Page 323 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 323
SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE
Karadeniz Ereğli’ye
özgü yöresel
dokuma olan elpek
bezi üzerine tel
sarma tekniği ile
tasarlanmış bir
çalışma.
321
Bugün ise İstanbul Beylerbeyi Sabancı Olgunlaşma Enstitüsü’nde dönmeleri ve ele takılan tel uçları varsa bu işleme, tekniğe uygun
geçmişte genellikle peşkir ve uçkur olarak kullanılan ürünlerin de- olmamış demektir.
senlerini özüne en uygun kumaşları bulmaya çalışarak örtü veya Ayrıca işlemelerde kullanılacak desenler incelenerek, tarihin günü-
giysi üzerine uyguluyoruz. müze taşıdığı özellikleri bozmadan, geçmişe yakışır şekilde uygu-
lanmalıdır. Çünkü günümüzde kullanılan birçok desenin özünden
Sanatınızı diğer nakışlardan ayıran özellikler nelerdir? çok uzak olduğunu görmek bizleri üzüyor.
Bana göre Bartın işi ya da tel kırma sanatını diğer nakışlardan ayı-
ran en önemli özelliği, işlemede kullanılan araç gereçleri ve işleme Son olarak okuyucularımıza nasıl bir mesaj iletmek istersiniz?
tekniği ile tam olarak bize özgü olmasıdır. 18. yüzyılda olduğu gibi Bizler öğretmeniz. Yıllar önce benim öğrencim olup da şu anda
şimdi de aynı araç ve gereçlerle yapılıyor olması da kanaatimce fark- MEB’de görev alan meslektaşlarım var. Bizlerden bu zanaati öğre-
lı bir hususiyetidir. Bir diğer ve en önemli özelliği de yüzyıllardır nerek nakış yapan, işleme yapan ve geçimlerini temin eden öğren-
genç kızların kına gecelerinde başlarına örttükleri örtüde süs olma- cilerim var. Geleneksel işlemelerimizi geleceğe taşıma ve sevdirme
ya devam etmesidir. hususunda hemen herkes gibi bize ve onlara büyük görevler dü-
şüyor. Umarım ben üzerime düşen bu misyonu gereği gibi yerine
Sanat eseri ya da usta işi diyebileceğimiz bir tel kırma ürü- getirebilmişimdir.
nü hangi özelliklere sahip olmalıdır?
İyi bir işlemede ürünün ön ve arka yüzünün birbirinden çok farkı İlginiz için teşekkür ediyorum Meral Hanım.
olmamalıdır. Bu da işleyenin ustalığını gösterir. Eğer işlemede tel
TEL KIRM A (B AR TIN İŞİ)