Page 218 - SAĞLAM BANKACILIK MODELİ İLE "KATILIM BANKACILIĞINA GİRİŞ"
P. 218

Yeni Ürün Geliştirme Süreci                                                                    Yeni Ürün Geliştirme Sürecinin Aşamaları
                                                                                                                                        Yeni ürünler pazara sunulduktan sonra büyürler, olgunlaşırlar ve bir süre sonra gerileme
                                                                                                                                        dönemine girerek yok olurlar. Bankacılık sektöründe çok fazla ürün geliştirilmesi gerektiği
                                                                                                                                        için ürün geliştirme çalışmalarını hızlandırmak ve belirli bir standarda kavuşturmak adına
                                          Yeni ürün geliştirme sürecinin daha iyi anlaşılabilmesi, ürünlerin yaşam süreci kavramının
                                          anlaşılmasıyla başlar. Çünkü geliştirilecek olan ürünün de tıpkı bir canlı gibi belirli bir   pazarlama biliminden yararlanılarak oluşturulmuş belli başlı süreçler takip edilmektedir.
                                          yaşam süreci vardır ve bu yaşam sürecinin özellikleri yeni ürün geliştirme sürecinin de       Yeni ürün geliştirme çalışmaları, çoğunlukla uzun zaman alan ve yüksek maliyet gerektiren
                                          yapısını şekillendirmektedir.                                                                 çeşitli aşamalardan oluşmaktadır. Bu çalışmalar altı ana parçaya ayrılmaktadır: 1

                                          Ürünlerin Yaşam Süreci                                                                                                                                                                               VAKA INCELEMESI  /  KUVEYT TÜRK YENI ÜRÜN GELIŞTIRME SÜRECI
                                          Müşterilerin yeni talepleri ve rakip firmaların rekabeti gibi nedenler mevcut ürünlerin                                                                                Tablo 2-1.4
                                          yaşam sürecini etkilemektedir. Bütün ürünler canlılar gibi belirli bir ömre sahiptir ve bu                                                                             Yeni Ürün Geliştirme
                                                                                                                                                                                                                 Süreci Aşamaları
                                          ürünlerin ömürleri yine canlılarda olduğu gibi belirli dönemlerden geçerler. Bu dönemlerin
                                          hepsinin toplamı olan ürün ömrüne ürünlerin yaşam çizgisi denilmektedir. Tablo 2-1.3’te
                                         görülebileceği gibi ürünlerin yaşam çizgisi dönemlerinde ürünlerin çeşitliliği, karşılaştık-
                                          ları rekabet ve buna karşılık ürün fiyatlandırma stratejileri farklılar göstermektedir. Yine
                  Tablo 2-1.3
                                          tabloda ürünlerin yaşam süreçleri boyunca pazarın durumu, rekabet, ürün ve fiyat odaklı
                Ürünlerin Yaşam           olarak değerlendirilmiştir.
             Çizgisi Dönemlerinde
               Rekabet, Ürün ve                                                                                                         Yeni ürün düşüncelerinin toplanması
               Fiyat Değişimleri          Ürünlerin yaşam çizgisi, genellikle dört dönemi kapsamaktadır:                                Bu aşamada hedeflenen pazar ihtiyaçları ve şirketin amaçları doğrultusunda üretilebilecek
                                                                                                                                        yeni ürünlerle ilgili öneriler toplanır.

                                                                                                                                        Yeni ürün düşüncelerinin ayıklanması
                                                                                                                                        Toplanan yeni ürün düşünceleri şirkete sağlayabilecekleri faydaya göre sınıflandırılarak
                                                                                                                                        birbirinden ayrılıp belli bir sıraya koyulur.

                                                                                                                                        Ürün kavramının oluşturulması ve sınanması
                                                                                                                                        Ürün düşüncelerinin somutlaştırıldığı aşamadır. Her düşünce için oluşturulacak ürün kav-
                                                                                                                                        ramı, işletmenin ürün dizisine ve satış olanaklarına uygunluğu açısından incelenir.

                                                                                                                                        Ürünün geliştirilmesi
                                                                                                                                        Bu aşamada ürünün pazarlamada öne çıkacak ayırt edici özellikleri de dikkate alınarak bir
                                                                                                                                        prototipi üretilir ve ürünün güvenliği ve etkinliği kullanım alanlarında denenir.


                                                                                                                                        Pazarlama sınaması
                                                                                                                                        Önceki aşamalarda üretilen ürünün gerçek üretim aşamasına geçilmesi için, gerçek hedef
                                                                                                                                        pazar koşullarında denenmesi gerekmektedir. Bu aşamada bankalar hem ürünün pazar
                                                                                                                                        koşullarındaki durumunu hem de bu ürün için kendi pazarlama yeteneklerini görerek
                                                                                                                                        pazarlama stratejilerini de belirlemiş olurlar.

                                                                                                                                        Pazara sunuş
                                                                                                                                        Pazar denemelerinde başarılı olan ürünler, daha büyük çapta üretilerek pazara sunulur.






            Birol Tenekecioğlu’nun Pazarlama Yönetimi (Eskişehir: Açık Öğretim Fakültesi Yay., 2004) isimli eserinden faydalanılarak oluşturulmuştur.



                                          218  |   SAĞLAM BANKACILIK MODELI  •  BIREYSEL VE IŞLETME BANKACILIĞI                                                                                          |  219
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223