Page 192 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 192

MER YEM UGU Z K APLAN









































                  Eski Ahlat şehir kazılarında ortaya                    Penç, gonca ve yapraklarla
                  çıkarılan seramikler üzerinde                          tasarlanmış özgün kompozisyonlu,
                  bulunan kuş figürü kullanılarak                        sır altı tekniği ve renkli sır
                  tasarlanmış sır altı tekniği ve                        uygulamalı seramik küre kavanoz.
                  şeffaf sır uygulamalı seramik şah
                  kavanoz.


       190
                  “Selçuklu irfanı”, seramik sanatında nasıl yansıma bulmuştur?  Selçuklularda sıkça karşılaşılan teknik, kabartmalı süsleme tek-
                  Selçukluların Anadolu’ya gelmesiyle birlikte Pers seramiklerinde   niğidir. Araştırmacılara göre kabartmalı seramik tekniği, maden
                  köklü değişiklikler görülür. Sır altı bezemeler, sır üstü lüster dekor-  kapların formlarından esinlenilerek ortaya çıkmıştır. Horasan
                  ları ve sır üstü çok renkli bezemeler gibi önemli teknikler geliştiril-  bölgesindeki kabartmalı süsleme teknikli seramik örnekleri, Er-
                  meye başlanır.                                         ken İslâm Çağı’nın en başarılı nadide seramik örneklerindendir.
                  Selçuklular, henüz Anadolu’ya yerleşmeden önce İran’da mimarîde   Kırmızı çamur kullanılarak, açık yeşilimsi tonda yapılan bu sera-
                  sırlı tuğla geleneğini keşfederek özellikle türbelerde turkuaz sırlı   miklerde ustalık çok yüksek düzeydedir. Selçuklunun büyük mer-
                  tuğlalara yer vermişlerdir. Tek renkli, sırlı levhaların kesilmesiyle   kezlerinde ise kabartmalı seramiklerin sadece çini çamurundan
                  ya da desene göre hazırlanmış parçaların sırlanmasıyla oluşturulan   yapıldığı bilinir.
                  çini-mozaik tekniği de Anadolu’da yaygın olarak kullanılmıştır.  Zengin teknik yelpazesine sahip Selçuklu seramik sanatında iko-
                  Sır olarak da firuze, kobalt mavisi ve tek renk beyaz sırlı seramikle-  nografi ve motifler de Türk sanatı açısından büyük önem taşımak-
                  rin üretildiği bilinir.                                tadır. İslâm öncesi Orta Asya kültür birikimiyle İslâm dünyasına
                                                                         dâhil olan Selçuklular, İslâm sanatının kaynağı olarak kabul edilen
                  Selçuklu  seramik  tekniklerine  göz  atacak  olursak  karşımıza   İran ve Mezopotamya kültürüne Orta Asya Türk geleneklerini de
                  neler çıkar?                                           eklemiş oldular.
                  Sanat çıkar. Seramik teknikleri; şekillendirme işlemi tamamlan-  Selçuklu döneminde çok baskın ve belirgin olan bu etkinin İslâm
                  mış seramik ürünlerin estetik değerini artırmak ve farklı anlatım-  sanatı üzerinden hiç kalkmadığı, onunla harmanlanarak zenginlik
                  lar kazandırmak amacıyla sıraltı, sırüstü, sıriçi ve yaş çamurlar   ve çeşitlilik kazandırdığı söylenebilir.
                  üzerine çeşitli yöntemler kullanılarak yapılan uygulamalardır.  Selçuklu Çağı İslâm Seramik Sanatı’nda karşımıza çıkan süsleme-
                  Öncelikle Selçuklu seramik yapımında iki farklı çamur türü kul-  lerde Türk tipi olarak bilinen insan figürleri, Türk oturuşu olarak
                  lanılmıştır: Biri kendine özgü olan teknik uygulamalarıyla farklı   kabul edilen bağdaş kurma ve Avrasya inanç sisteminin uzantısı
                  merkezlerde üretilmiştir ki daha ziyade hükümdar aileleri, sara-  olan elinde bardak tutma gibi belirgin detaylar dışında, giyim ku-
                  yın ileri gelenleri ve zengin halkın beğenisine sunulan lüks sera-  şam ve kompozisyon düzeninde İslâm öncesi Türk kültürüne ait
                  mikler bu gruba girer. Üretimler sadece silisli çamurdan ibarettir.   pek çok detay mevcuttur. İster sahnelerin anlamı, ister yazılı süsle-
                  Geniş halk sınıfı ise oldukça ekonomik olan sert beyaz toprak ha-  melerin içeriği, isterse çeşitli detaylarda Türk mitolojisi ve Selçuklu
                  murunu tercih etmiştir.                                dönemi edebiyatının etki veya izlerine rastlanır.




                                                          SERA MİK S ANA TI
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197