Page 158 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 158

SEMİH İR TE Ş



















































       156





                         Çıtakârî ahşap üstü kalemişi
                         tavan göbeği.





                  Restorasyon uygulamaları esnasında tarihî kıymetlerini yiti-  her türlü yardımı yapmaya hazırız. Kalemişi projelerinin en önemli
                  ren kalemişlerinin bulunduğunu biliyoruz. Bu hususta neler   unsuru kompozisyondur. Biz, isteyen herkese kompozisyon, desen
                  söylemek istersiniz?                                   ve renk analizleri bakımından rehberlik edebiliriz.
                  Osmanlı’ya payitahtlık yapmış kadim şehirlerdeki tarihi mimarî
                  eserleri tek tek inceledim. Pek çok mimarî eserimiz hâlihazırda res-  Sohbetimizin başında “Osmanlı asırlarında Fatih Sultan
                  torasyon sürecinde. Bunların arasında 15. yüzyıl kalemişlerinin er-  Mehmed Han döneminde Topkapı Sarayı Nakkaşhânesi’nde
                  ken ve çok asil örneklerinin bulunduğu yerler de var. Örneğin, son   Baba Nakkaş’ın, Şah Kulu’nun talebelerine öğrettiği ve aka-
                  zamanlarda yapılan restorasyon çalışmalarından II. Bayezid devri   binde asırlar boyunca hocadan talebeye aktarılarak günümü-
                  kalemişlerinin bulunduğu Bursa Muradiye Türbeleri ve Mevlana   ze kadar uzanan kadim kalemişi sanatını, tüm özellik ve ter-
                  Türbesi’ndeki kalemişi buluntuları, 15. yy tezyinatında önemli bir   kipleriyle birlikte yeniden harmanlıyoruz. Klasiğe, bugünün
                  yere sahiptir.                                         ustalığını ve yorumlarını da ekliyoruz.” dediniz. Klasikte
                  Ancak şunu da belirtmeden edemeyeceğim, mimarî abidelerimi-  yenilik nasıl oluyor?
                  zin iyi restore edildikleri konusunda tereddütlerim var. Buralarda   “Yenilik nedir?” diyorsunuz. Yenilik aslında gelenektir. Geleneksel
                  yapılan işleri bizzat yerinde gördüm. Sadece profesyonel olarak   sanatlar başlı başına yeniliktir. Sanat geleneğimiz, çok farklı coğ-
                  değil, araştırmacı olarak da kalemişi konusunu bugün en iyi takip   rafyalarda farklı üslûpların bir araya gelmesiyle oluşmuştur. Şim-
                  edenlerden biriyim. Restore edilecek yerlerde yüz akıyla bir çalışma   di bazen bana öğrencilerimiz geleneksel sanatlarla ilgili, tezyini
                  yapılmak isteniyorsa Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün ve Kültür Ba-  sanatlarla ilgili kitap soruyorlar: “Gidin Kanuni’nin Türbesi’ne,
                  kanlığı’nın bu konuda uzman olan nakkaşlardan görüş alması ge-  Sokullu Medresesi’ne, Süleymaniye Camii’ne…” diyorum. Çünkü
                  rekir. Ben ve bu konuda yetkin olan arkadaşlarım, elimizden gelen   kitap bizatihi oralardır.




                                                          K ALEMİŞİ S ANA TI
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163