Page 134 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 134
GÜRC AN M A VİLİ
Bu tarz, özellikle batılılaşmanın etkisiyle kendi özgün şeklini de iyi öğrenirseniz, kapılarını size daha çok açar. Elbette her sanat ko-
geliştirmiştir; ancak sanayileşmenin ve matbaaların hızlı gelişimi lunda usta olmak zorunda değilsiniz; ancak baktığınızda görebile-
ile birlikte klasik cilt yapımının zaman alması, maliyetli olması cek kadar bilginizin olması gerekir. Bazı ender insanlar, -rahmetli
gibi etkenler nedeniyle klasik kapak yapımı azalmıştır. Günümüz Necmeddin Okyay gibi- birçok sanat dalını ustalık derecesinde icra
ciltçileri, klasik çalışmalarını özel sipariş veya sergilemek amacıyla edebilirler; ama bu çok enderdir.
üretmektedirler. Bu eserler yeni üslupların oluşumuna katkı sağla-
yacaktır. Cilt restorasyonuna gelirsek, birçok mücellid, aldığı eği- Ciltçilik sanatında usta-çırak ilişkilerine dair neler söylemek
timlere göre cilt ve kâğıt onarımı yapmaktadır. Yapılan onarımların istersiniz?
başarısı, alınan eğitimin niteliği ile takip edilen literatürün sonucu- Geleneksel sanatlarımızın doğası gereği, her sanat dalı bir usta-çı-
dur. Bugün çok başarılı restorasyonlar olduğu gibi, problemleri olan rak ilişkisi içerisinde oluşur ve gelişir. Elbette bunun güzel tarafları
restorasyonlar da mevcuttur. olduğu gibi bu ilişkinin gereğinden fazla uzaması, çırağın hep çırak
olarak kalmasına neden olur, diye düşünüyorum.
Cilt ustası, yazılı belgelerin onarılması ve restore edilmesiyle
ilgili uzmanlıklarını nasıl elde edebilir? Ustanız İslam Hoca’nın en bariz özelliği sizce nedir?
Bu konudaki uzmanlıklar için artık ülkemiz üniversitelerinde res- Hoca çok az oturur; her zaman elinde bir işi vardır. Yapmak istedi-
torasyon ve konservasyon bölümleri var. Buralardan mezun olan ğiniz cilt üzerine konuşmaya başladığınızda, kafasında bir program
öğrencilerin seçecekleri alan ile ilgili bir uzman ile çalışmaları, onla- çizer; ancak sizin bundan haberiniz olmaz. Eğer kendisinde yeterli
rın yetkin olmalarını sağlayacak koşullardan sadece bir tanesi ola- malzeme yoksa üşenmez, rahmetli Emin Barın’ın atölyesinden çe-
caktır. Bunun yanında, Avrupa’da, Amerika’da ve Japonya’da hatırı şitli malzemeler getirir ve böylelikle işin bitmesini sağlardı.
sayılır miktarda restorasyon ve konservasyon okulları olduğu gibi
özel çalışılabilecek vakıf ve dernekler de mevcut. Gençlerimizin bu Okuyucularımıza nasıl bir mesaj iletmek istersiniz?
eğitim seçeneklerini değerlendirmeleri gerekir. Son 20 yıldır geleneksel sanatlara olan ilginin artması ile çok nite-
likli sanatkârlar ortaya çıktı. Zaman içinde daha da artacağını düşü-
Cilt sanatı; yazı, tezhip ve minyatür sanatlarıyla etkileşim nüyorum. Her bir sanatçı adayının ister tezhipçi, ebrucu ya da ciltçi
hâlinde. Cilt sanatkârı, şirâzenin şifrelerini çözerken, tezhip, olsun, öncelikle sanatının yayımlanmış tüm kaynaklarını araştır-
hat ve minyatür sanatlarının inceliklerini öğrenmeye dair na- ması ve bunları okuması gerekir. Sanatında ilerledikçe de kendi
sıl bir tutum içerisinde olmalıdır? sanatı ile ilgili düşüncelerini belirten yazılar yazmalı, bunu kendi
Bu alanda eğitim almaya başladığınızda, diğer kitapçılık sanatları yetiştireceği öğrencilerine de aşılamalı, bu sayede birçok sanat ve
ile alakalı konularda da bilginiz artmaya başlar; çünkü her bir eser zanaat dalı hakkında kalıcı bilgilere sahip olmalıdır. Malumunuz-
size yeni bilgiler verir, tabi eğer o eseri okuyabilirseniz. dur ki: “Söz uçar yazı kalır!”
Elinize aldığınız her bir yazma, kendi içinde bir okuldur. Bu dersleri
132 İlginiz için teşekkür ediyorum.
Beyaz ezme altın sıvama şemse cilt.
CİL T S ANA TI