Page 194 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 194
MER YEM UGU Z K APLAN
Şimdi de biraz Ahlat seramikleri üzerine konuşalım isterse- tutmuş sanatlar olarak değil de yaşayan sanatlar olarak kabul et-
niz. Ahlat seramikleriyle ünsiyetiniz nasıl kuruldu? tirmekti.
Ahlat seramiklerinin üretimi ve yorumlanmasını ilk olarak benim Avusturya’nın başkenti Viyana’daki Schönbrunn Sarayı’nda (Sch-
ele almam, şahsım için büyük bir onur ve gurur sebeplerimdendir. loß Schönbrunn) 25-31 Ağustos 2014 tarihleri arasında Ahlat
Anadolu’nun giriş kapısı olan Ahlat, aynı zamanda Anadolu’nun en Arkeolojik Kazısı Çini Örnekleri ve El Sanatları Sergisi’ni Bitlisli iş
önemli sanat merkezlerindendir. Burada bulunmak ve atalarımızın adamı Sayın Ahmet Eren Beyefendi’nin büyük desteği ile açtık. İs-
emaneti olan bu kıymetli eserleri yorumlamaktan büyük zevk ve tanbul, Ankara, İzmir ve daha birçok ilde düzenlenen Bitlis Tanıtım
heyecan duymaktayım. Günleri’nde, üniversitemizin açtığı el sanatları stantlarında, Ahlat
Eski Ahlat şehir kazılarında çıkan seramik parçalar üzerindeki fi- el sanatlarının tanıtımını yaptık.
gürlerin eksik kısımlarını, İran ve Kubad-ı Abad Saray Çinileri ile
karşılaştırarak desenleri bütün veya kazıdan çıktığı şekliyle yorum- Ahlat, Selçukluların “Kubbetü’l-İslâm” şeklinde isimlendir-
layıp çini ve seramik objeler üzerine uygulamaktayım. Ayrıca, Ahlat dikleri üç önemli şehirden, yerleşim biriminden biri. Ahlat’ta
Seramik formlarını inceleyerek bu forma uygun özel kalıplar yaptır- Selçuklu’dan ve Selçuklu sanatından geriye hangi eserler, izler
dım, hazırlanan kalıplara Ahlat seramiklerinin üzerindeki figürleri kalmış?
uygulamaya özen gösterdim. Seramikler üzerindeki renkli sır uygu- Pek çok eser kalmış geriye. Kalan tarihi eserlerin başını kümbetler
lamalarını orijinal eserlere uygun ve estetik birer hediyelik ürüne, çekmektedir. Ahlat’ta ayrıca mağara evler, tarihi camiler, han ve ha-
daha da önemlisi sanatsal birer objeye dönüştürmeyi amaçladım. mamlar, kale ve köprüler de bulunmaktadır.
Ahlat’ta çini ve seramik sanatını yaygınlaştırmak, tanıtmak ve ge-
liştirmek için bu yıl hazırladığımız Ahlat Kaymakamlığı Köylere Ahlat’ta geçmişi Selçuklu dönemine kadar uzanan bir seramik
Hizmet Götürme Birliği tarafından Başbakanlık Tanıtma Fonu’na geleneği var. Ahlat seramikleri hakkında genel bilgi verir mi-
sunulan “Çini ve Tezhip Sanatımız Yeniden Mimarîde” projesi ile siniz?
Ahlat’a, Ahlat taşı ve çini ile bezeli çeşmeler yaptık. Çeşmelerin taç 1966 yılından beri Ahlat arkeolojik kazılarında birçok seramik par-
kısmına kazılarda bütün olarak çıkan Selçuklu lüster ibrik formun- çalar çıkarılmıştır. Ahlat’ta çok sayıda büyük deprem olduğu için
da taş oyma vazolar yerleştirdik. Amacımız Ahlat’ın sahip olduğu kazılarda bütün olarak çıkan seramikler çok az sayıdadır. Bu kazı-
en önemli sanatlardan olan çini-seramik sanatını, unutulmaya yüz larda Anadolu Selçuklularının ve İlhanlıların saraylarda genellikle
192
Eski Ahlat şehir
kazılarında ortaya
çıkarılan seramikler
üzerinde bulunan
insan tasvirleri
kullanılarak
tasarlanmış sıraltı
tekniği ve şeffaf
sır uygulamalı
aslanağzı seramik
vazolar.
SERA MİK S ANA TI