Page 51 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 51

saraylar, çarşılar, dükkanlar ve hanlar,    İslâm’da ise üretime dayalı kazanç meşru-
                        meslek sahiplerine iş kurmak ve üretmek     dur ve medhedilmiştir. Bîrûnî, insan-ihti-
                        için önemli bir altyapı sunmuştur. Ahî      yaç-medeniyet ilişkisine dayalı “medeni-
                        Evran’ın  “kümelenme  teorisi”ne  uygun     yet  teorisini”  geliştirirken,  Aristoteles'in
                        altyapıda iş merkezleri kurularak üreti-    tabii muamelesini hem yetersiz hem de
                        min verimliliği ve çeşitliliği arttırılmıştır.   ilkel bulur. Para ile mübadeleyi önerir ve
                                                                    buna “vaz‘-ı muâmele” der. Bîrûnî, insan-
                        Bîrûnî’nin  “medeniyet  teorisi”nin  ana
                        unsurları şunlardır:                        ların sadece maddi değil, manevi ihtiyaç-
                                                                    larının da karşılanması gerektiğini, ancak
                        1. İnsan medeni yaratılmıştır. Bu nedenle   bu şekilde saadete erebileceklerini önemle
                        insanlar ihtiyaçlarını karşılamak için top-  vurgular. Dönem olarak Bîrûnî’den önce
                        luluklar oluşturur. Böylece medeniyetler    yaşayan  Fârâbî  el-Medînetü’l-fâzıla  adlı
                        ortaya çıkar.                               eserinde,  evin  ihtiyaçlarını  karşılayacak
                        2. Topluluklar içinde insanlar, ihtiyaçları   kadar üretime kabul edip ticari müba-
                        karşılamak için ilimler (havâyicu’l-ulûm)   deleyi reddenen ev ekonomisine dayalı
                        ve meslekler oluşturup geliştirirler; böyle-  toplulukları “eksik topluluklar” olarak
                        ce ihtiyaçlarını karşılayıp gelişirler.     nitelendirerek eleştirir. Yani Fârâbî, Aris-
                                                                    toteles başta olmak üzere Grek felsefesin-
                        3. Hem topluluk içindeki insanlar arasın-
                        da hem de topluluklar arasında dostluk-     den faydalanmış, ancak bu felsefeyi eksik
                        düşmanlık, ticaret ve rekabet vardır.       bulmuş ve benimsememiştir.  Fârâbî’ye
                                                                    göre “faziletli topluluklar” bu tür ek-
                        4. Aristoteles insanın ihtiyacını karşılaya-  sik topluluklar değil, şehirlerdir.  Bîrûnî,
                        cak kadar üretmesine “ekonomi” der ve       Fârâbî’nin bu “faziletli topluluklar” kav-
                        ancak ihtiyaç kadar üretimi meşru kabul     ramını  medeniyet ile ilişkilendirerek bu
                        eder.  Hânenin  ihtiyaçlarını  karşılayacak   kavrama son şeklini vermiştir.
                        kadar üretimi uygun bulurken ihtiyaçtan
                        fazla kazanmayı meşru bulmaz ve buna        Gazzâlî, Bîrûnî’nin “medeniyet teorisini”
                        “krematistik” der. Bu nedenle ticaret vb.   benimseyerek ilavelerde bulunur. İhtiyacı
                        iktisadi faaliyetleri meşru olmayan kre-    kadar üreten insanın İslâm’daki mali iba-
                        matistik faaliyetler olarak görür ve red-   detleri yerine getiremeyeceğinden bunun
                        deder. Bunu formüle ederken ihtiyaçları     (ihtiyacı kadar üretimin) yeterli olmadı-
                        karşılamak için aynı mübadeleye “tabii      ğını vurgulayarak helal yoldan kazançla
                        muamele” der ve bu dar ekonomi üreti-       zekat ve sadaka verilmesini tavsiye eder.
                        mini önerir. İhtiyaçtan fazla üretimi meş-  Fazla kazanma hırsına kapılma halinde
                        ru görmeyip hor gören bu anlayış, efendi-   ise  Allah’ı  unutma  riski  olduğunu  söy-
                        lerin çalışmadığı, köle emeğiyle üretimin   leyip Allah için insanlara faydalı olmak
                        yapıldığı bir kapalı ekonomi yapısının      yolunda hem kendi hem de insanlık için
                        çağlar boyunca Avrupa’da var olmasının      çalışılıp üretilmeli, böylece denge sağlan-
                        temelini oluşturmuştur.                     malı diyerek Bîrûnî’nin saadete erme ta-
                                                                    rifine önemli bir bakış açısı daha katar.






      50   -   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56