Page 14 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 14
Ekol sahibi sanatkârların gözetiminde usta-çırak, hoca-talebe iliş- Osmanlı asırlarında uzun yıllar hizmet veren Topkapı Sarayı
kileriyle asırlar boyunca tekemmül eden geleneksel sanatlarımızın Nakkaşhânesi, 1950’li yılların ortalarında Prof. Dr. A. Süheyl Ün-
sağlam usûllerle nesilden nesile intikalinde icazetin önemli bir rolü ver’in gayretleriyle yeniden tesis edilmiş; Mimar Sinan Güzel Sa-
bulunmaktadır. natlar Üniversitesi, Sanayi-i Nefise Mektebi’nin misyonunu üstlen-
miş ve takip eden yıllarda birbiri ardına İstanbul’da ve Anadolu’daki
1950’Lİ YILLARDA ÖZ SANATLARIMIZ YENİDEN DOĞDU üniversitelerde açılan Güzel Sanatlar Fakülteleri’nin Geleneksel
Memleketimizde 20. yüzyılın başından ortasına kadar üzerine ölü Türk Sanatları Bölümleri öğrenci kabul etmeye başlamıştır. Bu sü-
toprağı serpilen İslâm-Türk sanatları; Necmeddin Okyay, Hamit reçte yerel yönetimler de meslek edindirme merkezlerinde gelenek-
Aytaç, Mustafa Halim Efendi, Hafız Kemal Batanay, Beşiktaşlı Nuri sel sanatlar kursları açarak sanatseverlere mektep olmuştur.
Efendi, Macit Ayral, Prof. Dr. A. Süheyl Ünver başta olmak üzere
daha pek çok hamiyetli sanatkâr üstadın himmetleriyle 1950’li Kültür Bakanlığı, IRCICA ve katılım bankaları da açtıkları sergiler,
yılların ortalarına doğru toparlanma iklimine girerek tabiri caizse düzenledikleri yarışmalar ve verdikleri teşvik ödülleriyle kabiliyetli
küllerinden yeniden doğmuştur. gençleri İslâm sanatlarına tutundurmaya gayret etmiştir.
12
Feyzullah Dayıgil’in icazeti:
“Mustafa Zekioğlu Hüseyin Feyzullah Tezhip, Türk tezyinatı, Çini nakışlarından talime mezun kılınmıştır. Allah Zülcelal Hazretleri tevfikini refik kılsın.”
İcazeti verenler, sağdan sola: Hakkı (Tuğrakeş İsmail Hakkı Altunbezer), Nuri (Nuri Korman), Necmeddin (Necmeddin Okyay)
(İcazet tezhibi Emin Barın’ın isteği ve yönlendirmesi ile Feyzullah Dayıgil’in motiflerinden esinlenerek müzehhip Faruk Taşkale tarafından yapılmıştır. Faruk Taşkale
koleksiyonu).