Page 246 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 246

SİNAN ÇİF T Cİ













































                  Sedef, bağa ve kemikten                    Sedefe oltu taşı
                  imal, pirinç alem obje.                    kakma kolye.



       244










                  haricinde, en çok tercih edilen alan, yapılan yeni camilerin dekoras-  geleneksel organik cilayla cilası yapılır ve kulp, menteşe vs. takılıp
                  yonudur. Ben de özellikle son 5-6 yıldır bu yönde çalışmalar üret-  üretim süreci tamamlanmış olur.
                  mekteyim.
                                                                         Türk-İslâm sanatlarında motiflerin ayrı bir önemi var. Sedef-
                  Bir  kutu özelinde  sedef  eserin  üretim  süreçlerine  değinir     te özellikle kullandığınız motifler, desenler neler?
                  misiniz?                                               Daha önce belirttiğim gibi; son dönemlerde camii işlerine ağırlık
                  Üretim önce kafada daha sonra kâğıt üzerinde başlar. Ben tasarım-  vermiş durumdayım. Bu bağlamda birincil olarak geometrik mo-
                  larımı bilgisayarda çizim programında yapmayı tercih ediyorum.   tifler tercih edilmektedir. Bir kapı özelinde konuşacak olursak; geo-
                  Bu sayede milimetrik hata payını en aza indirip daha sağlıklı eser-  metri ve hat ön plana çıkar. Geometrik motiflerin içinde ve kapının
                  ler tasarlamaya gayret ediyorum. Bundan sonra marangozluğunun   “bini”si dediğimiz orta direğinde rumi süsleme kakmalar görülebi-
                  yapılması gerekir. Bu amaçla ya iyi bir marangozla çalışılmalı ya da   lir. Kutu vb. eserlerde ise benim öncelikli tercihim rumi desenler-
                  iyi bir marangoz olunmalıdır. Marangozluğu da kendim yaparak   dir.  Sedefkârlıkta öncelikle akla gelen iki motif olarak; tezhipteki
                  kutuyu baştan sona kendim üretiyorum. Sedefkârlıktaki en önem-  rumi desenler ve hat diyebilirim. 
                  li disiplin; malzeme hazırlığı sürecidir. Kullanacağım tüm sedef,
                  bağa, fildişi, ağaç vb. malzemeyi eşit kalınlıkta kalibre ederek işe   Sedefte İstanbul ağırlıklı temalara nasıl yöneldiniz? Bu alanda
                  başlarım.  Daha  sonra;  önceden  tasarladığım dizayna  göre  mal-  neler yapıyorsunuz?
                  zeme kesimlerini yaparak bunları kutunun üzerine yapıştırmaya   Bu şekilde hiç düşünmemiştim. Yani eserlerimde İstanbul’a
                  başlarım. Bu aşamalardan sonra çok sabır gerektiren bir zımpara   ait, İstanbul’u anlatan motifler seçtiğimi. Kaba tabirle böyle
                  süreci başlar. Tüm yüzey aynı seviyeye getirilene kadar hassas   gördüm, yakıştığına inandım, böyle devam ediyorum. Elbette
                  bir şekilde zımpara yapılır. Daha sonra gomalak cila dediğimiz   başka motiflere, temalara da yönelinebilir. Ancak temsil ettiğim



                                                             SEDEF K AKM A
   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251