Page 194 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 194

MER YEM UGU Z K APLAN




                  Şimdi de biraz Ahlat seramikleri üzerine konuşalım isterse-  tutmuş sanatlar olarak değil de yaşayan sanatlar olarak kabul et-
                  niz. Ahlat seramikleriyle ünsiyetiniz nasıl kuruldu?   tirmekti.
                  Ahlat seramiklerinin üretimi ve yorumlanmasını ilk olarak benim   Avusturya’nın başkenti Viyana’daki Schönbrunn Sarayı’nda (Sch-
                  ele almam, şahsım için büyük bir onur ve gurur sebeplerimdendir.   loß  Schönbrunn)  25-31  Ağustos  2014  tarihleri arasında  Ahlat
                  Anadolu’nun giriş kapısı olan Ahlat, aynı zamanda Anadolu’nun en   Arkeolojik Kazısı Çini Örnekleri ve El Sanatları Sergisi’ni Bitlisli iş
                  önemli sanat merkezlerindendir. Burada bulunmak ve atalarımızın   adamı Sayın Ahmet Eren Beyefendi’nin büyük desteği ile açtık. İs-
                  emaneti olan bu kıymetli eserleri yorumlamaktan büyük zevk ve   tanbul, Ankara, İzmir ve daha birçok ilde düzenlenen Bitlis Tanıtım
                  heyecan duymaktayım.                                   Günleri’nde, üniversitemizin açtığı el sanatları stantlarında, Ahlat
                  Eski Ahlat şehir kazılarında çıkan seramik parçalar üzerindeki fi-  el sanatlarının tanıtımını yaptık.
                  gürlerin eksik kısımlarını, İran ve Kubad-ı Abad Saray Çinileri ile
                  karşılaştırarak desenleri bütün veya kazıdan çıktığı şekliyle yorum-  Ahlat, Selçukluların “Kubbetü’l-İslâm” şeklinde isimlendir-
                  layıp çini ve seramik objeler üzerine uygulamaktayım. Ayrıca, Ahlat   dikleri üç önemli şehirden, yerleşim biriminden biri. Ahlat’ta
                  Seramik formlarını inceleyerek bu forma uygun özel kalıplar yaptır-  Selçuklu’dan ve Selçuklu sanatından geriye hangi eserler, izler
                  dım, hazırlanan kalıplara Ahlat seramiklerinin üzerindeki figürleri   kalmış?
                  uygulamaya özen gösterdim. Seramikler üzerindeki renkli sır uygu-  Pek çok eser kalmış geriye. Kalan tarihi eserlerin başını kümbetler
                  lamalarını orijinal eserlere uygun ve estetik birer hediyelik ürüne,   çekmektedir. Ahlat’ta ayrıca mağara evler, tarihi camiler, han ve ha-
                  daha da önemlisi sanatsal birer objeye dönüştürmeyi amaçladım.  mamlar, kale ve köprüler de bulunmaktadır.
                  Ahlat’ta çini ve seramik sanatını yaygınlaştırmak, tanıtmak ve ge-
                  liştirmek için bu yıl hazırladığımız Ahlat Kaymakamlığı Köylere   Ahlat’ta geçmişi Selçuklu dönemine kadar uzanan bir seramik
                  Hizmet Götürme Birliği tarafından Başbakanlık Tanıtma Fonu’na   geleneği var. Ahlat seramikleri hakkında genel bilgi verir mi-
                  sunulan “Çini ve Tezhip Sanatımız Yeniden Mimarîde” projesi ile   siniz?
                  Ahlat’a, Ahlat taşı ve çini ile bezeli çeşmeler yaptık. Çeşmelerin taç   1966 yılından beri Ahlat arkeolojik kazılarında birçok seramik par-
                  kısmına kazılarda bütün olarak çıkan Selçuklu lüster ibrik formun-  çalar çıkarılmıştır. Ahlat’ta çok sayıda büyük deprem olduğu için
                  da taş oyma vazolar yerleştirdik. Amacımız Ahlat’ın sahip olduğu   kazılarda bütün olarak çıkan seramikler çok az sayıdadır. Bu kazı-
                  en önemli sanatlardan olan çini-seramik sanatını, unutulmaya yüz   larda Anadolu Selçuklularının ve İlhanlıların saraylarda genellikle


       192



































                                                                                                           Eski Ahlat şehir
                                                                                                           kazılarında ortaya
                                                                                                           çıkarılan seramikler
                                                                                                           üzerinde bulunan
                                                                                                           insan tasvirleri
                                                                                                           kullanılarak
                                                                                                           tasarlanmış sıraltı
                                                                                                           tekniği ve şeffaf
                                                                                                           sır uygulamalı
                                                                                                           aslanağzı seramik
                                                                                                           vazolar.


                                                          SERA MİK S ANA TI
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199