Page 362 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 362

REF A GÖKB ULAK











































                                                                                                              Refa Gökbulak.






       360        Ahlatlı Refa Gökbulak ülkemizin; bir adım öte dünyanın sayılı   bunda da kararlıyım. İlkokul, ortaokul ve lise tahsili yıllarımı hem
                  baston ustalarından biri. Meslek hayatına 1986 yılında baston ve   okuyarak hem de babama ait atölyede çalışarak geçirdim.
                  ahşap ustası babasının yanında adım atan Refa Gökbulak, 1986-  Eren Üniversitesi Ahlat Meslek Yüksek Okulu El Sanatları Bölümü-
                  1992 yılları arasında Ahilik felsefesi ve fütüvvet ahlâkı çerçeve-  nü 2017 yılında bitirdim. Üniversitelerin sahada çalışan biz sanat
                  sinde çıraklık ve kalfalık dönemlerini tamamlayarak ustalığa adım   erbabına ufuk açıcı olma ve farklı tasarımlara odaklanma konusun-
                  atmış. Bu dönemde baston yapımında kullanılacak ceviz ağaçlarını   da çok büyük katkısı olduğunu yaşayarak gördüm.
                  ve boynuzları tek tek tespit etmiş, ince bir hassasiyetle biçmesini
                  öğrenmiş, ağaçların kurutulmasında ter dökmüş, baston işleme ve   Bir usta adayı çıraklık ve kalfalık dönemlerinde bastonculuğa
                                                                         dair neler öğrenir, neler yapar?
                  cilalama tekniklerini öğrenmiş. Mezkûr dönemde bastonlara işle-
                                                                         Çıraklık döneminde ağaç ve ağaç çeşitlerini, makine ve ekipmanları
                  necek olan Türk-İslâm motifleri üzerine araştırmalar ve uygulama-
                                                                         tanır. Uygulama olarak bastonun gövde kısımlarının ve baş kısım-
                  lar yapan sanatkâr, bu arada ahşap-ağaç üzerine oyma ve kakma
                                                                         larının kabaca şekillenmesini öğrenir. Ustalık döneminde kafa ve
                  tekniklerini de ustası olan babasından öğrenmiş.
                                                                         gövdenin yapım aşamalarını, hayvan figürlerini, motiflerin yapımı-
                  1992 yılında ustalığa başlayan Refa Gökbulak, çeyrek asırdır Ahlat
                                                                         nı, cilalama yöntemini öğrenir.
                  bastonlarının aslî mahiyetini muhafaza ederek biçim ve süsleme
                                                                         Ben bu sanata başladığımda babam ile beraber uzun yıllar klasik
                  yöntemlerini geliştirmeye odaklanmış. 
                                                                         türde bastonlar üretiyorduk. 5 çeşit baston çeşidimiz vardı.
                  Yurt içinde birçok fuar, festival ve sergiye katılan Refa Usta, dün-
                  yanın pek çok lideri ve devlet adamı için özel bastonlar imal etmiş.
                                                                         Nedir bu çeşitler?
                  Hâlihazırda Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Doğu Anadolu
                                                                         Gövdesi sade bastonlar, klasik bastonlar, at başı, kurt başı ve topuz-
                  Kalkınma Birimi kapsamında “Selçuklu Baston Modernizasyon
                                                                         lu bastonlar.
                  Projesi”ni hayata geçiren Refa Gökbulak ile sanatı ve Ahlat baston-
                  culuğu üzerine sohbet ettik.                           Bu bağlamda babanızdan neler öğrendiniz? Bu süreci nasıl de-
                                                                         ğerlendirdiniz?
                  Bastonla nasıl tanıştınız?                             Babamdan çok şey öğrendim. Öncelikle bastonun ana ham maddesi
                  Baston sanatı baba mesleğimdir.  Bastonculuk 30 yıldır, çıraklık,   olan ceviz ağacının, manda, koç ve sığır boynuzlarının bastonların
                  kalfalık ve ustalık dönemleri ile devam eden ve severek yaptığım   kafa ve gövde kısımlarına kakma yöntemi ile yapımını; gövdenin
                  bir sanattır. Tarihin ve  30 yıllık sanat hayatımın bana yüklediği   yuvarlanmasını, hayvan figürlerinin yapım  aşamalarını,  gövdeye
                  misyon, bu sanatı hayatımın sonuna kadar devam ettirmektir ve   yapılan motiflerin cila ve vernikleme yöntemlerini öğrendim.


                                                             B A S T ONC UL UK
   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367