Page 250 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 250
SİNAN ÇİF T Cİ
248
Ceviz ağacına sedef kakma hat. Zemin oyularak ve varaklanarak ebru deseni verilmiştir.
Hattat: Abdulhadi Erol Dönmez.
Sedef Kakma: Sinan Çiftci.
sedefkârlığın bir Türk-İslâm sanatı olduğunu düşünecek olur- ön kapağına da ebruyla güzellik katalım demişler. Sonra Kur’ân-ı
sak, bu bir bayrak yarışıdır. Kullandığımız malzemeleri, uygu- Kerîm’leri, onlara yaraşır bir şekilde muhafaza edebilme ihtiyacı
ladığımız tekniklerle bir araya getirmedeki başarımızın gücünü, doğmuş ve biz sedefkârlara iş düşmüş. Bu bağlamda temalarımızın
İslâm’dan aldığını düşünüyorum. İstanbul değil de Türk-İslâm temalı olduğu, sadece İstanbul değil
de geniş bir coğrafyadan ve kültürden beslendiği düşüncesindeyim.
Bu hususu açar mısınız? Sedefkârlık, her dönemde kıymetli ve maliyetli olduğundan saray
Elbette. Kur’ân-ı Kerîm inmiş, önce insanların Hâfızalarına işlen- çevresinde ağırlık gören bir sanat olduğu için İstanbul’la ilişkilen-
miş, ezber edilmiş. Daha sonra yazıya dökelim demişler, bunu da dirildiğini düşünüyorum. Örneğin sedefkârlıkta tercih ettiğimiz en
güzel yazalım demişler, hat sanatı doğmuş. Bu kutsal sözleri gü- birincil motif olarak geometriyi ele alır ve bunun zirvesinin Müs-
zel yazıyla yazdıktan sonra güzel motiflerle taçlandıralım demiş- lüman matematikçiler olduğunu düşünecek olursak, dediğim daha
ler, tezhip doğmuş, gelişmiş. Bunu güzelce ciltleyelim demişler, iyi anlaşılabilir.
SEDEF K AKM A