Page 214 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 214
ME S U T DİKEL
Nautilus sedef kabuğu ve ajur
212 tarzı sedef-metal oygu naht
kompozisyon.
çeker. Öğrencilerini araştırmaya yönlendirir, kendini ve çevresi- levhalar hâlinde tamamen elde, klasik usûlde kesip birleştirdim.
ni keşfetmesini sağlar. Pek çok çalışmamın ön tasarımlarını Zeki Kendi alanında ilk ve tek eser oldu. Bir daha aynısını yapmak, şu an
Kuşoğlu Hocam’a gösterirdim. Yönlendirmelerinden çok istifade için neredeyse imkânsız gibi. Bitirme süreci 2 yıla yaklaştı. Verdi-
ettim. Ufuk açıcı dokunuşlarıyla bizlere sanat ve estetik adına pek ğim emekler saat olarak 1700 saati aştı. Hilyede üç bin beş yüzden
çok şeyi öğretti. fazla sedef parça kullanıldı.
Dilerseniz şimdi naht sanatına geçelim. Naht ile ne tür eserler Asırlar sonrasına sarkaçlanacak bir naht eserini nasıl tarif
veriyorsunuz? edersiniz?
Bu fakir genelde eserlerinde metal kesim, sedef kesim üzerinde yo- Öncelikle “eser” olacaksa her şeyiyle sanatçının elinden çıkması la-
ğunlaştı. Kendi yazdığım ve tasarladığım hüsn-i hat istiflerini kıl zım. Desen kesilecekse eğer, o deseni bir müzehhip çizmeli; yazı
testere ile elde kesiyorum. Eserlerimdeki en önemli özellik, ikinci- olacaksa hattatın gözetimi ve izni ile kesilmeli. Kompozisyon ve
sini yapmadığımdan dolayı, birçoğunun tek olması… Her eserimin düzenleme de bu anlamda sanatçıya ait olmalı. Boşluklar, desen
kompozisyonu, yazısı ve düzenlemesi şahsımın elinden çıkıyor. büyüklükleri, yazının büyüklüğü, çerçeveye gireceği ölçü, zemin se-
Hattat-müzehhip olmam, yaptığım eserlerde niteliği ve kaliteyi is- çimi ve ölçüsüyle tek elden dört dörtlük çıkmalı.
ter istemez artırıyor. Genelde tablo olarak cam altı eserler üretiyo- Nitelik ve kalite olarak da en üst seviyede ve en hassas şekilde ke-
rum. Amacım, eserlerimin uzun yıllara sârî olması; hatta yüzyıllar silmeli. Kullanılan malzemenin dayanıklılığı çok önemli. Bu yüzden
sonrasına bir iz bırakması, gelecek kuşaklara aktarılması, unutul- eserin yüzyıllarca dayanabilmesi için sedef, bronz ve sarı metal ter-
maması… cih ediyorum. Tercih edilen zemin, kullanılan tutkal, ahşaba sürü-
lecek gomalak verniği… Süreçlerdeki malzemeler de kaliteli olmalı.
Naht hilye-i şerife kesmiştiniz. Mezkûr eserinizin özellikleri- Bir kavak ağacı, 20-30 yıl sonra sararır ve ağaç kurtlarına teslim
ne değinir misiniz? olur. Çok yumuşak ve dayanıksız bir ağaçtır. Kavak ağacı belki yu-
Özel bir çalışmaydı. Yazısını yazmak da bana kısmet oldu. Tezhip muşaklığından dolayı tercih ediliyor ama nahtta dayanıklılık esas
desenlerini öğrencim Semanur Yurtman ile birlikte tasarladık. olmalı. O yüzden çok sert ve sağlam ahşaplar tercih edilmeli. Me-
Tamamen sedef olan bir eserdi. Sedef plakaları yan yana getirip tal kullanılacaksa mümkünse 1 ila 2 mm. kalınlığı tercih edilmeli.
NAHT S ANA TI