Page 218 - SAĞLAM BANKACILIK MODELİ İLE "KATILIM BANKACILIĞINA GİRİŞ"
P. 218
Yeni Ürün Geliştirme Süreci Yeni Ürün Geliştirme Sürecinin Aşamaları
Yeni ürünler pazara sunulduktan sonra büyürler, olgunlaşırlar ve bir süre sonra gerileme
dönemine girerek yok olurlar. Bankacılık sektöründe çok fazla ürün geliştirilmesi gerektiği
için ürün geliştirme çalışmalarını hızlandırmak ve belirli bir standarda kavuşturmak adına
Yeni ürün geliştirme sürecinin daha iyi anlaşılabilmesi, ürünlerin yaşam süreci kavramının
anlaşılmasıyla başlar. Çünkü geliştirilecek olan ürünün de tıpkı bir canlı gibi belirli bir pazarlama biliminden yararlanılarak oluşturulmuş belli başlı süreçler takip edilmektedir.
yaşam süreci vardır ve bu yaşam sürecinin özellikleri yeni ürün geliştirme sürecinin de Yeni ürün geliştirme çalışmaları, çoğunlukla uzun zaman alan ve yüksek maliyet gerektiren
yapısını şekillendirmektedir. çeşitli aşamalardan oluşmaktadır. Bu çalışmalar altı ana parçaya ayrılmaktadır: 1
Ürünlerin Yaşam Süreci VAKA INCELEMESI / KUVEYT TÜRK YENI ÜRÜN GELIŞTIRME SÜRECI
Müşterilerin yeni talepleri ve rakip firmaların rekabeti gibi nedenler mevcut ürünlerin Tablo 2-1.4
yaşam sürecini etkilemektedir. Bütün ürünler canlılar gibi belirli bir ömre sahiptir ve bu Yeni Ürün Geliştirme
Süreci Aşamaları
ürünlerin ömürleri yine canlılarda olduğu gibi belirli dönemlerden geçerler. Bu dönemlerin
hepsinin toplamı olan ürün ömrüne ürünlerin yaşam çizgisi denilmektedir. Tablo 2-1.3’te
görülebileceği gibi ürünlerin yaşam çizgisi dönemlerinde ürünlerin çeşitliliği, karşılaştık-
ları rekabet ve buna karşılık ürün fiyatlandırma stratejileri farklılar göstermektedir. Yine
Tablo 2-1.3
tabloda ürünlerin yaşam süreçleri boyunca pazarın durumu, rekabet, ürün ve fiyat odaklı
Ürünlerin Yaşam olarak değerlendirilmiştir.
Çizgisi Dönemlerinde
Rekabet, Ürün ve Yeni ürün düşüncelerinin toplanması
Fiyat Değişimleri Ürünlerin yaşam çizgisi, genellikle dört dönemi kapsamaktadır: Bu aşamada hedeflenen pazar ihtiyaçları ve şirketin amaçları doğrultusunda üretilebilecek
yeni ürünlerle ilgili öneriler toplanır.
Yeni ürün düşüncelerinin ayıklanması
Toplanan yeni ürün düşünceleri şirkete sağlayabilecekleri faydaya göre sınıflandırılarak
birbirinden ayrılıp belli bir sıraya koyulur.
Ürün kavramının oluşturulması ve sınanması
Ürün düşüncelerinin somutlaştırıldığı aşamadır. Her düşünce için oluşturulacak ürün kav-
ramı, işletmenin ürün dizisine ve satış olanaklarına uygunluğu açısından incelenir.
Ürünün geliştirilmesi
Bu aşamada ürünün pazarlamada öne çıkacak ayırt edici özellikleri de dikkate alınarak bir
prototipi üretilir ve ürünün güvenliği ve etkinliği kullanım alanlarında denenir.
Pazarlama sınaması
Önceki aşamalarda üretilen ürünün gerçek üretim aşamasına geçilmesi için, gerçek hedef
pazar koşullarında denenmesi gerekmektedir. Bu aşamada bankalar hem ürünün pazar
koşullarındaki durumunu hem de bu ürün için kendi pazarlama yeteneklerini görerek
pazarlama stratejilerini de belirlemiş olurlar.
Pazara sunuş
Pazar denemelerinde başarılı olan ürünler, daha büyük çapta üretilerek pazara sunulur.
Birol Tenekecioğlu’nun Pazarlama Yönetimi (Eskişehir: Açık Öğretim Fakültesi Yay., 2004) isimli eserinden faydalanılarak oluşturulmuştur.
218 | SAĞLAM BANKACILIK MODELI • BIREYSEL VE IŞLETME BANKACILIĞI | 219