Page 202 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 202

E Y MEN GÜR T AN



















































       200





                  Hubei (pres, yeşil firuze)
                  33’lük tesbih.





                  Osmanlı’da öne çıkan tesbih ustaları kimlerdir?        ve zevkine göre şekillenmektedir. Eğer tesbih 99’luk ise her 33 hab-
                  Elimizde tesbihi bulunan, Osmanlı’nın son dönemini ve Cumhuri-  beden sonra ilâve olunan, adına durak veya nişane denilen ve 33
                  yet döneminin ilk yıllarını idrak etmiş bazı isimler bulunmaktadır.   habbeyi ayıran parçalar bulunmaktadır. Habbelerin nihayetinde
                  Beşiktaşlı Sağır Rıfat, Benli Ali Bey, Kasımpaşalı Horoz Salih, Tosu-  “imâme” adını verdiğimiz parça yer alır. İmâmeden sonra bağlanan
                  num Halil Usta, Tophaneli İsmet Usta, Kehribarcıbaşı Ali Bey, Mev-  tesbihin, düğüm kısmının içerisine gizlendiği, düğümlük adı veri-
                  lanakapılı Mahmut Usta, Balatlı Nuri Usta, Topkapılı Sadık Usta,   len bir parça bulunur. Eğer tesbih 33’lük ise 3 veya 4 tane, 99’luk ise
                  Kalemdar Hayri Usta, Akgerdan Mehmet Efendi ve oğlu Galip Usta   5, 7, 9 tane “ara tane” adını verdiğimiz küçük tanecikler yer almak-
                  (Galip Başsaka), hocam Neyzen Niyazi Sayın, eserleri günümüze   tadır. Bunlar form ve ölçü olarak tesbihin habbeleri ile imtizaç içe-
                  ulaşan önemli isimler arasında yer almaktadır. Özellikle Niyazi Sa-  risinde olmak zorundadır.  Ara tanelerin bitiminde “hitâme” veya
                  yın, temsil ettiği İstanbul zevk-i selimi ve tesbih anlayışı ile Türk   “tepelik” adını verdiğimiz bir parça yer alır. Özel bir şekilde sarılarak
                  tesbih sanatında geleneğin geleceğe intikalinde rol alan önemli   örülen tesbih ipleri tek parça hâlinde bu son parçanın içerisinde yer
                  isimlerin başında yer almaktadır.                      alır. İki parçadan müteşekkil olan hitâmenin en son parçası kendi
                                                                         içerisine oturacak şekilde düz, zıvanalı veya vidalı olacak şekilde
                  İpinden tanesine ve hitâmesine kadar usta işi bir tesbih hangi   hitâmeyi dıştan tek parça görünecek şekilde tamamlar. Kısaca tes-
                  unsurlardan meydana gelir?                             bih, bu ana parçalardan müteşekkildir.
                  Tesbihin ana unsuru öncelikle “habbe” adını verdiğimiz tanelerdir.
                  Muhtelif formlarda (beyzi, tombul beyzi, şalgami, uçlu, uçlu yuvar-  Tesbih nasıl işlenir/çekilir?
                  lak, küre vs.) ve ölçülerde olabilir. Burada habbedeki form anlayışı   Tesbih çok geniş bir malzeme yelpazesine sahip olduğu için, tesbih
                  veya milimetrik tane ölçüsü, tesbihi kullanan şahsın el alışkanlığı   yapılacak malzemenin farklı işleme merhaleleri ve şekilleri vardır.




                                                            TE SBİH S ANA TI
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207