Page 246 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 246
SİNAN ÇİF T Cİ
Sedef, bağa ve kemikten Sedefe oltu taşı
imal, pirinç alem obje. kakma kolye.
244
haricinde, en çok tercih edilen alan, yapılan yeni camilerin dekoras- geleneksel organik cilayla cilası yapılır ve kulp, menteşe vs. takılıp
yonudur. Ben de özellikle son 5-6 yıldır bu yönde çalışmalar üret- üretim süreci tamamlanmış olur.
mekteyim.
Türk-İslâm sanatlarında motiflerin ayrı bir önemi var. Sedef-
Bir kutu özelinde sedef eserin üretim süreçlerine değinir te özellikle kullandığınız motifler, desenler neler?
misiniz? Daha önce belirttiğim gibi; son dönemlerde camii işlerine ağırlık
Üretim önce kafada daha sonra kâğıt üzerinde başlar. Ben tasarım- vermiş durumdayım. Bu bağlamda birincil olarak geometrik mo-
larımı bilgisayarda çizim programında yapmayı tercih ediyorum. tifler tercih edilmektedir. Bir kapı özelinde konuşacak olursak; geo-
Bu sayede milimetrik hata payını en aza indirip daha sağlıklı eser- metri ve hat ön plana çıkar. Geometrik motiflerin içinde ve kapının
ler tasarlamaya gayret ediyorum. Bundan sonra marangozluğunun “bini”si dediğimiz orta direğinde rumi süsleme kakmalar görülebi-
yapılması gerekir. Bu amaçla ya iyi bir marangozla çalışılmalı ya da lir. Kutu vb. eserlerde ise benim öncelikli tercihim rumi desenler-
iyi bir marangoz olunmalıdır. Marangozluğu da kendim yaparak dir. Sedefkârlıkta öncelikle akla gelen iki motif olarak; tezhipteki
kutuyu baştan sona kendim üretiyorum. Sedefkârlıktaki en önem- rumi desenler ve hat diyebilirim.
li disiplin; malzeme hazırlığı sürecidir. Kullanacağım tüm sedef,
bağa, fildişi, ağaç vb. malzemeyi eşit kalınlıkta kalibre ederek işe Sedefte İstanbul ağırlıklı temalara nasıl yöneldiniz? Bu alanda
başlarım. Daha sonra; önceden tasarladığım dizayna göre mal- neler yapıyorsunuz?
zeme kesimlerini yaparak bunları kutunun üzerine yapıştırmaya Bu şekilde hiç düşünmemiştim. Yani eserlerimde İstanbul’a
başlarım. Bu aşamalardan sonra çok sabır gerektiren bir zımpara ait, İstanbul’u anlatan motifler seçtiğimi. Kaba tabirle böyle
süreci başlar. Tüm yüzey aynı seviyeye getirilene kadar hassas gördüm, yakıştığına inandım, böyle devam ediyorum. Elbette
bir şekilde zımpara yapılır. Daha sonra gomalak cila dediğimiz başka motiflere, temalara da yönelinebilir. Ancak temsil ettiğim
SEDEF K AKM A