Page 51 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 51
SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE
Sülüs-Nesih Levha: İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir. 49
Hat: Hüseyin Gündüz
Tezhip: Betül Gündüz Demir
tetkiki, kûfi, dîvânî ve celî dîvânî yazıları ve yazı restorasyonu konusunda Hâmit Hoca’yı, 1976 senesinde Cağaloğlu Atıf Paşa Hanı’nda hiç terk et-
çalışmalar yaptım. Bu süre içerisinde Çemberlitaş’ta bulunan Barın Yazı ve meyi düşünmediği küçük, ancak onlarca hattatın, müzehhibin ve sanatse-
Cilt Atölyesi’nde Emin Barın Hocam’ın asistanlığını da yaptım. verin ziyaret ettiği odasında yazı meşk etmek için ziyaret ettiğimde bul-
1985 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Gelenek- dum. Böylelikle meşk sürecimiz de başlamış oldu.
sel Türk Sanatları Bölümü, Hat Anasanat Dalında araştırma görevlisi ola-
rak çalışmaya başladım. Hocanızda sizi ne/neler etkiledi?
Üniversitede Hattat Mahmut Öncü, Prof. Ali Alparslan, Prof. Kerim Silivri- Odasındaki kâğıt ve mürekkep kokusu… Bugün müze, özel koleksiyon ve
li, İslam Seçen, Tahsin Aykutalp, diğer hocalarım ve meslek arkadaşlarımla yapılarda bulunan eserlerin bu odada tasarlanıp hayat bulmuş olması dü-
güzel ve verimli bir başlangıç oldu. şüncesi beni çok etkilemişti.
Üniversitede Hattat Mahmut Öncü ile celî sülüs yazısı ve tuğra üzerine Haftada iki defa bulunma şansına sahip olduğum odasına her gidişimde
çalışmalar yaptım. Prof. Ali Alparslan ile ta’lîk ve celî dîvânî yazılarını meşk ilk günkü heyecanımı yaşamaktaydım. İtinayla yazdığım çalışmalarımı eski
ettim. Prof. İlhami Turan ile Latin yazısı ve yazı esasları konusunda çalış- aherli kâğıtlara yapıp götürmekteydim. Çünkü tashih yaparken yazdığı her
malar yaptım. harf benim için son derece mühimdi. Beni en çok etkileyen olaylardan
biri de öğrencilerinden meşk karşılığı talep ettiği ücreti bir kâğıda yazıp
Hat sanatı sevgisinin gönlünüze düşmesinde hangi âmiller etkili ol- yanı başındaki duvara asmış olmasına rağmen, tüm ısrarlarıma karşılık
muştur? benden bir ücret talep etmemesiydi. Ben de buna karşılık her derse gidi-
Hâfız Osman’ın yazdığı Kur’ân-ı Kerîm’ler, Ayasofya Camii’nde Kazasker şimde kendisine çikolata, tatlı gibi yiyecekler götürmeyi ihmal etmedim.
Mustafa İzzet Efendi tarafından celî sülüs hattı ile neftî yeşil zemin üze- Derslerimizin tamamlanmasını müteakip hocamın; “Tamam artık sana bir
rine yazılan “Allah cc.”, “Muhammed as.” ve Çihâr yâr-i güzîn levhaları çok icâzet verme zamanı geldi.” demesinden sonra sülüs-nesih bir kıt’a yazarak
etkilemiştir beni. Allah’ın kelâmını en iyi şekilde yazma duygusu ile geli- icâzetimi aldım.
şen hat sanatı adeta mıknatıs gibi çekmişti beni. Küçük harfler daha sonra
anlamlı ve estetik güzel yazılara dönüşmüştü. Celî yazılardaki kalem akışı Geleneksel sanatların Hamit Aytaç, Kemal Batanay, Emin Barın,
ise muhteşem bir estetik görüntü vermekteydi. Kalem, kâğıt, mürekkep, Mahmut Öncü, Saim Özel, Ali Alparslan, Muhittin Serin, İslam Se-
Allah’ın kelâmını en iyi şekilde yazma duygusu, hat sanatının gönlüme çen gibi önemli isimlerinden meşk dersleri almış, onlarla birlikte ça-
düşmesinde etkili olmuş âmillerdendir. lışma imkânını yakalamışsınız. Üstatların hat sanatı ile ilgili temel
Son dönemin en mühim hat sanatı sîmalarından Hattat Hamit Aytaç çalışma prensiplerini anlatır mısınız?
Bey’e nasıl intisap ettiniz? Hamit Hoca ile “Rabbiyesir” meşk ederek başladım derslerime. Emin Barın