Page 345 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 345

SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE













































                                   Kalıp baskı ve zemin çekme teknikleri uygulanmış bir yazma.




            Günümüzde geleneksel yazmacılık tekniklerini kullanan, tah-  koymaya çalışıyorum. Bazen tek bir motif ile bu mümkün olabili-  343
            ta kalıplarla çalışan atölyeler hâlâ mevcudiyetlerini sürdüre-  yor iken bazen de başka teknikler ile yazma tekniklerini birleşti-
            biliyor mu?                                             riyorum. Örneğin “yazMA-dokuMA” isimli kişisel sergimde, yaz-
            Ne yazık ki, günümüzde yazmacılık sanatımızın yapıldığı atölyele-  ma ve dokuma tekniklerini bir arada kullanarak ortaya konmuş,
            rin birçoğunun kapanmış olduğunu, bu işle uğraşan ustaların da   biçim, doku, denge, ritim, ışık-gölge gibi temel tasarım unsurla-
            artık bu sanatı devam ettiremediklerini görüyoruz. Bugün Kasta-  rını bünyesinde barındıran eserlerim yer aldı. Eserlerde, sadece
            monu, Tokat ve İstanbul gibi şehirlerde, bir elin parmağını geçme-  dokunmuş bezin yüzeyinde görülen yazma desenlerinin yerine,
            yecek sayıda atölyede, atadan yazmacı olan kişilerin zor şartlarda   kimi zaman çözgülerin üzerinde, kimi zaman da hem çözgüde
            bu sanatı icra etmeye çalıştıklarını biliyoruz. Bunun yanında, son   hem de bezin yüzeyinde yer alan desenler yer aldı. Yine bu sergi-
            yıllarda Halk Eğitim Merkezleri, Olgunlaşma Enstitüleri gibi ku-  de, belki de yüzlerce kez kullanılarak yırtılmış ve artık kullanılmaz
            rumlarda onlarca yazmacılık kursu açıldı ve yoğun talep alıyorlar.   hâle gelmiş bir serigrafi bezi de eser olarak ele alınarak tekrar göz-
            Bu durum bir nebze olsun sevindirici.                   ler önüne serildi.


            Modern zamanlarda yazmacılık nasıl yapılıyor?           Son olarak sizin ilâve etmek istediğiniz hususlar nelerdir?
            Yakın zamana kadar yazmacılık daha çok serigrafi yöntemi ile ya-  Günümüzde Batı’nın halk sanatlarına ilgisinin artmasıyla bizim
            pılmakta idi. Kalem işi veya kalıpla yazma yöntemine göre daha az   de kendi kültürümüzün parçası olan sanat ve zanaatlara verdiği-
            emek gerektirmesine rağmen serigrafi yönteminde de insan eme-  miz önem gün geçtikçe artıyor. Bu durum yazmacılık gibi kaybol-
            ğine ihtiyaç duyulmaktadır. Bugün ise yazma adı altında üretilen   makta olan veya kaybolmuş değerlerimizin canlandırılabilmesi
            ürünlerin büyük çoğunluğu, tamamen fabrikalarda, çok gelişmiş   için  uygun  zemini  hazırlıyor.  Atılacak  doğru  adımlar  ile  bunun
            tekniklerle basılan ticari ürünlerdir.                  mümkün olabileceğini düşünüyorum. Sizi de geleneksel sanatla-
                                                                    rı tanıtmaya yönelik yapmış olduğunuz katkılardan dolayı tebrik
            Klasik yazmalardan yola çıkarak yazmacılığın özünü muha-  ederim.
            faza eden çalışmalar ortaya koyduğunuzu gözlemliyoruz. Bu
            noktada denge nasıl sağlanmalı?                         İlginiz için teşekkür ediyorum.
            Ben yazma motiflerinden yola çıkarak, bu motiflere farklı bakış    
            açıları ile bakarak kullanım amacı dışında özgün eserler ortaya





                                                         Y AZ M A CILIK
   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350