Page 224 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 224

BEKİR U SL U











































                                                                                                               Bekir Uslu.






       222
                  Bursa’da Ulu Camii vardır. Kadim şehrin orta yerinde ihlâsla inşa   Atölyenizden çıkan eserler nereleri tezyin ediyor?
                  edilmiş, yazılarla müzeyyen bir mâbed… Bir de ahşap oymanın   Az önce keresteler yeni bir hayata kavuşuyor demiştim. Oradan
                  üstadı Bekir Usta vardır Bursa’da… Tarihi Irgandı Köprülü Çar-  devam edeyim müsaadenizle…
                  şısı’nın  üzerindeki  mütevazı  atölyesinde  ahşaptan  zikir  sesle-
                  ri alır. Nasırlı ellerinden, avuçlarının içinden birbiri ardına Ulu   Tabii ki buyurunuz…
                  Camii’nin kubbeleri misali sıralanan eserleri Irgandı Çarşısı’nın   Bu hayat, kimi zaman bir camiinin mihrap âyetinde, kimi zaman
                  altından akıp gitmekte olan sular misali berraktır. Bekir Uslu Us-  tarihi bir yapının tavan göbeğinde, kimi zaman da stilize edilmiş
                  ta’nın iskarpela hareketlerinden hâsıl olan âvâz, Ulu Camii’deki   bir bitkinin yahut Simurg kuşunun kanadında temâşâ ediliyor.
                  hatların zikrine ortak olurken dükkânında sadece çayı değil; mu-
                  habbeti, sanatı, uhuvveti ve estetiği de demlemektedir.  Hangi ağaçları tercih ediyorsunuz?
                  Ceviz ağacını oyarak biiznillah meydana getirdiği devasa kelime-i   İnce işçilik gerektiren, özellikle hat çalışmalarında sert yapısıyla
                  tevhid levhasına baktığınızda, bu eserin Bekir Uslu Ustanın atöl-  bilinen ceviz, gül ve kayın gibi ağaçları tercih ediyorum. Detay
                  yesinden, elinden değil; gönlünden çıktığını zannedersiniz.   isteyen motiflerde ise ıhlamur ve kestane gibi yumuşak ağaçları
                  Bursa’da ahşap oyma sanatına dair birbirinden değerli eserler or-  kullanıyorum.
                  taya koyan Bekir Uslu ile sanatı üzerine konuştuk.
                                                                         Ahşap oymada hangi motifleri kullanıyorsunuz?
                  Bekir Ustam, ahşap oyma denildiğinde ne/neler anlaşılma-  Oymacılıkta kimi zaman hattatlarından izin aldığım yazıları, kimi
                  lıdır?                                                 zaman Selçuklu ve Osmanlı geometrik desenlerini, kimi zaman
                  “Ahşap oyma” canlı bir ağacın kesilip keresteye dönüştükten son-  stilize ettiğim bitki ve hayvan figürlerini, kimi zaman da gönlüme
                  ra tekrar hayat bulmasıdır.                            göre, serbest tasarım uygulamalarını nakşediyorum.
                  Ahşap oyma sanatında; ahşaba istediğimiz her şekli, her figürü ve
                  deseni aktarabiliriz. Hayatın hemen her alanında kullanılmakta   Bahsettiğiniz nakışları hangi âletlerin yardımıyla işliyorsu-
                  olan ahşaba işlevselliğine uygun olarak göze hoş gelecek şekilde   nuz?
                  nakışlar işleyerek nesiller arasında köprü kurabilirsiniz.  Bilirsiniz, eskiler âlet çalışır el öğünür demiş. Gelişen teknolojiye
                                                                         rağmen geleneksel ahşap oyma bıçaklarını, iskarpelayı kullanıyo-
                  Oymada hangi ağaçları kullanıyorsunuz?                 rum. Yeri geldiğinde kendi bıçağımı imal ettiğimi söylemem vakıa
                  Ahşap oymayı her ağaç çeşidine uygulamakla birlikte işlenecek   mutabık olacaktır.
                  olan motifin yapısına ve müşterilerimin taleplerine göre sert, yu-
                  muşak, lifli ya da lifsiz ağaç materyallerinin üzerinde çalışıyorum.   Eserleriniz hangi alanlarda kullanılıyor?
                  Irgandı Köprüsü’ndeki atölyeme giren keresteler, yerine göre bir-  Bilindiği üzere “Marifet iltifata tabidir, müşterisiz meta zayidir.”
                  kaç ay süren alın terinin, sabrın, azmin ve ustalığın ardından yeni   El-Hakk doğrudur. Hamd olsun alın terimiz, marifetimiz takdir
                  bir hayata kavuşuyor.                                  görüyor. Her birini velinimet olarak gördüğüm müşterilerim; iç



                                                              AHŞ AP O Y M A
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229