyoruz. kıvamı artınca neden daha fazla öd kullanmak gerekiyor?” gibi so-
rular, ebru sanatçıları tarafından sorulmamış.
Son iki sorumuz olsun hocam. Birincisi şu: Mühendislik for-
masyonunuzun ebruya, tekneye nasıl bir katkısı oldu? Hocam son olarak, ebru sevenlere ve ebruculara nasıl bir me-
Ebru teknesinde olan olaylar sonuç olarak fiziksel, kimyasal veya saj vermek istersiniz?
fizikokimyasal olaylardır. Mustafa Düzgünman Hoca hayatta iken, Türkiye’de ebru yapmak isteyen çok insan var. Bana her gün “Ho-
Oktay Sinanoğlu ebruyu merak etmiş. Uğur Derman Hoca da ken- cam, ben ebru öğrenmek istiyorum. Nereye gitmeli, kimden öğren-
disini Mustafa Hoca’nın teknesine götürmüş. Oktay Bey, “Bu iş tam meliyim?” şeklinde çok mesaj geliyor.
benim sahama giriyor. Bundan çok güzel doktora tezi olur, benim Öncelikle ebru öğrenmek isteyen herkesin ebruyu, doğru ustadan
bunu çalışmam lazım.” demiş. öğrenmiş, âdâbı ile icra edebilen bir usta bulması lazım. Bu, şuna
benzer: Ney öğrenmek istiyorsanız, Niyazi Hoca’ya gidebilirsiniz
Netice nasıl hâsıl olmuş? veya Salih Bilgin’e gidebilirsiniz veya bir sokak çalgıcısından öğren-
Ancak bu konuda doktora yaptırtacak bir talebe bulamadığı için ça- meye de kalkabilirsiniz. Sokak çalgıcısından öğrenirseniz, sokak
lışamamış. Sorunuzun cevabına gelecek olursak… Ebru teknesinde çalgıcısı kadar çalabilirsiniz. Ancak Niyazi Hoca’dan öğrenirseniz,
bir mühendisin ilgisini çekebilecek çok şey var. Sığır ödünün içe- Niyazi Hoca’nın vardığı yere kadar ulaşma şansınız olabilir. Dolayı-
risinde yüzey aktif asitler bulunur. Bu yüzey aktif asitler, kitrenin sıyla ebru öğrenmek isteyen herkesin doğru bir usta bulup, o usta
üzerindeki yüzey gerilimini kırıp boyanın açılmasını sağlıyor. Kitre- ile çalışması gerekiyor.
nin kıvamı arttıkça yüzey gerilimi artıyor ve daha fazla öd koyma- Doğru usta bulamayanlar, ebru yapmak zorunda olmadıklarını
nız gerekiyor veya öd ile beklemiş boya gittikçe güzelleşiyor, inceli- unutmasınlar. Bunun yerine doğru usta bulabilecekleri başka bir
yor. Çünkü ödün içerisindeki yüzey aktif asitler aynı bir deterjanın sanat dalı ile meşgul olmayı tercih etsinler bence. Çünkü diğer sa-
kumaşa tutunmuş bir kir parçasını söküp ayırması gibi boyadaki nat dallarında da doğru yola ancak doğru usta ile gidebilirsiniz.
topaklanmaların en küçük zerrelerine kadar bölünmesini sağlaya-
rak daha güzel bir ebrunun ortaya çıkmasını temin ediyor. Bunlar Hoş bir sohbet oldu hocam. Allah razı olsun.
EBRU S ANA TI