Page 155 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 155

SANATIN VE SANATKÂRIN İZİNDE











































                                                                                                              Semih İrteş






                                                                                                                                153

            Kalemişi tezyinat projelerinizde kullandığınız desenler  Osmanlı asırlarında Fatih Sultan Mehmed Han döneminde Top-
            için de bir paragraf açalım.                           kapı Sarayı Nakkaşhânesi’nde Baba Nakkaş’ın, Şah Kulu’nun tale-
            Kalemişi desenlerinde 16. yüzyıl motiflerinin yanı sıra, yeni ta-  belerine öğrettiği ve akabinde asırlar boyunca hocadan talebeye
            sarımlara da yer veriyoruz. Tezyinat projelerimiz Mimar Sinan  aktarılarak günümüze kadar uzanan kadîm kalemişi sanatını tüm
            devrinin projelerine göre daha yoğun.                  özellik ve terkipleriyle birlikte yeniden harmanlıyoruz. Klasiğe,
                                                                   bugünün ustalık ve yorumlarını da ekliyoruz. Ortaya çıkan tez-
            Yoğunluk nereden neşet ediyor?                         yinat projeleri, ustalarımız tarafından mimarî eserlere tatbik edi-
            Bu yoğunluk, günümüz mimarî projelerinin klasik mimarîden  liyor.
            uzaklaşmasının tabiî bir neticesi. Günümüz mimarîsinde kla-
            sik detaylar mevcut olmadığı için ortaya çıkan boşlukları daha  Siz de bizzat tüm proje ve mimarî uygulamaların içinde mi-
            yoğun kalemişleri ile kapatıyoruz.                     siniz?
                                                                   Hâliyle… Hazırladığımız projeleri kendi yetiştirdiğimiz ve kar-
            Topkapı Sarayı’nda uzun yıllar kalemişi restorasyonları  deşlerimin başında bulunduğu bir ekip uyguluyor. Ekibimiz son
            yaptığınızı biliyoruz. Saray’dan Köln Cami’sine kadar hiz-  olarak Mevlana Müzesi’nin kalemişi tezyinat projesini tamamladı. 
            met ettiğiniz abidevî eserlere kısaca değinir misiniz?
            Topkapı Sarayı ilk göz ağrımız. Rahmetli babam Sabri İrteş,  Kalemişi uygulamalarında hangi teknikleri kullanıyorsunuz?
            uzun yıllar Topkapı Sarayı’ndaki kalemişlerinin tezyinatını  Kalemişi uygulanacak zeminin özelliğine göre, sıva üstü başta
            gerçekleştirdi. Şimdi yine oradayız. Mamure Hanım, Yemiş  olmak üzere, ahşap üstü kalemişi tekniklerini kullanıyoruz. Es-
            Odası’nın tezyinatı ile meşgul.  Yakın zaman önce Washington  kilerin “sıvacıkâri” diye adlandırdıkları, bizim de “malakâri” dedi-
            Merkez Camii ile Moskova Merkez Cami’nin kalemişi projele-  ğimiz bir üslûp vardır ki zemine sıvanan alçının üzerine desenler
            rini hazırladık. Son iki projede binlerce metrekare kapalı alanı  çizilip motifler özel bıçaklarla kesiliyor, motifler kabarık kalır-
            kalemişi  uygulamalarıyla  bezedik. Bizim  üslubumuzun  temel  ken zemin düşürülüyor. Bu teknik, mala ile yapılan bir tekniktir.
            prensibi gelenekten beslenerek yeni tasarımlar ve yorumlar  Malakâri ismi de buradan geliyor zaten. Günümüzde bunlar sa-
            yapmaktır. Bu bağlamda Çeçenistan  Argun, Ankara Ahmet Ak-  dece restorasyon bazında kullanılan tekniklerdir. Esasında yeni
            seki Camii ve Köln Camii’nin tezyinatları bu düşünce ile mey-  yapılan uygulamalarda %98 oranında kullanılan teknik, sıva
            dana gelmiştir.                                        üstü kalemişidir. 


                                                    K ALEMİŞİ S ANA TI
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160