Page 320 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 320

MERAL DÖNGEL














































                                                                                                            Meral Döngel.



       318        Meral Döngel ülkemizin önde gelen tel kırma sanatı ustalarından   ile yapılan başka geleneksel Türk el nakışlarımızın tekniklerini de
                  biri. Sanat hüviyetini ilk defa Bartın yöresinde yapılan çalışmalarla   bu sanat eserlerinde görmekteyiz. Bu da bize Türk kadınının üstün
                  kazanmış olması hasebiyle “Bartın işi” olarak da bilinen tel kırma   zevkini, zekâsını, incelik ve yaratıcılığını göstermektedir.
                  sanatıyla “bir zamanlar” diye bahsedilen dönemlerde çarşaflar, ya-  Bartın işinin ya da tel kırma tekniğinin kendine özgü araç gereci
                  tak örtüleri, bohçalar, yastık kılıfları, kırlentler ve muhtelif örtüler   olması bu işlemeyi daha da özel kılmıştır. 
                  süslenmiş. Güzide zanaatımız günümüzde elbiselerden, yemek ve
                  yatak odası takımlarına kadar pek çok alanda sanatseverlere mer-  Tel kırmanın “tel”i için de bir paragraf açalım dilerseniz…
                  haba diyor.                                            Tabii ki. Tel kırma tekniğinde kullanılan tel, 1,5 mm genişliğinde
                  İstanbul Beylerbeyi Sabancı Olgunlaşma Enstitüsü›nde tel kırma   altın, gümüş ve bakır madenlerinden yapılmış yassı tellerdir. Görü-
                  sanatına yeni eserler ve isimler kazandırmakta olan Meral Döngel   nüşü ve genişliği gelin teline benzer. Tırnaklar arasında hafif aşağı,
                  ile tel kırma sanatını konuştuk.                       yukarı bükme yolu ile kırılır.
                                                                         Bu arada biz yaptığımız ürünlerde antik görünüm elde etmek için
                  Tel kırma sanatıyla nasıl tanıştınız?                  özel karartılmış sarı ve gümüş teller kullanıyoruz.
                  Zonguldak, Karadeniz Ereğlisi doğumluyum. Dolayısıyla “Bartın
                  işi”, bir diğer adı ile “tel kırma” sanatı ile tanışmam çocukluğum-  Bir de az önce tel kırma iğnesinden bahsetmiştiniz…
                  da gittiğim kına gecelerine dayanır. Yöremizde evlenecek olan genç   Tel kırma iğnesi farklı ve özel bir iğnedir. Yassı ve kısadır. Altın,
                  kızların ellerine kına yakılırken, başlarına kırmızı, ışıltılı, işlemeli   gümüş ve pirinç gibi madenlerden yapılır. Baş kısmı geniş olup uca
                  örtüler örtülürdü. Bu işlemenin Bartın’a özgü bir işleme olduğunu   doğru incelir. 2,5 cm boyundadır, genişliği tül deliklerinden geçebi-
                  ve evliliğe aday her genç kızın sandığında bulunması gereken işle-  lecek şekildedir. Enine çizgi hâlinde iki deliği vardır.
                  melerden biri olduğunu öğrenmem çok sürmedi ve ben de zamanı
                  geldiğinde bu geleneğe bağlı kaldım. Şimdi ise ulusal kültürümüzü   İşlemeyi ne üzerine yapıyorsunuz?
                  yansıtan el sanatlarımızın içerisinde yer alan bu değerli işlemeyi ya-  Genelde petek tül üzerine yapıldığı gibi ipliği sayılabilen, dokunuşu
                  şatmaya ve gelecek nesillere aktarmaya devam ediyorum.  sert olmayan, sağlam, genellikle keten, ipek ve pamuklu kumaşlar
                                                                         üzerine yapıyoruz.
                  Tel kırma nasıl bir süreçten sarkaçlanarak günümüze ulaşmış?  Artı puan ve çarpı puan olmak üzere iki şekilde tül üzerine işlerken,
                  Tarihi süreci 18. yüzyıla dayanır. Müzelerimizde bulunan örneklere   geleneksel işleme desenleri üzerine sarma tekniği ile de yumuşak
                  baktığımızda tel sarma olarak da karşımıza çıkmaktadır. Hatta tel   dokunuşlu kumaşlar üzerine yapıyoruz.



                                                    TEL KIRM A (B AR TIN İŞİ)
   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325