Page 51 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 51

SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE



















































                               Sülüs-Nesih Levha: İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir.                                    49
                               Hat: Hüseyin Gündüz
                               Tezhip: Betül Gündüz Demir




            tetkiki, kûfi, dîvânî ve celî dîvânî yazıları ve yazı restorasyonu konusunda   Hâmit Hoca’yı, 1976 senesinde Cağaloğlu Atıf Paşa Hanı’nda hiç terk et-
            çalışmalar yaptım.  Bu süre içerisinde Çemberlitaş’ta bulunan Barın Yazı ve   meyi düşünmediği küçük, ancak onlarca hattatın, müzehhibin ve sanatse-
            Cilt Atölyesi’nde Emin Barın Hocam’ın asistanlığını da yaptım.  verin ziyaret ettiği odasında yazı meşk etmek için ziyaret ettiğimde bul-
            1985 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Gelenek-  dum. Böylelikle meşk sürecimiz de başlamış oldu.
            sel Türk Sanatları Bölümü, Hat Anasanat Dalında araştırma görevlisi ola-
            rak çalışmaya başladım.                                 Hocanızda sizi ne/neler etkiledi?
            Üniversitede Hattat Mahmut Öncü, Prof. Ali Alparslan, Prof. Kerim Silivri-  Odasındaki kâğıt ve mürekkep kokusu… Bugün müze, özel koleksiyon ve
            li, İslam Seçen, Tahsin Aykutalp, diğer hocalarım ve meslek arkadaşlarımla   yapılarda bulunan eserlerin bu odada tasarlanıp hayat bulmuş olması dü-
            güzel ve verimli bir başlangıç oldu.                    şüncesi beni çok etkilemişti.
            Üniversitede Hattat Mahmut Öncü ile celî sülüs yazısı ve tuğra üzerine   Haftada iki defa bulunma şansına sahip olduğum odasına her gidişimde
            çalışmalar yaptım. Prof. Ali Alparslan ile ta’lîk ve celî dîvânî yazılarını meşk   ilk günkü heyecanımı yaşamaktaydım. İtinayla yazdığım çalışmalarımı eski
            ettim. Prof. İlhami Turan ile Latin yazısı ve yazı esasları konusunda çalış-  aherli kâğıtlara yapıp götürmekteydim. Çünkü tashih yaparken yazdığı her
            malar yaptım.                                           harf benim için son derece mühimdi. Beni en çok etkileyen olaylardan
                                                                    biri de öğrencilerinden meşk karşılığı talep ettiği ücreti bir kâğıda yazıp
            Hat sanatı sevgisinin gönlünüze düşmesinde hangi âmiller etkili ol-  yanı başındaki duvara asmış olmasına rağmen, tüm ısrarlarıma karşılık
            muştur?                                                 benden bir ücret talep etmemesiydi. Ben de buna karşılık her derse gidi-
            Hâfız Osman’ın yazdığı Kur’ân-ı Kerîm’ler, Ayasofya Camii’nde Kazasker   şimde kendisine çikolata, tatlı gibi yiyecekler götürmeyi ihmal etmedim.
            Mustafa İzzet Efendi tarafından celî sülüs hattı ile  neftî yeşil zemin  üze-  Derslerimizin tamamlanmasını müteakip hocamın; “Tamam artık sana bir
            rine yazılan  “Allah cc.”, “Muhammed as.”  ve Çihâr yâr-i güzîn levhaları çok   icâzet verme zamanı geldi.” demesinden sonra sülüs-nesih bir kıt’a yazarak
            etkilemiştir beni. Allah’ın kelâmını en iyi şekilde yazma duygusu ile geli-  icâzetimi aldım.
            şen hat sanatı adeta mıknatıs gibi çekmişti beni. Küçük harfler daha sonra
            anlamlı ve estetik güzel yazılara dönüşmüştü. Celî yazılardaki kalem akışı   Geleneksel sanatların Hamit Aytaç, Kemal Batanay, Emin Barın,
            ise muhteşem bir estetik görüntü vermekteydi. Kalem, kâğıt, mürekkep,   Mahmut Öncü,  Saim Özel, Ali Alparslan, Muhittin Serin,  İslam Se-
            Allah’ın kelâmını en iyi şekilde yazma duygusu, hat sanatının gönlüme   çen gibi önemli isimlerinden meşk dersleri almış, onlarla birlikte ça-
            düşmesinde etkili olmuş âmillerdendir.                  lışma imkânını yakalamışsınız. Üstatların hat sanatı ile ilgili temel
            Son dönemin en mühim hat sanatı sîmalarından Hattat Hamit Aytaç   çalışma prensiplerini anlatır mısınız?
            Bey’e nasıl intisap ettiniz?                            Hamit Hoca ile “Rabbiyesir” meşk ederek başladım derslerime. Emin Barın
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56