Page 278 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 278

M U S T AF A T OP AL OĞL U














































                  Bitmiş bir vitray çalışması.



       276        Vitrayda hangi motifler kullanılıyor?                  İyi bir vitray, teknik mükemmelliğe sahip olmalıdır. Çizgilerin birbi-
                  Vitray hangi üsluba göre yapılıyorsa ona uygun desenler kullanılır.   rini tamamlaması ve akıcı işçiliğin kalitesi önemlidir. Görsel değer
                  Camilerimizde Türk süsleme sanatları desenleri, kiliselerde tasvir-  olarak kompozisyon, renklerin bir araya gelişindeki seçimler, ışık-
                  ler, İncil’e uygun figürler, sivil mimarîde daha serbest ve mekânın   la ilişkilenmesi ve kullanıldığı alana uygunluğu ve mekâna değer
                  ruhuna uygun, bitkisel ve doğal vs. desenler kullanılır.  katması beklenir. Eserin, konusuna hâkim bir vitray sanatçısı ta-
                                                                         rafından üretilmesi de önemlidir. Ayrıca iyi bir vitray, çok kaliteli
                  Eserleriniz nerelerde, hangi koleksiyonlarda bulunuyor?  ve estetik kaygılarla yapılmış bir binada uygulama alanı bulmalıdır.
                  Çalışmalarımın eser olup olmadığı daha sonraki yıllarda ortaya çı-
                  kacaktır. Yaptığım önemli işler Amerika ve Japonya başta olmak   Vitrayın ülkemizdeki gelişimi ve sivil-dinî mimarî yapılarda
                  üzere pek çok ülkede bulunuyor. Bunun dışında çalışmalarım İslâm   kullanımı hakkında neler söylemek istersiniz?
                  ve Teknoloji Müzesi’nde, Kasımiye Medresesi’nde, pek çok tarihi   Vitray, Araplarda ve Osmanlı mimarîsinde özellikle dinî mimarîde,
                  eserde ve yurt içinde tanınmış kişilerin evlerinde ve işyerlerindedir.  çok eskiden beri kullanılmaktadır. Daha sonra sivil mimarîde de
                                                                         yaygınlaşmıştır. Bu çalışmalarda alçı tekniği kullanılmıştır. Kurşun
                  Bir vitray uygulamasına değinir misiniz? Kısaca boyalı vitra-  yerine içinden tel geçen alçı döküm tekniği ile birleştirilmiştir. Os-
                  yın yapımını anlatır mısınız?                          manlı mimarîsinde vitray eserleri yoğun bir şekilde kullanılmıştır.
                  Bir vitray çalışmasına başlarken, öncelikle mekân için hangi tekni-  Bütün meşhur camilerimizde, Topkapı Sarayı’nda, yalılarımızda öz-
                  ğin uygun olduğuna karar verilir. Bazen beyaz desenli camlardan   gün vitray eserleri görülmektedir.
                  süzülen yumuşak bir ışık mekâna sade ve kaliteli bir zenginlik katar.
                  Böyle durumlarda kumlama ve oygu tekniğini tercih ederiz. Hangi   Vitraya meraklı olanlara tavsiyeleriniz nelerdir?
                  tekniği seçersek seçelim, taşıyıcı ve doğru kompozisyon hazırlarız.   İyi bir vitray sanatçısı ve ustasıyla çalışmaya başlasınlar. Teknik be-
                  Ardından cam kesimi için kalıpları çıkartırız. Boyama vitray, diğer   cerilerini geliştirirken biraz da sanat eğitimi alsınlar. Yani estetik
                  çalışma tekniğidir. Camın üzerine istenilen desen kontürlenir, ha-  değerlerine renk, üslup ve desen bilgisini eklesinler.
                  vuzlama tekniği ile cam boyaları desenin içine enjekte edilir. Daha
                  sonraki safhada gerektiğinde fırınlanır.               Son olarak okuyucularımıza nasıl bir mesaj iletmek istersiniz?
                                                                         Sanat ve estetik insan yaşamını güzelleştiren değerlerdir. Yaşadığıız
                  İyi bir vitray eseri hangi özellikleri taşır? Bir vitray çalışma-  mekânları sanatla zenginleştirin.
                  sının “eser” niteliğini haiz olması için hangi özelliklere sahip
                  olması gerekir?                                        İlginiz için teşekkür ediyorum.



                                                                  VİTRA Y
   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283