Page 332 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 332

A MILA S M A JO VIC  ´





                                                                Kilim dokuma detayı.




































                                                                                                              Kilim dokuma
                                                                                                              aşamaları.



                  Böylelikle kilim sanat ve zanaatımız bir köprü vazifesi görür, ne-  gelince, Bosna kilimlerine çerçeve eklendi. Bosnalılar kilimlerine
       330        silden nesile aktarılırdı. Kilimler asırlar boyunca sandıkların içinde   kenar desenlerini ekledi.
                  muhafaza edilir, duvarlarda boy gösterir, misafirlerin geldiği vakit   Kilimin orta yeri kutludur, mübarektir. Kilime adımınızı attığınızda
                  ortaya çıkarılırdı. Şimdiki zamanlarda Bosna’da kilimle neredeyse   bir kenardan bir kenara, bir desenden diğerine geçerken bir nevi
                  hiç kimse ilgilenmiyor. Bu durumu değiştirmek, tersine çevirmek   başka bir dünyaya adım atarsınız.
                  için çok çalışıyorum, fakat takdir edersiniz ki her tarafa yetişemi-  Bosna kilimlerindeki böcek ve çengel desenleri nefs mücadelesini;
                  yorum.                                                 şeytan ile mücadeleyi anlatır; nefs-şeytan savaşını sembolize eder.
                                                                         Ustası, kilimin üçüncü kenarında cennet bahçesini tasvir eder. Boş-
                  Mücerret mânâda kilim, kilimler size lisan-ı halleriyle neler   nak kiliminde her nokta, her detay bir semboldür ve her sembolün
                  anlatıyor?                                             ayrı bir hikâyesi vardır. Bunu anlayabilmek için kilime bakmayı bil-
                  Öncelikle kilim deyip geçmeyiniz lütfen... Kilimin de bir lisanı var-  mek lazımdır.
                  dır. Eğer iyi bir kilim isterseniz onu bulmak zor; çok zordur. Os-
                  manlı Cihan Devleti yıllarında Bosna’da iyi kilimler beğler (beyler)   Az önce kilime bakmaktan, bakabilmekten bahsettiniz. Kilim-
                  için yapılırmış, beğlerin sipariş verdiği kilimleri kızlar bir yılda do-  ler bakabilenlere, daha doğrusu görebilenlere ne tür dersler
                  kurmuş.                                                verir?
                  Kilim huzuruna getirildiğinde beğ kilimi besmeleyle eline alır, gü-  Öyle bir kilim olmalı ki; Allahu Teâlâ'nın yarattıklarını, “sema”dan
                  neşe karşı havaya kaldırırmış. Kilimden tarafa güneş ışığı geçmi-  “arz”a kadar sembollerle izah edebilmeli. Bakana bir ders aktarabil-
                  yorsa o kilim, has kilim imiş. İyi kilim, kalın ve sık aralıklarla dö-  meli. O yüzden Müslümanların evlerinde kilimler yere konmaz, di-
                  şenmelidir. Ve beğler has kilimi her zaman kullanmaz, misafirleri   vanların üzerlerine serilir ve dahi kilimin mânevî bir değeri vardır.
                  geldiği zaman ortaya çıkarırmış. Hâsılı kilim; bizim yani Bosna’nın   Günümüzde bihakkın İslâm medeniyeti olmadığı için hakiki kilim
                  ve Anadolu coğrafyasının hikâyesini anlatıyor.         de yok. Kilime hürmet de yok; kilimler öylece yerlere atılıyor. Oysa
                                                                         kilim semanın ve arzın tüm renkleriyle bütünleşen ilmekleriyle
                  Bu durumda kilimin mânevî  yönünü de  konuşmamız  lazım   O’nu; Allah’ı ve yarattıklarını hatırlatır.
                  geliyor.                                               Kilimin böylesi bir mânevî değeri olduğundan sofiler tekkelerde
                  Bazı Boşnak kilimlerindeki örnekler, tüm İslâm coğrafyasında do-  kilim dokumayı öğrenmiştir. Selçuklular döneminde, Osmanlılar
                  kunan kilimlerde de bulunur. Bazı kilimler gökyüzünü hatırlatır.   döneminde kilim ustalığı Ahilik teşkilatında ustalar-çıraklar, üs-
                  Göklerin, yerin ve göğün yaradılışını tefekkür etmemizi sağlar. Ça-  tadlar-şakirtler eliyle elden ele aktarılarak bozulmadan günümüze
                  talhöyük kilimleri de öyledir. Bazıları Anadolu’yu; bazıları da cennet   kadar gelmiş, ama maalesef günümüzde bu silsile devam ettirile-
                  bahçelerini tasvir eder. En eski kilimlerde kenar olmaz. Osmanlılar   memiştir.


                                                             KİLİM S ANA TI
   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337