Page 214 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 214

ME S U T DİKEL


















































                                                                                     Nautilus sedef kabuğu ve ajur
       212                                                                           tarzı sedef-metal  oygu naht
                                                                                     kompozisyon.



                  çeker. Öğrencilerini araştırmaya yönlendirir, kendini ve çevresi-  levhalar hâlinde tamamen elde, klasik usûlde kesip birleştirdim.
                  ni keşfetmesini sağlar. Pek çok çalışmamın ön tasarımlarını Zeki   Kendi alanında ilk ve tek eser oldu. Bir daha aynısını yapmak, şu an
                  Kuşoğlu  Hocam’a  gösterirdim.  Yönlendirmelerinden çok  istifade   için neredeyse imkânsız gibi. Bitirme süreci 2 yıla yaklaştı. Verdi-
                  ettim. Ufuk açıcı dokunuşlarıyla bizlere sanat ve estetik adına pek   ğim emekler saat olarak 1700 saati aştı. Hilyede üç bin beş yüzden
                  çok şeyi öğretti.                                      fazla sedef parça kullanıldı.  


                  Dilerseniz şimdi naht sanatına geçelim. Naht ile ne tür eserler   Asırlar sonrasına sarkaçlanacak bir naht eserini nasıl tarif
                  veriyorsunuz?                                          edersiniz?
                  Bu fakir genelde eserlerinde metal kesim, sedef kesim üzerinde yo-  Öncelikle “eser” olacaksa her şeyiyle sanatçının elinden çıkması la-
                  ğunlaştı. Kendi yazdığım ve tasarladığım hüsn-i hat istiflerini kıl   zım. Desen kesilecekse eğer, o deseni bir müzehhip çizmeli; yazı
                  testere ile elde kesiyorum. Eserlerimdeki en önemli özellik, ikinci-  olacaksa hattatın gözetimi ve izni ile kesilmeli. Kompozisyon ve
                  sini yapmadığımdan dolayı, birçoğunun tek olması… Her eserimin   düzenleme de bu anlamda sanatçıya ait olmalı. Boşluklar, desen
                  kompozisyonu, yazısı ve düzenlemesi şahsımın  elinden çıkıyor.   büyüklükleri, yazının büyüklüğü, çerçeveye gireceği ölçü, zemin se-
                  Hattat-müzehhip olmam, yaptığım eserlerde niteliği ve kaliteyi is-  çimi ve ölçüsüyle tek elden dört dörtlük çıkmalı. 
                  ter istemez artırıyor. Genelde tablo olarak cam altı eserler üretiyo-  Nitelik ve kalite olarak da en üst seviyede ve en hassas şekilde ke-
                  rum. Amacım, eserlerimin uzun yıllara sârî olması; hatta yüzyıllar   silmeli. Kullanılan malzemenin dayanıklılığı çok önemli. Bu yüzden
                  sonrasına bir iz bırakması, gelecek kuşaklara aktarılması, unutul-  eserin yüzyıllarca dayanabilmesi için sedef, bronz ve sarı metal ter-
                  maması…                                                cih ediyorum. Tercih edilen zemin, kullanılan tutkal, ahşaba sürü-
                                                                         lecek gomalak verniği… Süreçlerdeki malzemeler de kaliteli olmalı. 
                  Naht hilye-i şerife kesmiştiniz. Mezkûr eserinizin özellikleri-  Bir kavak ağacı, 20-30 yıl sonra sararır ve ağaç kurtlarına teslim
                  ne değinir misiniz?                                    olur. Çok yumuşak ve dayanıksız bir ağaçtır. Kavak ağacı belki yu-
                  Özel bir çalışmaydı. Yazısını yazmak da bana kısmet oldu. Tezhip   muşaklığından dolayı tercih ediliyor ama nahtta dayanıklılık esas
                  desenlerini  öğrencim  Semanur  Yurtman  ile  birlikte  tasarladık.   olmalı. O yüzden çok sert ve sağlam ahşaplar tercih edilmeli. Me-
                  Tamamen sedef olan bir eserdi. Sedef plakaları yan yana getirip   tal kullanılacaksa mümkünse 1 ila 2 mm. kalınlığı tercih edilmeli.


                                                             NAHT S ANA TI
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219