Page 200 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 200
E Y MEN GÜR T AN
Eymen Gürtan
198 Her bir tesbih, ustasından izler taşır ve her bir tesbihin imâmesi, Ustalarınız Niyazi Sayın, Hüseyin Çelik ve Aziz Acar’dan sana-
durağı, tepeliği, pulu, kamçısı birbirinden farklıdır. Bazı imâme- tın inceliklerine ve âdâbına dair neler öğrendiniz?
lerde kişinin mesleğinin ipuçları gizlidir. Tesbih taneleri arasında Ustalarımdan teknik meselelerden önce öğrendiğim şey ve benim
dizilen duraklar, nişaneler, pullar, tesbihin başlama ile bitiş noktası için yegâne düstur olan, sanatın ve sanatkârın kemâlinde en büyük
arasına konuşlandırılan imâmeler, birer sanat eseri gibidir… âmilin, tevâzu ve mahviyet olduğudur. Bu nedenle başta hocam Ni-
Taşların arasından, ağaçların dallarından, meyvelerin çekirdekle- yazi Sayın, bana atölyesini ve gönlünü açan kıymetli ustam Hüse-
rinden çıkıp gelen her bir tesbihin ayrı bir hikâyesi vardır. Ağaçtan yin Çelik ve Aziz Acar ustalarımıza da ayrıca müteşekkirim.
imâl edilmiş, kemâne ismiyle müsemma mütevazı tornalar, sadece
tesbihi değil; dertleri de delip geçer… Tesbih tanelerinin gövdesin- Yakın dönem tesbihçiliğimize katkıları sebkat eden Mustafa
de delikler açıldıkça, ustasının yufka gibi incelmiş yüreğinden haki- Düzgünman ve Niyazi Sayın’ın tesbihçiliğimizdeki yerlerine
değinir misiniz?
kate dair pencereler açılır!
Mustafa Düzgünman, bir koleksiyoner ve tesbih zevkini taşıyan
Tesbih sanatı günümüzde az sayıdaki ustaların ellerinde hayatiye-
hocalık hüviyeti ile kaybolmaya yüz tutan bu sanatın ve geleneğin
tini sürdürme çabasında… Böylesi bir çabanın içerisinde bulunan
ihyasında önemli bir rol üstlenmiştir. Tesbihe belki de en büyük
Eymen Gürtan, İstanbul’un; bir adım öte Türkiye’nin önemli tesbih
hizmeti Niyazi Sayın Hocamızı tesbih yapımına teşvik etmekle,
ustalarından biri.
desteklemekle ifâ etmiştir.
Eymen Usta ile tesbih sevdasını ve tesbihçiliği konuştuk.
Tesbih, geleneksel sanatlarımızın arasında nerede ve nasıl ko-
Eymen Hocam, sizin tesbih sanatıyla ünsiyetiniz nasıl başladı?
numlanır?
Tesbih ile olan ünsiyetim konservatuvar yıllarında başladı. Hocam
Geleneksel sanatlarımız içerisindeki metot arayışı, usta-çırak mü-
Niyazi Sayın’ın elinde derslerimiz esnasında zaman zaman farklı nasebeti ve sanatın kendisine ait kurallar manzumesi, bir sanat
malzemelerden tesbihler görürdüm. 1996 senesinde, Yapı Kredi dalının muhafaza, icra ve geleceğe intikali konusunda en önemli
Bankası Vedat Nedim Tör Müzesi’nde ilk kez açılan “Dua Taneleri” adımlardır. Bu perspektif dâhilinde bakıldığı takdirde tesbih, za-
sergisinden sonra, tesbih zihnimde ve gönlümde bambaşka bir yere naat ve sanat arası bir çizgide yer almaktadır. Birçok zanaat ve sa-
oturdu adeta. Gün geçtikçe konunun cazibe ve derinliğinin karşı nat (kuyumculuk, kakmacılık, oymacılık, tezhip ve minyatür) ile
konulmazlığı, beni bu sanata sevk eden yegâne âmildir zannımca. münasebet hâlinde olan tesbih, bugün geçmişteki hüviyetine kı-
Aradan otuz seneye yakın bir zaman geçmesine rağmen hâlâ yeni yasla bambaşka bir oluşum içerisindedir. Özellikle son elli senedir
bir şeyler öğrenebilme iştiyakı ve heyecanıyla tesbih ile olan ünsiyet bir koleksiyon objesi olma özelliğinden dolayı, daha kayıt altında
ve ülfetimiz devam etmektedir. ve ciddi adımlarla sanatsal yolculuğuna devam etmektedir.
TE SBİH S ANA TI