Page 142 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 142

ERSİN YILDIZHAN















































                  Herat Bahçesi (2012).


       140
                  hayatı paylaşarak öğreniyorsunuz, bütün duyularınız ve gönlünüz   lar, katı‘da çok sağlam bir zemin kazanmış olup, büyük oranda daha
                  devrede olarak... Meşk usûlünün başarısı ve kuvveti buradan geli-  kolay ve hızlı başarılı olurlar. Desen bilgisine sahip olmayan öğren-
                  yor, diye düşünüyorum.                                 cilerimizi, ders verdiğim kurum olan Geleneksel Sanatlar Akademi-
                                                                         sinde açılan desen dersine mutlaka gönderiyoruz. Desen kurgusu
                  Her oyulan kâğıt, katı‘ olarak isimlendirilir mi?      ve bilgisine sahip olmayanın ilerlemesi, kendi kanatlarıyla uçması
                  Günümüzde doğudan batıya dünyanın her yerinde kâğıt oymacılığı   bir hayli zor!
                  yapılmaktadır. Bu sanata her ülke kendi kültüründen katkılar yap-
                  mış ve kendi lisanında isimler vermiştir. Katı‘, ince kâğıt oymacılığı   Katı‘ sanatına getirilen yeni yorumlar hakkında neler söyle-
                  sanatının, Türkiye’de Anadolu topraklarındaki adıdır ve mutlaka   mek istersiniz?
                  geleneksel sanatlarımıza ait desen, motif ve yazılardan yola çıkıla-  Bu konuda ancak kendimden yola çıkarak bir şeyler söyleyebilirim.
                  rak ve geleneksel teknikler kullanılarak hazırlanmalıdır. Dolayısıyla   “Gelenek nedir?” konusuna değinmek isterim öncelikle. Katı‘ ve di-
                  her kâğıt oyma, katı‘ değildir.                        ğer sanatlar açısından bakarsak, geleneksel sanatlarımız birbiri ardı
                                                                         sıra gelen uzun asırlar süzgecinden süzülerek, geçmiş olduğu za-
                  Usta işi bir katı‘ eseri, bünyesinde hangi özellikleri taşır?  man ve coğrafyadan daima katkılar almış, asliyetini kaybetmeden
                  Usta işi bir katı‘ eser; öncelikle sağlam, bütünlüklü ve fikirli bir tasarı-  hayatiyetini sürdürmüştür. Akâmete uğrar gibi olduğu zamanlar
                  ma, dengeli bir renk dağılımına ve çok iyi ve incelikli bir işçiliğe sahip   olsa da, günümüze kadar gelen bir zevk, estetik, anlam ve tüm bun-
                  olmalıdır. Bu saydıklarımıza ne kadar çok yaklaşılırsa o denli temâşâ   ları ifade ediş tarzından bahsediyoruz, demektir. Akan capcanlı bir
                  edene tesir eden eserler meydana getirilebilmesi mümkün olur.  nehir gibidir gelenek ve derinlik demektir. Hayatiyet belirtisi olarak
                                                                         daima zamandan ve zamanın ruhundan katkılar alır. Mesela, 15.
                  Katı‘ sanatının etkileşim içerisinde bulunduğu sanatlar nelerdir?  yüzyılda Herat’da örneklerine rastladığımız, tamamen stilize yalın
                  Katı‘ sanatının etkileşimde bulunduğu sanatlar için, “geleneksel sa-  kat oyulmuş bitki ve ağaç tasvirleri, 16. yüzyılda İstanbul’da çok
                  natların bütün dallarıdır” diyebiliriz kolaylıkla. Hat, tezhip, minya-  katlı ve derinlikli, hangi bitki ve ağaç olduğunu anladığımız yarı sti-
                  tür ve hatta mimarî unsurlar…                          lize katı‘lara dönüşüyor. Bu düşünceden yola çıkarak,  21. yüzyılda
                                                                         ince kâğıt oymacılığı yaparken, vaktin sanat ve sergileme anlayışla-
                  Tezhibin, katı‘ için ifade ettiği değerler nelerdir?   rından katkılar alıyorum. Katı‘ın aslını, özünü odak noktası yapıp
                  Desen bilgisi ve kurgusunu içinde bulundurması hasebiyle tezhip   çalışmayı çerçeveden çıkararak, mekâna yayıp yüzey düzenlemeleri
                  başta olmak üzere, genel olarak desen kurgu ve bilgisine sahip olan-  yapıyorum. Ustalarımdan ve farklı disiplinlerin mensuplarından bu



                                                              K A TI‘ S ANA TI
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147