Page 216 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 216

ME S U T DİKEL

















































                                                                                               Kalp biçiminde Mâşâallah.
       214                                                                                     Sedef oygu naht.



                  Sedef kullanılacaksa mercan, inci sedefi bulunmalı. Kısaca yapılan   vâkıf olma sürecine yönelerek desenleri tanıma ve simetrik yapıları
                  çalışmaya “eser” diyorsak, her şeyiyle doğru ve güzel yapılmalı; yüz-  bilme konusunda yetisini geliştirmesi, desen bilgisini pekiştirmesi
                  lerce yıl dayanmalı, zamanın yıpratıcılığına direnebilmeli. “Benim   lazım gelir.
                  eserim” diyebiliyorsak eğer, hakkını vermeliyiz yaptığımız o işin.   Nahtta hat sanatı ön planda. Naht sevdalıları bir usta hattata ben-
                  Günümüzde fakirin eserlerinin taklitçileri de çoğalmakta ne yazık   de olursa ne âlâ, bu mümkün olmuyorsa hattın matematiğine ve
                  ki… Bazı teknikler var ki, tamamen şahsıma aittir.     ruhânî hendesesine kafa yormalı.  Nahtta malzeme bilgisi de çok
                                                                         önemli. Bu sanatta “ben de varım” demek için malzeme tanınmalı
                  Pek çok yerde, ilde naht sergisi açtınız. Sanatseverler nahta   ve karma malzemelerin kullanılması konusunda ustalık kesbedil-
                  ne kadar ilgili?                                       meli. Mesela nahtta söz sahibi olanlar bir eserde 3-4 farklı malze-
                  Her sanatta olduğu gibi bu klasik sanatlarımız içinde yer alan naht   meyi ustaca kullanabilme becerisine sahip olmalı. Verilen/istenen
                  sanatında da ilgi hâliyle güzel ve olumlu. Benim tarzım genel naht   bir yazının ve desenin kompozisyon içinde kullanılma becerisi de
                  sanatı çalışanlardan farklı olduğu için ve her biri tek ve özel olunca,   bu noktada devreye girer. Bütün bunların sistemli olarak öğrenil-
                  sanatseverler hâliyle daha önce görmedikleri tarzda eserlerle karşı-  mesi aslında 4-5 yıllık bir süreç. Çok şükür, bugün naht sanatında
                  laşıyorlar. Eserlerin inceliğini ve yapılışını anlatınca, eserlere karşı   istediğimiz düzeyde, hatta icazet verme seviyesine ulaşabilecek ta-
                  ilgi daha da artıyor.                                  lebeleri Rabbim bize nasip etti. 


                  Adana ve İstanbul’daki kurs merkezlerinde naht sanatının in-  Başkaca neler söylemek istersiniz?
                  celiklerini öğretiyorsunuz. Naht sanatına başlayacak olanları   Klasik sanatlarımıza ve biz geleneksel sanatlarla uğraşan sanatkâr-
                  nasıl bir süreç bekliyor?                              lara gösterdiğiniz ilgi ve destekten dolayı öncelikle çok teşekkür
                  Yeni başlayan arkadaşlarımıza malzemenin tercihinden, testerenin   ediyorum. Klasik sanatlarla uğraşan kardeşlerimizin, sanata vukû-
                  tutuş ve kullanım biçimine kadar pek çok şeyi gösteriyoruz. Yeni   fiyetle birlikte asıl ustalık sınavının edep alanında verildiğinin bi-
                  başlayan, daha önce hiç görmemiş arkadaşlarımız belli bir disip-  lincinde olmasını temenni ediyorum.
                  linle 6-8 ayda kesme sürecini geçiyorlar. Esas süreç özgün tasarım,
                  kompozisyon bilgisi… Bu süreç de yaklaşık iki yıl sürüyor. Kesim   Çok teşekkür ediyoruz…
                  becerisini kazanan öğrencinin bundan sonra hatların anatomisine


                                                             NAHT S ANA TI
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221