Page 334 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 334
A MILA S M A JO VIC ´
Kilim çok değerlidir ama maalesef o çok değerli kilim günümüzde yok. Bu işlemin amacı nedir?
Kilim fiziki olarak varsa da onu dokuyabilecek hakikatli bir el; mânevî- Böyle yaptığımızda yünler birbirine sımsıkı yapışıyor ve bir daha
yatlı bir usta yok. Hakikatli kilim ustaları çok uzak diyarlara gittiler. asla çözülmüyor. Ayrıca o mayi, kilimi böceklerin yemesini de en-
gelliyor. Bu usul, Bosna’da en son 100 yıl önce kullanılmaktaydı.
Bosna kilimlerinin renklerine ve hususiyetlerine de değinelim Şimdi biz de aynı yöntemi tatbik ediyoruz.
dilerseniz…
Bu hususta öncelikle şunları söyleyebilirim: Bosna Hersek’in İslâ- Son olarak Türkiye’ye nasıl bir mesaj iletmek istersiniz?
miyet’le olan kuvvetli bağı, Bosna kilimlerine de yansımıştır. Boş- Sanattan başlayarak yeni bir İslâm Rönesans’ı yaşanmalı. Gelenek
nak kilimleri sadece yün ile dokunmaktadır. Kilimlerin üretim sü- devam ettirilmeli. Bu yüzyılda, ticari alanlarda yeni ilgi sahaları
reçlerinde sadece ve sadece toprak ve bitki boyası kullanılarak hiç ortaya çıktı. Kilimcilik böylelikle sadece Bosna’da değil; Türkiye’de
bir kimyasal katkı malzemesine yer verilmez. de öldü. Pazarlara kilimler çıkıyor, lakin hakiki kilim yok. Bununla
Siyah, kırmızı ve beyaz, Boşnak kilimlerinin ana renkleridir. Ye- birlikte umut her zaman var.
şil ve mavi de detaylarda kendine yer bulur. Renkler bölgelere
göre değişiklik gösterir. Çok teşekkür ederiz Amila Hanım…
Bosna Hersek’te küçükbaş hayvancılık yaygın. Dolayısıyla çok ko-
yun var. Koyunların yünleri tezgâhlarımıza kadar geliyor. Biz de Ben teşekkür ederim, Boşnak kilimlerini tanıtmak için bana bu im-
en kaliteli yünleri satın alıyoruz. Yünleri yıkadıktan sonra baldan, kânı sunduğunuz için…
balmumundan ve köpükten bir terkip meydana getiriyoruz. Her bir
yünü o terkibe, mayi’e batırıyoruz.
332
Yastık. Malzeme: Çözgü ve atkı yünü.
Teknik: Diz çökmüş, dayak.
Fotoğraf: Vanja Lisac.
KİLİM S ANA TI