Page 190 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 190

MER YEM UGU Z K APLAN








































                                                                                                        Meryem Uguz Kaplan
                                                                                                        çalışırken.






                                                                         Meryem Uguz Kaplan
       188





                  Meryem Uguz Kaplan, Selçuklu döneminde Anadolu’nun önemli sanat   İlk kaynaklarını Anadolu dışındaki Türk seramiğinden alan Ana-
                  merkezlerinden Ahlat’ta öz sanatlarımızı icra eden bir sanatkâr. Kaplan,   dolu seramik sanatı, Osmanlı devrinde tamamen kendine özgü bir
                  seramik üzerine yaptığı naif araştırmalarla geçmiş zamanın seramik ve   gelişme göstermiş; tercih edilen, ihraç edilen eserlerin ortaya ko-
                  çiniye yansıyan güzelliklerini günümüz imkânlarıyla harmanlıyor.  nulması üzerine yoğun bir ilgi görmüştür.
                  Tezhip, kalemişi, çini, minyatür, ebru, kumaş ve halı tasarımı alanların-
                  da çalışmalar yapan tezhip ve seramik sanatçısı, Bitlis Eren Üniversitesi   Seramik ile neler yapılmış?
                  öğretim görevlisi Meryem Uguz Kaplan ile seramik üzerine bir hasbihâl   Tabaklar, hokkalar, kâseler, ibrikler, sürahiler, bardaklar, kandiller,
                  ettik.                                                 kupalar, gülabdanlar, buhurdanlıklar, tütsü kapları vs. kısacası bir-
                                                                         çok eşyanın yapımında seramik kullanılmış.
                  Meryem Hanım, seramik sanatına yönelik ilginiz nasıl gelişti?
                  Güzel Sanatlar Fakültesi’nde lisans dönemimde son dönem seçme-  Türklerin, seramik sanatına katkıları nasıl olmuştur?
                  li olarak aldığım çini dersiyle seramik sanatına olan ilgim başladı   Ecdadımız Orta Asya’da konar-göçer bir yaşam tarzına sahip olması-
                  diyebilirim. Bu ders sayesinde bu sanatla alakalı becerimin aslında   na rağmen, seramik sanatına dair önemli eserler üretmesini bilmiştir.
                  daha yoğun olduğu kanaatine vardım.                    Türklerin yerleşik düzene geçmeleri ve İslâmiyet’i kabul etmeleriyle
                                                                         seramik sanatında daha büyük gelişmeler görülmeye başlanmıştır.
                  Seramik sanatının Anadolu serüveni için neler söylemek ister-  Abbasiler, Fâtımîler, Samanoğulları, Karahanlılar döneminde birçok
                  siniz?                                                 seramik örneğine rastlanır.
                  Malum olduğu üzere Anadolu, kültürlerin sentezidir. Anadolu coğ-  Seramik sanatı, asıl gelişimini ve günümüz teknik çeşitliliğini İran’da,
                  rafyasından muhtelif tarihlerde yapılan arkeolojik kazılar sonucun-  Selçuklular döneminde yaşamıştır. Türkler Anadolu’ya yerleştikten
                  da, sayıları on binlerle ifade edilecek kadar seramik esere rastlanmış-  sonra Bizans geleneklerini devralmışlar ve o dönemde İran gelenek-
                  tır. Anadolu toprakları, seramiğin 8000 yıllık tarihine ışık tutan ve   lerinde kullanılan ve beraberlerinde getirdikleri sanatsal seramik tek-
                  uygarlıkların kültürel zenginliklerine kapılarını açarak, topraklarında   niğinden etkilenmişlerdir. Selçuklu mimarî yapıları çinilerle kaplıdır.
                  yaşamış tüm kültürleri barındırmış ve insanlık tarihinin en nadide   Selçuklu sanatında camilerin mihrapları, kubbeler, minareler, türbe,
                  örneklerinin gelişim ve dönüşümlerine tanık olmuştur.  medrese ve saraylar çinilerle donatılmıştır.


                                                          SERA MİK S ANA TI
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195