Page 154 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 154

SEMİH İR TE Ş











































                                                                                                                     Semih İrteş






       152

                  Klasik İslâm-Türk sanatları arasında önemli bir yeri bulunan kale-  Hay hay… Sivil ve dinî mimarîmizin iç duvarlarına, kubbelerine, ta-
                  mişi, bugün son temsilcilerinin fırçalarının ucunda mevcudiyetini   vanlarına; sıva, ahşap, taş, bez ve deri gibi malzeme üzerine renkli
                  sürdürmekte. Mimar Nakkaş Semih İrteş de bir önceki cümlemiz-  boyalar ile bazen de altın varak kullanılarak, kıllı kalem olarak tabir
                  de ifadesini bulan kalemişi sanatkârlarından biri. Hocaların hocası   edilen fırçalarla yapılan nakışlara “kalemişi” denir. Bahsettiğim na-
                  Nakkaş Semih İrteş, tezhip hocası Mamure Öz ile birlikte Mimar   kışları yapan kişilere “kalemkâr”, tezyinatın (süslemenin) projesi olan
                  Sinan eseri olan Üsküdar’daki Valide-i Atik Külliyesi’nin tekke bi-  desenleri hazırlayıp uygulayan kişilere de “nakkaş” denilmektedir.
                  nasında  Nakkaş  Tezyini  Sanatlar  Merkezi’nde  Klasik  İslâm-Türk
                  Sanatı faaliyetlerini devam ettiriyor.                 Moskova Ulu Camii ile devam edelim. Moskova Ulu Camii’nin
                  Nakkaş Tezyini Sanatlar Merkezi’nde bir yandan dünyanın muh-  tezyinat projesini gerçekleştirdiniz. Hatlara ketebe koyan Hü-
                  telif coğrafyalarında inşa edilen cami, mescit ve medrese gibi iba-  seyin Kutlu Hoca’ya ve size Rusya’dan özel ödül geldi. Rusya
                  dethanelere, dinî yapılara tezyinat hizmeti verilirken, diğer yandan   Avrupa  Müslümanları Müftüsü Ravil  Gaynuddin tarafından
                  da Türk tezhip sanatını öğrenmek isteyenlere Nakkaş’ın ustaları   zatıâlinize nişan takdim edildi.   Rusya Ulu Camii’nde neler
                  Semih İrteş, Mamure Öz, Recep Cengiz, Arzu Uzunosman ve Esra   yaptınız?
                  Elitaş tarafından dersler veriliyor.                   Osmanlı klasik tezyinatı doğrultusunda hazırlanmış yeni yorumla-
                  Topkapı Sarayı başta olmak üzere, birçok ecdat yadigârı tarihî eserin   rı içeren naht tekniğinde yazılar, sıva üstü kalemişleri, alçı mukar-
                  kalemişi restorasyon projelerine imza atan İrteş, her biri çalışma ve   naslar, çiniler, revzenler, vitraylar, mermer mihrap, minber kürsü
                  yol arkadaşı olan Nakkaş’taki ekibiyle birlikte doğudan batıya, gü-  ve kündekârî kapılar Moskova Ulu Camii’ndeki tezyinat çalışmala-
                  neyden kuzeye kadar pek çok kıtada cami tezyinatı hizmeti veriyor.   rımızı oluşturuyor.
                  Japonya Tokyo Camii’ni, ABD Washington Merkez Camii’ni, Rusya
                  Moskova Ulu Camii’ni son cümleye dâhil edebiliriz.     Kalemişi uygulamalarında hangi malzemeleri kullanıyorsunuz?
                  Nakkaş Semih İrteş’in Üsküdar’da yoğun emek ve gayretlerle yeni-  Geleneksel sanatlarla uğraşanlar “Kem âletle kemâlât olmaz.” sözü-
                  den ihya ve inşa ettiği mekânında kalemişi sanatı ile ilgili bir sohbet   nü işitmiştir. Sanat ve estetik alanında dört başı mamur bir iş; bir
                  icra ettik.                                            adım öte eser ortaya koyabilmek için en iyi malzemeyle çalışmak
                                                                         gerekir. Bu bağlamda hazırladığımız tezyinat projelerinde mevcu-
                  Semih Bey öncelikle kalemişi, kalemkâr ve nakkaş ile başla-  dun en iyilerini tercih ederek, tabii toprak boyalar, nitelikli pigment
                  yalım dilerseniz. Kalemişi nedir, kalemkâr ve nakkaş kimdir?  boyalar, Arap zamkları, tutkal ve altın varak kullanıyoruz.


                                                          K ALEMİŞİ S ANA TI
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159