Page 55 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 55

ilk kez ayrıntılı olarak Zeki Velidi Togan,   Bîrûnî, insanın medeni ihtiyaçlarını karşı-
                        Tarihte Usul  adlı eserinde ele almıştır.     layacak kaynakların ise iktisat ilminin ve
                                                               54
                                    53
                                                                    diğer ilimlerin gelişmişlik düzeyine bağlı
                        Togan’ın  bu  değerlendirmelerinden  de     olarak sınırlı olduğunu, iktisat ilminin ve
                        yararlanarak Bîrûnî’nin mezkur eserleri-    diğer ilimlerin insanların ihtiyacını karşı-
                        nin mukaddimelerinde yer alan medeni-       lamak için geliştirildiğini, insanın iktisadi
                        yetle görüşlerini ayıca değerlendirmemiz    ihtiyaçlarının iktisadi kanunlar vazedile-
                        gerekmektedir.
                                                                    rek, yani iktisat politikaları geliştirilerek
                        Bîrûnî, mezkur eserlerinin mukaddime-       medeni  bir  şekilde  karşılanabileceğini
                        lerinde  medeniyet ile insanın ihtiyaçları   söyleyen ilk bilim adamıdır.
                        arasındaki  ilişkiyi  açıklamalarına  esas   Eski Yunan bilgisini, felsefesini detayla-
                        almaktadır.  Bîrûnî medeniyetin doğuşu      rıyla araştıran biri olarak, “ev ekonomi-
                        ve gelişimini iki temel nedene dayandır-    si” ve “mübadele ekonomisi” (Krematis-
                        maktadır: (I) İhtiyaçların karşılanması,    tik) terimlerini kavramış görünen Bîrûnî,
                        (II) korunma.
                                                                    bu eksik  iktisat anlayışına açıkça atıfta
                        Bîrûnî, insan tabiatının anarşiye temayü-   bulunmaz; ancak bu eksikliği tamamlaya-
                        lü olduğunu ve ihtiyacının üstünde ihtira-  rak iktisat bilimini “ihtiyaçları karşılama
                        sının sonsuz/sınırsız olduğunu belirterek,   ilmi”  olarak  tarif  eder.  Böylece  iktisatı,
                        insanın hem hayatta kalabilmek ve rakip-    günümüz  iktisat bilimi tanımı doğrultu-
                        leriyle mücadele edebilmek hem de çeşitli   sunda tarif eden ilk ilim adamıdır.
                        meslek sahiplerinin üretimleriyle ihtiyaç-  İnsanların ihtiyacını karşılamak için ge-
                        larını  karşılayabilmek  için  hemcinsleriy-  liştirilen  iktisat ilminin riyâzî ilimlerle
                        le birlikte yaşaması (medenî) gerektiğini   ve ahlâkla da ilişkili olduğunu belirten
                        söyler.  Medeniyet de bu zorunluluktan      Bîrûnî'ye göre  iktisat, insanın sadece
                        doğar. İnsan kendini disipline ederek ihti-  maddi değil, manevi ihtiyaçlarının da
                        raslarından kurtulduğundan ve ihtiyaçla-    karşılanmasıyla ilgilidir.
                        rını sınırlandırdığında medeni yaşayarak
                        mutluluğa ermeye çalışır.                   Bîrûnî’ye göre insanlar, maddi ve mane-
                                                                    vi ihtiyaçlarını karşılamak için içtimai ve
                                                                    iktisadi kanunlar koyarak hem cinsleriyle
                                                                    birlikte medeni yaşamaya mecburdur.

                        53  Bîrûnî’nin medeniyet, toplum ve iktisat ile   İnsan, rakip insan ve topluluklar tarafın-
                            ilgili ayrıntılı değerlendirmeleri için bk. Zeki   dan ezilmemek için kendi topluluğuyla
                            Velidî Togan, Tarihte Usûl, İstanbul: Enderun   birlikte medeniyeti, meslekleri ve sanayii
                            Kitâbevi, 4. Baskı, 1985, s. 147-154.
                        54  Bîrûnî’nin tüm eserlerini değerlendirdiği “el-  geliştirerek  (üretimi  arttırarak)  mücade-
                            Bîrûnî’nin Âsârı” adlı çalışmasını 1928’de bas-  le eder.  Bîrûnî'ye göre insanın saaddete
                            kıya verdiğini, ancak harf inkılabı zamanında   erebilmesi ancak ahlâkla mümkündür ve
                            bu baskıya hazırlanan formaların Devlet Matba-  sadece maddi ihtiyaçlarının temin edilme-
                            asında imha edildiğini söyleyen Togan, tercüme-
                            sini yaptığı bu eserden yararlanarak Bîrûnî ile   si  yeterli  değildir,  manevi  ihtiyaçları  da
                            ilgili ayrıntılı değerlendirmeler yapmıştır.  karşılanmalıdır.



      54   -   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60