Page 224 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 224
BEKİR U SL U
Bekir Uslu.
222
Bursa’da Ulu Camii vardır. Kadim şehrin orta yerinde ihlâsla inşa Atölyenizden çıkan eserler nereleri tezyin ediyor?
edilmiş, yazılarla müzeyyen bir mâbed… Bir de ahşap oymanın Az önce keresteler yeni bir hayata kavuşuyor demiştim. Oradan
üstadı Bekir Usta vardır Bursa’da… Tarihi Irgandı Köprülü Çar- devam edeyim müsaadenizle…
şısı’nın üzerindeki mütevazı atölyesinde ahşaptan zikir sesle-
ri alır. Nasırlı ellerinden, avuçlarının içinden birbiri ardına Ulu Tabii ki buyurunuz…
Camii’nin kubbeleri misali sıralanan eserleri Irgandı Çarşısı’nın Bu hayat, kimi zaman bir camiinin mihrap âyetinde, kimi zaman
altından akıp gitmekte olan sular misali berraktır. Bekir Uslu Us- tarihi bir yapının tavan göbeğinde, kimi zaman da stilize edilmiş
ta’nın iskarpela hareketlerinden hâsıl olan âvâz, Ulu Camii’deki bir bitkinin yahut Simurg kuşunun kanadında temâşâ ediliyor.
hatların zikrine ortak olurken dükkânında sadece çayı değil; mu-
habbeti, sanatı, uhuvveti ve estetiği de demlemektedir. Hangi ağaçları tercih ediyorsunuz?
Ceviz ağacını oyarak biiznillah meydana getirdiği devasa kelime-i İnce işçilik gerektiren, özellikle hat çalışmalarında sert yapısıyla
tevhid levhasına baktığınızda, bu eserin Bekir Uslu Ustanın atöl- bilinen ceviz, gül ve kayın gibi ağaçları tercih ediyorum. Detay
yesinden, elinden değil; gönlünden çıktığını zannedersiniz. isteyen motiflerde ise ıhlamur ve kestane gibi yumuşak ağaçları
Bursa’da ahşap oyma sanatına dair birbirinden değerli eserler or- kullanıyorum.
taya koyan Bekir Uslu ile sanatı üzerine konuştuk.
Ahşap oymada hangi motifleri kullanıyorsunuz?
Bekir Ustam, ahşap oyma denildiğinde ne/neler anlaşılma- Oymacılıkta kimi zaman hattatlarından izin aldığım yazıları, kimi
lıdır? zaman Selçuklu ve Osmanlı geometrik desenlerini, kimi zaman
“Ahşap oyma” canlı bir ağacın kesilip keresteye dönüştükten son- stilize ettiğim bitki ve hayvan figürlerini, kimi zaman da gönlüme
ra tekrar hayat bulmasıdır. göre, serbest tasarım uygulamalarını nakşediyorum.
Ahşap oyma sanatında; ahşaba istediğimiz her şekli, her figürü ve
deseni aktarabiliriz. Hayatın hemen her alanında kullanılmakta Bahsettiğiniz nakışları hangi âletlerin yardımıyla işliyorsu-
olan ahşaba işlevselliğine uygun olarak göze hoş gelecek şekilde nuz?
nakışlar işleyerek nesiller arasında köprü kurabilirsiniz. Bilirsiniz, eskiler âlet çalışır el öğünür demiş. Gelişen teknolojiye
rağmen geleneksel ahşap oyma bıçaklarını, iskarpelayı kullanıyo-
Oymada hangi ağaçları kullanıyorsunuz? rum. Yeri geldiğinde kendi bıçağımı imal ettiğimi söylemem vakıa
Ahşap oymayı her ağaç çeşidine uygulamakla birlikte işlenecek mutabık olacaktır.
olan motifin yapısına ve müşterilerimin taleplerine göre sert, yu-
muşak, lifli ya da lifsiz ağaç materyallerinin üzerinde çalışıyorum. Eserleriniz hangi alanlarda kullanılıyor?
Irgandı Köprüsü’ndeki atölyeme giren keresteler, yerine göre bir- Bilindiği üzere “Marifet iltifata tabidir, müşterisiz meta zayidir.”
kaç ay süren alın terinin, sabrın, azmin ve ustalığın ardından yeni El-Hakk doğrudur. Hamd olsun alın terimiz, marifetimiz takdir
bir hayata kavuşuyor. görüyor. Her birini velinimet olarak gördüğüm müşterilerim; iç
AHŞ AP O Y M A