Page 306 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 306

İLK A Y BELİB A ĞLI














































                                                                                                            İlkay Belibağlı



       304
                  Yüzyılların  kültüründen  imbiklenen  dival  işi  nakış  işlemeciliği,   Fonksiyonu nedir?
                  mitolojik ‘icarus’un günümüzdeki replikası gibi… Tarihin kıvrımlı   Masa ile işleyen kişinin arasına konur, ayakla üzerine basılarak kul-
                  yollarından tekrar gün ışığına çıkmak için fırsat kollayan bu kadim   lanılır.
                  sanat dalı, önemli aşamalar kaydediyor. İşin kaynağı ise İstanbul   Memleketimde hanımlar veya evin gelinlik çağlarındaki kızları fır-
                  Beylerbeyi’nde, sarayın hemen yanı başındaki Sabancı Olgunlaşma   sat buldukça Maraş işi denen bu nakışı işliyorlardı.
                  Enstitüsü.
                  Sabancı Olgunlaşma Enstitüsü, köklerinden gelen ilgi ile dival işi-  Şu anda bu gelenek, daha doğrusu sanat Kahramanmaraş’ta
                  nin yaşatılarak gelecek nesillere doğru aktarılması için büyük çaba   ne kadar yaygın?
                  sarf ediyor. Araştırmalarını proje hâline getiren enstitü, Osmanlı   Oldukça… Bir zamanlar saraya çeyiz gönderen bir kültürden gelen
                  hanedan türbelerindeki sandukaların üzerine örtülen dival işi pûşî-  Kahramanmaraşlılar, hâlen kızlarına saray çeyizi gibi hazırlık yapar-
                  delerin yenilenmesi için çalışmalar yapıyor.           lar. Her kızın çeyizinin olmazsa olmazı Maraş filesi yatak takımları,
                  “Dival işi”  yahut “Maraş işi” sanatı, tarihteki ihtişamlı günlerine   salon takımları, dival işi yatak örtüleri, seccadeler ve bohçalardır.
                  dönme yolunda emin ve ehil ellerde önemli mesafeler alıyor. Dival
                  işi sanatı üzerine Sabancı Olgunlaşma Enstitüsü Müdür Yardımcısı   Sizi tanımaya, dinlemeye devam ediyoruz…
                  İlkay Belibağlı ile hâsbihal ettik.                    Ortaokuldan itibaren Kahramanmaraş Kız Meslek Lisesi’ne devam et-
                                                                         tim. Orada Maraş işi atölyesinde çok değerli hocalarımızın, dönemin,
                  Öncelikle İlkay Hanım, dival işi sanatıyla nasıl tanıştınız?  cumhurbaşkanı ile başbakanlarına ve yurt dışına gönderilmek üzere
                  Kahramanmaraş’ta doğduğum evin duvarına asılı Kur’ân-ı   işlemeli elbise ve çeşitli hediyeler hazırladıklarına şahit oldum.
                  Kerîm’in, siyah kadife kumaşla kaplı kabının üzerinde altın rengi   Konya Selçuk Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi El Sanatları Bö-
                  sırma ile Kelime-i Tevhid yazılıydı. Dünyaya gözlerimi açtığım anda   lümüne girdiğimde ilk ziyaret ettiğim yerlerden biri Mevlana Tür-
                  dival işi ile tanışmam böyle oldu. Daha sonra büyüdükçe çevremde   besi oldu. Hazret’in üzerinde bulunan örtünün her bir noktasında
                  her evin bir köşesinde dival işinde kullanılan, üzeri örtülü gergef   dival işi tekniği ile işlenmiş hat ve motifleri görünce çarpıldım. Altı
                  veya cüldeler gördüm.                                  metreye  varan  boyuttaki türbe örtüsünün  hiçbir  yerinde boşluk
                                                                         yoktu. Bu iş çok kıymetli olmalıydı ki Hazret’in üzerine örtülmüştü.
                  Cülde nedir?                                           Daha sonraki yıllarda Topkapı, Dolmabahçe Sarayları ve İstanbul
                  Bir tabağın üzerine eğik olarak yerleştirilmiş kartona gerilmiş ku-  türbelerinde  gördüğüm  Kâbe-i  Muazzama  örtüleri,  surre  alayın-
                  maşı tutan, tahtadan bir araçtır cülde.                da kullanılan Mahmil-i Şerif örtüleri, surre keseleri, minber kapı


                                                     DİV AL İŞİ (M ARA Ş İŞİ)
   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310   311