Page 244 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 244
SİNAN ÇİF T Cİ
Sinan Çiftci.
242
Sinan Çiftçi sedefçilik; nâmıdiğer sedef kakma sanatının önemli atölyemi açarak, siparişler almaya, müşteri portföyü oluşturmaya,
temsilcilerinden biri. İstanbul’daki atölyesinde sanat çalışmalarını çeşitli sergi ve festivallere katılmaya başladım. Hâlen kendi atöl-
sürdürmekte olan Sinan Çiftçi’nin elinden sedef kakma levhalar, yemde çalışmalarıma devam etmekteyim.
birbirinden güzel işlemeli kutular, takılar, bazen de boynuz kaşıklar
çıkıyor. Yurt içinde ve yurt dışında katıldığı sergilerle sedef kakma Ustanız Hüsamettin Yivlik’ten sanatınıza dair neler öğrendiniz?
sanatının tanıtılmasına katkıda bulunan sedefkâr Sinan Çiftçi ile Hocam Hüsamettin Yivlik’ten; yapılış tekniklerinin yanı sıra, bu sa-
sedef kakma sanatı üzerine hâsbihal ettik. natın felsefesi, edebi, ahlâkı üzerine uzun süreli ve derinlemesine
bir eğitim aldım.
Sedef kakma sanatına nasıl yöneldiniz?
Uzayan üniversite öğrenim döneminde; derslerimin azalmasını fır- Antep işine de değinir misiniz?
sat bilerek, nereden aklıma işlendiğini hâlâ çözemediğim -tahmin Tabii ki. Antep işi tabir ettiğimiz teknikte; kıl testere kullanılmayıp,
ediyorum çocukluğumda seyrettiğim TRT belgesellerinden- se- sedefi taş motoruna sürterek genel bir dış şekillendirme yapmak
defkârlık üzerine arayışa başladım. O dönem İstanbul’da yaptığım suretiyle bir araya gelen bitkisel motifler ön plana çıkmaktadır. İs-
araştırmalar sonuçsuz kaldı. Ya sedef kakma ürünler satan esnaf, tanbul işine göre detaylar çok çok daha azdır. İstanbul işinde motif-
adres olarak Gaziantep’i gösterdi ya da bulduğum bir iki usta ilgi- ler oya gibi işlenir, çok daha ince detaylar ortaya çıkarılabilir.
lenmek istemedi. Üniversiteyi bitirip askerliğimi yaptıktan sonra
arayışlarıma devam ettim. Bir vesile; hocam Hüsamettin Yivlik ile Siz hangi teknikleri kullanıyorsunuz?
tanıştım ve ondan bu sanatı öğrenmeye başladım. Bu dönemde Ben “eser-i İstanbul” tarzı çalışmalar yapmaktayım..
bir ilaç firmasında da işe başlamıştım. Yoğun iş hayatı dönemin-
de; sedef kakma benim için ancak hobi olarak devam etti. İşteki Uygulama alanlarına değinir misiniz?
iki yıllık sözleşmem dolar dolmaz; hobi olarak başladığım bu sanatı Sedefkârlığın geçmişten günümüze zenginleşen çok geniş uygula-
profesyonel olarak yapma arzusuyla istifa ettim. Tam da bu dönem- ma alanları mevcuttur. Geçmişte; günlük hayatta kullanılan ev eş-
de Sedefkâr Ahmet Sezen’in eğitim verdiği bir sertifika programına yaları (kutu, sehpa, dolap vb...), enstrüman süsleme, camii kapıları,
yazıldım. Bir yandan bu kursa gidiyor, bir yandan Ahmet Sezen’in Kur’ân-ı Kerîm muhafazaları, rahleler gibi değer verilen eşya ve mo-
atölyesinde çalışıyor, bir yandan da hocam Hüsamettin Yivlik ile bilyaları daha değerli kılmak için tercih edildiğini görüyoruz. Günü-
istişare ediyordum. Bu süreçten 6 ay sonra 2004 yılında kendi müzde ise; atalarımızdan miras kalan bu güzelliklerin restorasyonu
SEDEF K AKM A