Page 87 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 87

SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE















































                  II. Mustafa tuğrası.
                  Hat: Hüseyin Gündüz Tezhip: Faruk Taşkale
                                                                                                                                 85














            Rokoko tezyinatıyla yeni bir alana yelken açmıştır. Sanat-  alanında ve özellikle tezhipte usta isimlerle sanatımızı yaşat-
            kâr dedelerimiz kısa süre içerisinde bu alanda da yetkinlik   ma yönünde gayretlerde bulunmuştur.
            kesbederek  19.  yüzyılda “Türk  Rokokosu”  adı  verilen  bir
            tarzı ortaya koymuştur.                                 Önceleri Sanayi-i Nefise Mektebi ismiyle anılan ve daha son-
                                                                    ra Mimar Sinan Üniversitesi bünyesine katılan ve şimdiki za-
            20.  yüzyılda  Muhsin  Demironat  ve  Rikkat  Kunt  gibi  us-  manda Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Geleneksel
            taların yetiştirdiği talebeler klasik döneme sahip çıkarak   Türk Süsleme Sanatları Bölümüne dönüşen Medresetü’l-Hat-
            Batı etkisinde bir nevi yönünü kaybeden tezhip sanatımızı   tatîn’in ruhu, Türkiye’nin en mâhir sanatkâr hocaları eliyle
            ana eksenine, klasiğe oturtmuştur.                      tezyîni sanatlarımıza lokomotiflik etmektedir.

            Adı  “Hattatlar  Mektebi”  olarak  anılan  Medresetü’l-Hat-  Son 20 yılda İstanbul’da ve Anadolu’da birbiri ardına açılan
            tatîn’de Osmanlı’nın son münevverlerinin eliyle hat, tezhip,   Güzel Sanatlar Fakülteleri de tezhip sanatımıza araştırma ve
            ebru, cilt ve çini sanatımız tabiri caizse küllerinden yeniden   uygulama alanlarında hizmet etmektedir.
            doğmuştur.
                                                                    Yerel yönetimler ve STK’lar da açtıkları kurslarla geleneksel
            Ord. Prof. Dr. A. Süheyl Ünver’in bu konudaki çabaları Top-  sanatlarımıza katkı sağlamaktadır.
            kapı Sarayı Nakkaşhânesi’nin 1950’li yılların başında tekrar
            faaliyete girmesiyle müşahhas bir hâl almıştır.         Unutulmamalıdır ki; gelecek, gelenek üzerine kurulur. Kla-
                                                                    sik üsluptan şaşmadan, sanatçının bir ayağı geleneğin üzeri-
            Burada Medresetü’l-Hattatîn’in bir nevi devamı mahiyetinde   ne basarak, tezyîni sanatlarda yeni arayışlara gitmek, tezhip
            olan Şark Tezyini Sanatlar Mektebi, geleneksel sanatlarımız   sanatımızı gelecek kuşaklara taşıyacaktır.


                                                     TE ZHİP S ANA TI
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92