Page 87 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 87
SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE
II. Mustafa tuğrası.
Hat: Hüseyin Gündüz Tezhip: Faruk Taşkale
85
Rokoko tezyinatıyla yeni bir alana yelken açmıştır. Sanat- alanında ve özellikle tezhipte usta isimlerle sanatımızı yaşat-
kâr dedelerimiz kısa süre içerisinde bu alanda da yetkinlik ma yönünde gayretlerde bulunmuştur.
kesbederek 19. yüzyılda “Türk Rokokosu” adı verilen bir
tarzı ortaya koymuştur. Önceleri Sanayi-i Nefise Mektebi ismiyle anılan ve daha son-
ra Mimar Sinan Üniversitesi bünyesine katılan ve şimdiki za-
20. yüzyılda Muhsin Demironat ve Rikkat Kunt gibi us- manda Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Geleneksel
taların yetiştirdiği talebeler klasik döneme sahip çıkarak Türk Süsleme Sanatları Bölümüne dönüşen Medresetü’l-Hat-
Batı etkisinde bir nevi yönünü kaybeden tezhip sanatımızı tatîn’in ruhu, Türkiye’nin en mâhir sanatkâr hocaları eliyle
ana eksenine, klasiğe oturtmuştur. tezyîni sanatlarımıza lokomotiflik etmektedir.
Adı “Hattatlar Mektebi” olarak anılan Medresetü’l-Hat- Son 20 yılda İstanbul’da ve Anadolu’da birbiri ardına açılan
tatîn’de Osmanlı’nın son münevverlerinin eliyle hat, tezhip, Güzel Sanatlar Fakülteleri de tezhip sanatımıza araştırma ve
ebru, cilt ve çini sanatımız tabiri caizse küllerinden yeniden uygulama alanlarında hizmet etmektedir.
doğmuştur.
Yerel yönetimler ve STK’lar da açtıkları kurslarla geleneksel
Ord. Prof. Dr. A. Süheyl Ünver’in bu konudaki çabaları Top- sanatlarımıza katkı sağlamaktadır.
kapı Sarayı Nakkaşhânesi’nin 1950’li yılların başında tekrar
faaliyete girmesiyle müşahhas bir hâl almıştır. Unutulmamalıdır ki; gelecek, gelenek üzerine kurulur. Kla-
sik üsluptan şaşmadan, sanatçının bir ayağı geleneğin üzeri-
Burada Medresetü’l-Hattatîn’in bir nevi devamı mahiyetinde ne basarak, tezyîni sanatlarda yeni arayışlara gitmek, tezhip
olan Şark Tezyini Sanatlar Mektebi, geleneksel sanatlarımız sanatımızı gelecek kuşaklara taşıyacaktır.
TE ZHİP S ANA TI