Page 54 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 54

Yolu şehir ekonomileriyle ve bu devrim-     İslâm  dünyasında  bu  önemli  dönüşüm ve
                  leri tamamlamayı başaran Selçukluların      gelişmeler “medeniyet” ve “ümran” te-
                  yaşadığı önemli iktisadi-sosyal gelişme-    rimleriyle anlatılmıştır.
                  lerle birebir örtüşmekteydi.                Bîrûnî, tarım ve ticaret devriminin sonuç-

                  Bîrûnî’nin medeniyet, ihtiyaçları karşıla-  larının yaşandığı XI. yüzyılda  insanlığın
                  ma ilimleri, iktisat, ahlâk ve fütüvvet ile   bu gelişimini “medeniyet” terimini ile
                  ilgili bu çok önemli görüşlerinin yer al-   açıklayarak eserlerinde anlatan ilk araş-
                  dığı “Mukaddime”si aşağıda dokuzun-         tırmacıdır. İnsanların ihtiyaçlarını daha iyi
                  cu ek başlığı altında ilk kez Türkçeye      karşılamalak  için  medeniyetler kurarak
                  çevrilmiştir.                               medenileşmeleri gerektiğini 1000’li yılla-

                  Böylece tarım ve ticaret devriminin so-     rın ilk yarısında yazdığı eserlerinde uzun
                  nucu olarak İpek Yolu şehirlerini kurup     uzun anlatmıştır.
                  geliştiren Müslüman Türk devletleri olan    Bu tahlillerinde  Bîrûnî, insanların/toplu-
                  Sâmânîler, Karahanlılar, Hârizmşahlar,      mun maddi ve manevi ihtiyaçlarını daha
                  Gazneliler ve 1040’tan itibaren bunların    iyi karşılamak için gerekli olan gelişimini
                  yerini alan Selçukluların Orta Asya’yı      “medine” kelimesinden ürettiği  temed-
                  dünya ekonomisinin merkezi haline ge-       dün (medenileşmek) terimiyle ifade eder.
                  tirirken,  Bîrûnî bu gelişmeyle eş zamanlı   Böylece Bîrûnî bir yandan şehirleşme ile
                  olarak Müslüman Türk hâkimiyeti altında     medeniyet arasında açık bir ilişki kurmuş;
                  bu bölgenin dünya medeniyetinin de tem-     diğer yandan ise medenileşmeyi insanla-
                  silcisi haline dönüştüğünü tespit etmişti.  rın hem maddi hem de manevi ihtiyaçla-
                                                              rının karşılanması olarak da tarif etmiş-
                  Medeniyet terimi  Bîrûnî tarafından, şe-
                  hir anlamına gelen “medine”den türetil-     tir. Sadece maddi ya da sadece manevi
                  miş bir terimdir. Muhakkak ki  Bîrûnî,      ihtiyaçların karşılanmasını medeniyetin
                  medeniyet terimini “medine”den türetir-     eksik bir aşaması olarak gören  Bîrûnî,
                  ken “medine”nin aydınlanma anlamında        medeniyetin ancak hem maddi hem de
                  İslâm dünyasında ilk dönemlerden beri       manevi ihtiyaçların birlikte karşılanma-
                  kullanıldığını dikkate almaktaydı.          sıyla tamamlanabileceğini belirtir. Bîrûnî,
                                                              medeniyetin manevi kalkınma yönünü ise
                  İslâm  Peygamberi  Hz.  Muhammed  (SAV)     mürüvvet/fütüvvet fikriyle açıklamıştır.
                  Medine’ye hicret ettiğinde Yesrib adıy-     Bu tarifte, esas medeniyet örneği olarak
                  la anılan bu şehrin adını “nurlu şehir”     Medine’yi referans alır.
                                                                                     52
                  anlamına gelen “Medîne-i Münevvere”
                  olarak değiştirmişti. Bu önemli dönüşüm     Bîrûnî’nin   iktisat   ilmi,  medeniyet,
                  nedeniyle  medeniyet kavramını ilk kez      fütüvvet-ahlâk, hırfet, sanayi , esnaf, para
                  Bîrûnî kullanmakla birlikte hem  Bîrûnî     gibi konulardaki çok önemli görüşlerini
                  hem sonraki araştırmacılar medeniyeti
                  bu olayla ilişkilendirerek Medine’yi hem    52  Bu fikirlerin yer aldığı Bîrûnî’nin önemli
                                                                  eserlerinden Kitâbu'l-Cemâhir fi'l-cevâhir'in
                  şehir hem de aydınlanmanın/medeniyetin
                                                                  mukaddimesi aşağıda dokuzuncu ekte ilk kez
                  başladığı yer olarak kabul etmişlerdir.         Türkçe olarak yayınlanmıştır.





                                                                                     TEDARİKÇİ VAKIF İŞLETMELERİNİN ORTAYA ÇIKIŞI   -   53
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59