Page 130 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 130

GÜRC AN M A VİLİ














































                                                                                                               Gürcan Mavili



       128
                  Gürcan Mavili, ülkemizin cilt sanatında yetiştirdiği önemli akade-  bilgilerimin  çoğunu  Engin  Özdeniz’den,  yazma  eser  koruma  ve
                  misyenlerden, ustalardan biri. Cilt sanatının inceliklerini, hocaların   onarımını da Saadet Gazi Hoca’dan öğrendim. Elbette az önce isim-
                  hocası Cumhurbaşkanlığı Kültür Sanat Büyük Ödülünü haiz İslâm   lerini andığım hocaların yanında her zaman muhabbetini özlemle
                  Seçen’den öğrenen Mavili, kadim cilt sanatına dair tüm bildiklerini   hatırladığım rahmetli Ali Alparslan Hocam’ın, yine rahmetli Ba-
                  yirmi yıldır hüvesi hüvesine lisans ve yüksek lisans öğrencilerine   hattin Doğramacı Hocam’ın, rahmetli Muammer Ülker Hocam’ın
                  aktarıyor. Saadet Gazi’den yazma eser patolojisi, yazılı belgeleri   ve Nevzat Kaya Hocam’ın benim yetişmemdeki değerli katkılarını
                  koruma ve onarma dersleri alan sanatkâr, bu alanda ülkemizin en   anmadan geçemem. 
                  yetkin simâları arasında yer alıyor.
                  MSGSÜ GSF Geleneksel Türk El Sanatları Bölümü Klasik Cilt Ana   İslam Hoca’dan bu alanda neler öğrendiniz?
                  Sanat Dalında öğretim görevlisi olarak hizmet etmekte olan sanatçı   İslam Hocamızın, Süleymaniye Yazma Eserler Kütüphanesi’ndeki
                  ile cilt sanatı yolculuğu, klasik cilt ve yazma eser restorasyonu üze-  30 yıllık çalışma hayatı, hocamızın gelişimine nasıl katkı sağladıy-
                  rine sohbet ettik.                                     sa, ben de bu özümsenmiş bilgilerden faydalanma imkânına sahip
                                                                         oldum. Hocamıza çok çeşitli koleksiyon eseri gelir ve her bir eser
                  Gürcan  Bey  geleneksel  sanatlarla  ilk  teşrik-i  mesainiz  nasıl   için farklı metotlar kullanarak onları tamir ederdi. Elbette bu be-
                  başladı?                                               nim için büyük bir dersti.
                  Gerçeği söylemek gerekirse Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanat-
                  lar Fakültesi Geleneksel Türk El Sanatları Bölümüne girinceye ka-  Geleneksel cilt sanatı deyince neleri anlamamız gerekir?
                  dar bu konuların eğitiminin olduğu konusunda hiçbir bilgim yoktu.   Geleneksel cilt sanatı dediğimizde; öncelikle Kur’ân-ı Kerîm cildi
                  Evet, o dönemlerde gazetelerin verdiği Ramazan eklerini biriktirir,   aklımıza gelir. Kur’ân-ı Kerîm’ler, İslâm yaşam kültürü ve sanatının
                  onları okurdum; ama bu konuların eğitimi olduğunu ancak Çor-  en nadide örnekleri olarak üretilmişlerdir. Çok değerli el yazması
                  lu’dan İstanbul’a gelip üniversiteye başvurmam ile öğrendim.  eserlerin baş süsleridir. İslâm dünyasının çok önemli bir kültür ha-
                  Üniversite yıllarımda çini atölyesi hocamız rahmetli Kerim Siliv-  zinesidir. Ayrıca, kitabın dikiminden ipek ibrişim ile örülmüş şirâ-
                  rili’den Türk desenleri ve çini desenleri almamın yanı sıra, benim   zesi, kapak üstlerindeki kendine has süsleme teknikleri yanında,
                  ve sınıf arkadaşlarımın çoğunun da katılacağını düşündüğüm bir   kullanılan  geleneksel  malzemeleri  ile  birçok  kitapçılık  sanatının
                  İstanbul camileri gezi dersimiz vardı ki bu geziler sayesinde hem   birleşimini içeren bir sanattır.
                  geçmişimize ait kültürümüze, hem de İstanbul’a bir kez daha âşık
                  olduk. Rahmetli Kerim Hoca’nın, İstanbul camileri ve kültürü hak-  Bir cilt eserinin ham deriden kütüphane rafında en mutena
                  kındaki engin bilgisi, ayrıca yakın geçmiş İstanbul tarihine tanıklık   yeri alıncaya kadar geçirdiği sanat ve estetik serencamını kı-
                  etmiş olmasından dolayı da bizlere, bugün dahi özlediğim keyifli   saca aktarabilir misiniz?
                  anlar hediye etti.                                     Az önce de bahsettiğim gibi, bir kitabın oluşumundan başlar-
                  Cilt sanatı hakkındaki bilgi birikimimin neredeyse tamamını İslam   sak, kâğıdın terbiye edilmesi yani boyanması, ahar yapılması,
                  Seçen Hoca’ya borçluyum. Yazma Eser Kütüphaneleri hakkındaki   daha sonra kitabın yazılması, eğer kitap sayfaları süslenecekse



                                                               CİL T S ANA TI
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135