Page 86 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 86

TE ZHİP S ANA TI















































                       II. Mustafa tuğrası ve gazeli.
                       Hat: Hüseyin Gündüz Tezhip: Faruk Taşkale
        84





                  Dönemi ve 15. yüzyıl, Sultan II. Beyazid Dönemi, 16. yüzyıl   şahsiyetler bir yandan Türk süslüme sanatlarının en gü-
                  Tezhip Sanatının Yükseliş Dönemi, 17. ve 18. yüzyıl Batı Et-  zel  örneklerini  verirken,  diğer  yandan  da  yetiştirdikleri
                  kisi, 19. yüzyıl Tezhip Sanatı (Barok, Rokoko), 20. yüzyıl   talebelerle  öz  sanatlarımızın  günümüze  kadar  gelmesini
                  Tezhip Sanatı ve 21. yüzyıl Tezhip Sanatında Yeni Akımlar   temin etmiştir.
                  başlıkları altında ele alabiliriz.
                                                                         Osmanlı İmparatorluğu’nda özellikle Fatih Devri’nde Top-
                  Tezhip sanatında kullanılan başlıca motifler; bitkisel mo-  kapı  Sarayı’nda  kurulan  nakkaşhânede  bir  yandan  Ana-
                  tifler, hayvansal motifler, münhaniler, bulutlar, geçme-  dolu’dan,  diğer  yandan  da  İran,  Kafkasya  ve  Türkistan
                  ler, Batı etkili motifler ve çintemanilerdir.          yörelerinden İstanbul’a gelen sanatkârlar özellikle tezhip
                                                                         sanatında önemli eserler ortaya koymuştur.
                  Tezhipte desen çizmek ve uygulamak öncelikle iyi bir eği-
                  tim, sonra da beceri ve sabır gerektirir. Bunun yanı sıra   Malum olduğu üzere İslâm sanatlarında hat asıldır, tezhip
                  malzemelerin kalitesi de önemlidir.                    de bu aslın en önemli tamamlayıcı unsuru, yardımcısı, ta-
                                                                         biri  caizse  yazının  elbisesi  durumundadır.  Hattatlarımız
                  Günümüzde tezhip sanatının uygulanması daha çok bu sa-  Kur’ân-ı Kerîm’i en güzel bir şekilde yazmanın gayretin-
                  natın altın çağı olan 16. yüzyıl motifleri baz alınarak icra   de bulunurken, tezhipçilerimiz de başta Mushaf bezeme-
                  edilmektedir. Bu gelenekten ayrılmadan yeni yorumlar da   leri olmak üzere dua kitaplarında, edebî kitaplarda, ilmî
                  yapılmaktadır. Tezhipte geleneğe bağlı olarak kurgulanan   eserlerde Türk tezhip sanatının en güzel örneklerini ortaya
                  yenilikler bu sanatın geleceğini teminat altına almaktadır.  koymuştur.


                  İslâmiyet’te sûret tasvirinin makbul görülmemesi Müslü-  Kanuni  döneminde  tezhip  sanatının  efsanevî  isimlerin-
                  man sanatkârları hat, tezhip ve minyatür gibi tezyînî sa-  den  Karamemi  ile  cihan  devletinin  hemen  her  alandaki
                  natlara yönlendirmiş, böylelikle ecdadımız asırlar boyun-  üstünlüğü tezyinî sanatlara da yansımış; kitap sanatları
                  ca birbirinden güzel eserlere imza atmıştır.           kadar mimarîde de benzersiz eserler ortaya konulmuştur.


                  Anadolu  Selçuklu  Devleti,  Beylikler  Dönemi  ve  nihayet   17.  yüzyılda  bir  miktar  duraklamaya  giren  tezyîni  sanat-
                  Osmanlı  Cihan  Devleti  asırlarına  imzasını  atan  önemli   larımız 18. yüzyılda Batı etkisine girerek Ampir, Barok ve


                                                            TE ZHİP S ANA TI
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91