Page 112 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 112

GÜL ÇİN ANM A Ç



















































       110

                  Çiçekli ebru.


                  Ebru  sanatımız  dünden  bugüne  Mustafa  Düzgünman’ın   Türk kitap sanatlarından birisi olmak hüviyetini günümüz-
                  gayretleriyle aktarılmıştır. Ebruyu Hezarfen Necmeddin Ok-  de güçlendirerek sürdüren ebru sanatına klasik bakış açısı,
                  yay’dan öğrenen Mustafa Esad Düzgünman, kadim sanatın   Mustafa  Düzgünman’ın  aşağıdaki  beytinde  ifadesini  bul-
                  tüm inceliklerini hüvesi hüvesine, milimi milimine talebe-  maktadır:
                  lerine öğretmiştir.                                    Bil ki manzûrun olan dest-i nükş-i Mustafa
                                                                         Nusret-i Mahmût Hüdâyî himmet-i Âli Âbâ…
                  Klasik  Türk  ebrusu  günümüzde  Düzgünman  Merhum’un
                  ebruculuk yolunu ve felsefesini ustalıkla devam ettirmekte   Bir başka önemli nokta da sanatta usûlün önemli olmasıdır.
                  olan talebeleri ve talebelerinin talebeleri eliyle icra edilerek   Bu bağlamda Türk ebrusunun tatbikine ve tahsiline yönelik
                  sanatseverlerin irfanına arz edilmektedir.             bazı umdeler öne çıkıyor:
                                                                         - Türk ebrucusu fırçasını yaşlı atın kuyruk kıllarını gül dalla-
                  Klasik Türk ebrusu battal ebrudur. Bülbül yuvası, taraklı gel-  rına bağlayarak kendisi sarar.
                  git, hatip, mutaf, akkâse ve çiçekli ebrular belli başlı ebru   - Türk ebrusu öğrenildiği gibi bilâbedel öğretilir.
                  çeşitleridir.                                          - Türk ebrusunda suda erimeyen, güneşten etkilenmeyen ta-
                                                                          bii boyalar kullanılır.
                  Türk tezyînî sanatlarında ve dahi ebruda üçüncü boyut yok-  - Türk ebrusu duvara asılmak için değil, levha pervazlarında,
                  tur. Ebrucu, çiçek ebrularını üsluplaştırarak çalışır. Böylelikle   üzerine yazmak için ya da ciltte kullanmak üzere yapılır.
                  ne tabiatı birebir kopya eder ne de var olanın aksine bir sûret   Ebruyu beğenen ister kullanır, isterse çerçeveletip duvarına
                  tasvir eder. Bu minval üzere motiflerde hem tabiatı hem de   asar.
                  sanatkârı seyretmek mümkündür.                         - Türk ebrusu usta çırak münasebetiyle ve meşk usûlüyle öğ-
                                                                          renilir, ustaya tam teslimiyet esastır.
                  Her biri farklı bir kullanım yeri düşünülerek yapılan; battal,   - Türk ebrusunda 3. boyut yoktur.
                  neftli battal, hatip, çiçekli, hafif, kumlu, mutaf ebrusu, ta-  - Ebrucular tekne başına geçince geçmiş ustalarının ruhları
                  raklı ve akkâse gibi birçok çeşidi bulunan ebrunun eğitim sü-  için bir Fâtihâ-i Şerîf okurlar.
                  reci meşakkatli ve uzun olmakla birlikte başarılı olunduktan   -  Mustafa  Düzgünman’ın  gerek  görüp  öğrencilerine  icazet
                  sonra yapana ve seyredene çok değişik duygular yaşatmak-  vermeleriyle Türk ebrusunda icazet vermek de bir gelenek
                  tadır.                                                  hâline gelmiştir.

                                                              EBRU S ANA TI
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117