Page 219 - SAĞLAM BANKACILIK MODELİ İLE "KATILIM BANKACILIĞINA GİRİŞ"
P. 219

Yeni Ürün Geliştirme Süreci  Yeni Ürün Geliştirme Sürecinin Aşamaları
              Yeni ürünler pazara sunulduktan sonra büyürler, olgunlaşırlar ve bir süre sonra gerileme
              dönemine girerek yok olurlar. Bankacılık sektöründe çok fazla ürün geliştirilmesi gerektiği
              için ürün geliştirme çalışmalarını hızlandırmak ve belirli bir standarda kavuşturmak adına
 Yeni ürün geliştirme sürecinin daha iyi anlaşılabilmesi, ürünlerin yaşam süreci kavramının
 anlaşılmasıyla başlar. Çünkü geliştirilecek olan ürünün de tıpkı bir canlı gibi belirli bir   pazarlama biliminden yararlanılarak oluşturulmuş belli başlı süreçler takip edilmektedir.
 yaşam süreci vardır ve bu yaşam sürecinin özellikleri yeni ürün geliştirme sürecinin de   Yeni ürün geliştirme çalışmaları, çoğunlukla uzun zaman alan ve yüksek maliyet gerektiren
 yapısını şekillendirmektedir.  çeşitli aşamalardan oluşmaktadır. Bu çalışmalar altı ana parçaya ayrılmaktadır: 1

 Ürünlerin Yaşam Süreci                                                                                              VAKA INCELEMESI  /  KUVEYT TÜRK YENI ÜRÜN GELIŞTIRME SÜRECI
 Müşterilerin yeni talepleri ve rakip firmaların rekabeti gibi nedenler mevcut ürünlerin   Tablo 2-1.4
 yaşam sürecini etkilemektedir. Bütün ürünler canlılar gibi belirli bir ömre sahiptir ve bu   Yeni Ürün Geliştirme
                                                                                       Süreci Aşamaları
 ürünlerin ömürleri yine canlılarda olduğu gibi belirli dönemlerden geçerler. Bu dönemlerin
 hepsinin toplamı olan ürün ömrüne ürünlerin yaşam çizgisi denilmektedir. Tablo 2-1.3’te
     görülebileceği gibi ürünlerin yaşam çizgisi dönemlerinde ürünlerin çeşitliliği, karşılaştık-
 ları rekabet ve buna karşılık ürün fiyatlandırma stratejileri farklılar göstermektedir. Yine
 Tablo 2-1.3
 tabloda ürünlerin yaşam süreçleri boyunca pazarın durumu, rekabet, ürün ve fiyat odaklı
 Ürünlerin Yaşam   olarak değerlendirilmiştir.
 Çizgisi Dönemlerinde
 Rekabet, Ürün ve   Yeni ürün düşüncelerinin toplanması
 Fiyat Değişimleri  Ürünlerin yaşam çizgisi, genellikle dört dönemi kapsamaktadır:  Bu aşamada hedeflenen pazar ihtiyaçları ve şirketin amaçları doğrultusunda üretilebilecek
              yeni ürünlerle ilgili öneriler toplanır.

              Yeni ürün düşüncelerinin ayıklanması
              Toplanan yeni ürün düşünceleri şirkete sağlayabilecekleri faydaya göre sınıflandırılarak
              birbirinden ayrılıp belli bir sıraya koyulur.

              Ürün kavramının oluşturulması ve sınanması
              Ürün düşüncelerinin somutlaştırıldığı aşamadır. Her düşünce için oluşturulacak ürün kav-
              ramı, işletmenin ürün dizisine ve satış olanaklarına uygunluğu açısından incelenir.

              Ürünün geliştirilmesi
              Bu aşamada ürünün pazarlamada öne çıkacak ayırt edici özellikleri de dikkate alınarak bir
              prototipi üretilir ve ürünün güvenliği ve etkinliği kullanım alanlarında denenir.


              Pazarlama sınaması
              Önceki aşamalarda üretilen ürünün gerçek üretim aşamasına geçilmesi için, gerçek hedef
              pazar koşullarında denenmesi gerekmektedir. Bu aşamada bankalar hem ürünün pazar
              koşullarındaki durumunu hem de bu ürün için kendi pazarlama yeteneklerini görerek
              pazarlama stratejilerini de belirlemiş olurlar.

              Pazara sunuş
              Pazar denemelerinde başarılı olan ürünler, daha büyük çapta üretilerek pazara sunulur.






 Birol Tenekecioğlu’nun Pazarlama Yönetimi (Eskişehir: Açık Öğretim Fakültesi Yay., 2004) isimli eserinden faydalanılarak oluşturulmuştur.



 218  |   SAĞLAM BANKACILIK MODELI  •  BIREYSEL VE IŞLETME BANKACILIĞI         |  219
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224