Page 158 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 158
SEMİH İR TE Ş
156
Çıtakârî ahşap üstü kalemişi
tavan göbeği.
Restorasyon uygulamaları esnasında tarihî kıymetlerini yiti- her türlü yardımı yapmaya hazırız. Kalemişi projelerinin en önemli
ren kalemişlerinin bulunduğunu biliyoruz. Bu hususta neler unsuru kompozisyondur. Biz, isteyen herkese kompozisyon, desen
söylemek istersiniz? ve renk analizleri bakımından rehberlik edebiliriz.
Osmanlı’ya payitahtlık yapmış kadim şehirlerdeki tarihi mimarî
eserleri tek tek inceledim. Pek çok mimarî eserimiz hâlihazırda res- Sohbetimizin başında “Osmanlı asırlarında Fatih Sultan
torasyon sürecinde. Bunların arasında 15. yüzyıl kalemişlerinin er- Mehmed Han döneminde Topkapı Sarayı Nakkaşhânesi’nde
ken ve çok asil örneklerinin bulunduğu yerler de var. Örneğin, son Baba Nakkaş’ın, Şah Kulu’nun talebelerine öğrettiği ve aka-
zamanlarda yapılan restorasyon çalışmalarından II. Bayezid devri binde asırlar boyunca hocadan talebeye aktarılarak günümü-
kalemişlerinin bulunduğu Bursa Muradiye Türbeleri ve Mevlana ze kadar uzanan kadim kalemişi sanatını, tüm özellik ve ter-
Türbesi’ndeki kalemişi buluntuları, 15. yy tezyinatında önemli bir kipleriyle birlikte yeniden harmanlıyoruz. Klasiğe, bugünün
yere sahiptir. ustalığını ve yorumlarını da ekliyoruz.” dediniz. Klasikte
Ancak şunu da belirtmeden edemeyeceğim, mimarî abidelerimi- yenilik nasıl oluyor?
zin iyi restore edildikleri konusunda tereddütlerim var. Buralarda “Yenilik nedir?” diyorsunuz. Yenilik aslında gelenektir. Geleneksel
yapılan işleri bizzat yerinde gördüm. Sadece profesyonel olarak sanatlar başlı başına yeniliktir. Sanat geleneğimiz, çok farklı coğ-
değil, araştırmacı olarak da kalemişi konusunu bugün en iyi takip rafyalarda farklı üslûpların bir araya gelmesiyle oluşmuştur. Şim-
edenlerden biriyim. Restore edilecek yerlerde yüz akıyla bir çalışma di bazen bana öğrencilerimiz geleneksel sanatlarla ilgili, tezyini
yapılmak isteniyorsa Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün ve Kültür Ba- sanatlarla ilgili kitap soruyorlar: “Gidin Kanuni’nin Türbesi’ne,
kanlığı’nın bu konuda uzman olan nakkaşlardan görüş alması ge- Sokullu Medresesi’ne, Süleymaniye Camii’ne…” diyorum. Çünkü
rekir. Ben ve bu konuda yetkin olan arkadaşlarım, elimizden gelen kitap bizatihi oralardır.
K ALEMİŞİ S ANA TI