Page 55 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 55
SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE
Batılılaşma etkileri hat sanatında nasıl ve ne türden yansımalar bul- yönetici ve halkının sanata olan bakış açısının da yazının gelişimindeki et-
muştur? kin rolü küçümsenemez.
Mimarîden resme, müzikten tezhibe kadar bütün sanat dallarımız XVIII.
yüzyıldan itibaren Batı etkisinde kalmasına rağmen hat sanatı günümüze Türk Hat sanatının günümüzdeki konumunu genel olarak nasıl de-
kadar klasik çizgide başarılı bir şekilde devam etmeyi başarmıştır. Hat sa- ğerlendiriyorsunuz?
natı Türk hattatları tarafından nesilden nesile sağlam kurallar ve büyük bir Sanatı etkileyen birçok neden vardır. Yöneticilerin sanata bakışları ve sos-
sevgi ile ulaştırılmıştır. yo-ekonomik şartlar bahsettiğim nedenlerin başında gelir. Bu bağlamda
diğer geleneksel sanatlarımızda olduğu gibi hat sanatımızda da kayda de-
Hat sanatının ve dahi yazının tekâmül süreçlerinde hangi hususlar ğer bir gelişme ve ilgi var.
etkili olmuştur? Devlet kurumlarının ve özel kurumların hat sanatına ilgisi; düzenlenen
Hat sanatında, başlangıcından bugüne harflerin anatomik yapılarındaki kurslar, sergiler, sempozyumlar, yarışmalar hat sanatına olan ilgiyi art-
arayışlar, değişiklikler ve gelişmeler aynı zamanda harflerin oluşturduğu tırmakta ve nitelikli eserlerin yazılması konusunda etkileyici olmaktadır.
genel görünüş, şekil ve istifte de birtakım gelişmelere ve değişikliklere Sayısı oldukça fazla olan hattatlarımız ve yazılan güzel eserler, yazıya olan
sebep olmuştur. Yapılanın tekrarından ve benzerinden kaçma ve mistik ilginin en belirgin göstergesidir. Ayrıca ülkemizde yurt dışından gelmiş
duygular içerisinde daha güzele ulaşma isteği, yazının gelişmesinde önemli bulunan kayda değer sayıda hat sanatı ile ilgilenen yabancı öğrenci var-
bir rol oynamıştır. Yazının kullanılacağı alanın ve malzemenin, dönemin dır. Müzayedelerde el yazması eserlerin itibar görmesi, yüksek bedellerle
53
Kûfî Kelime-i Tevhîd: Allah, Muhammed.
Hat: Hüseyin Gündüz
Tezhip: Murat Uçar