Page 56 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 56

Bîrûnî anarşiye, fesada ve kötülüğe mü-     bir, geometri gibi sayısal ilimler) ile tabii
                  temayil olan insanın, fedakarlık, iç ve dış   ilimlere (fen bilimleri) dayandığını söyler.
                  temizlik, mürüvvet, zorluklarla şuurlu      Bîrûnî, insanın iktisadi hayatını (iktisat
                  mücadele ederek, kısaca iyi ahlâkla saa-    tarihini) insanın ihtiyaçlarını karşılaması-
                  dete erebileceğini belirtir.                na göre aşamalandırarak insanın iktisadi

                  İyi ahlâkın başında fütüvvet (yiğitlik) gel-  hayatında iktisadi ihtiyacına göre önce
                  mektedir. Fütüvvetin başta gelen manası     “tabii muamele usulü” dediği trampa
                  öncelikle insan kendisi için istemediği bir   usulünü, daha sonra da “vazi mualeme”
                  şeyi başkaları için de istememesidir.       dediği para ile muamele usulünü geliştir-

                  İktisat ilmi, riyâzîyat ilmiyle de ilişkili   diğini söyler.
                  olup iyi ahlâkı geliştirerek maddi ihtiyaç-  Böylece  Bîrûnî iktisadi bir bilim olarak
                  ların yanında manevi ihtiyaçlarının da      kabul eder ve çok disiplinli bir alanla da
                  da karşılanması insanın saadete ermesini    ilişkilendirir. Ayrıca, bir bilim olarak ikti-
                  sağlar. Bu tarifiyle Bîrûnî aşağıda ayrıca   sadın insanların ihtiyaçlarını karşılamak
                  anlatılacak olan  fütüvvet ehli dervişleri   için sürekli geliştiğini, mübadele usulün-
                  tasvir etmektedir.                          deki gelişmeyi örnek göstererek anlatır.
                  Bîrûnî’nin yukarıda özetlediğimiz  mede-    Tahdîd ve Cemâhir’in mukaddimesinde
                  niyet ve  iktisat ilmiyle ilgili görüşlerini   Bîrûnî şöyle der: “Muhtelif ilimler insa-
                  dört başlık altında toplayabiliriz. Burada   nın hayati ihtiyaçlarından doğmuştur.
                  değerlendirdiğimiz bu görüşlerinin önem-    İnsanın iktisadi hayatı  tabii muamele
                  li bir kısmının yer aldığı Bîrûnî’nin Mu-   usulünden sonra  vazi muamele usulünü
                  kaddime’sinin çevirisi aşağıda dokuzuncu    doğurmuştur. İktisadi meseleler riyâzî
                  ek başlık altında verilmiştir.              ve tabii ilimlere dâyanır. İnsanın diğer
                                                              ihtiyaçları, tıp, musiki, mantık, lisaniyat
                                                              ilimlerini, şiir ve edebiyatı vücuda getir-
                  Iktisat ve Mübadele                         miştir.  Umumiyetle  ilimler  yekdiğerine
                                                              sıkı bir şekilde merbuttur ve bu ilimler
                  Bîrûnî eserlerinde,  iktisat ilmi,  iktisat
                  tarihi ve  mübadele ekonomisini içeren      karşısında muhtelif milletlerin vaziyeti de
                  “tabii muamele” dediği trampa ve “vazi      aynıdır.”
                  muamele” dediği parayla  mübadele ko-       Bîrûnî, “tabii muamele” olarak adlandır-
                  nusunda önemli görüşler ileri sürmüştür.    dığı bu para kullanmadan trampa usulü,
                                                              Aristoteles'in "tabii krematistik" kavra-
                  Bîrûnî, Tahdîd adlı eserinde, ilimlerin in-
                  sanın ihtiyaçlarından doğduğunu, insanın    mından oldukça farklıdır.
                  ihtiyaçlarını karşılamak için çeşitli ilimler   Aristoteles, tüccarın olmadığı, ancak ih-
                  geliştirdiğini söyler. “Havâyicu’l-ulûm”    tiyaç sahiplerinin birbirlerinin malları-
                  diye isimlendirdiği bu ilimler arasında     nı alıp satmalarına bu adı vermekteydi.
                  iktisat ilminin de olduğunu ve bu ilmin     Yani tüccarsız bir ticaretten bahsetmekte
                  riyâzî ilimler (matematik, aritmetik, ce-   ve tüccarın kâr amaçlı ticari mübadele-






                                                                                     TEDARİKÇİ VAKIF İŞLETMELERİNİN ORTAYA ÇIKIŞI   -   55
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61