Page 236 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 236

ŞEHM U S OKUR



































                  yapmak isterim. Yalnız bu çalakalem yapılacak bir iş değildir. Eserin   Bu malzemeleri nasıl temin ediyorsunuz?
                  teknik özellikleri, tekâmül seyri, kullanılan malzemelerin nitelikle-  Bu malzemelerin uygun vasıfta olanını bulmak için bir ömür harca-
                  ri, çizim ve motiflerin tekâmülü gibi unsurlar göz önünde bulun-  dım. Kimi sana gelir, kimine ulaşmak için yıllarca uğraşırsın.
                  durularak yapılması gereken çok ciddi bir çalışmadır. Saha olarak
                  Afganistan’dan Bosna’ya, Yemen’den Moskova’ya, Mısır’dan Fas’a   Eskiler, “Kem âlatla kemâlât olmaz!” demişler. Kündekârî
                  uzanan bir coğrafya taranmalıdır.                      işinde iyi malzemeyle çalışmak, sanatkâra ve koleksiyonere
                                                                         neler kazandırır?
                  Malum olduğu üzere iyi bir restorasyon öncelikle tarihe, sa-  Basit, ucuz ve kalitesiz malzeme ile nadide eserler yapılamaz.
                  nata ve geçmiş dönemlerin sanatkârlarının emeğine saygıyı
       234
                  uhdesinde barındırır; yahut öyle olmalıdır. Eski eserlerin tez-  Bahsettiğiniz malzemeleri nelerle işliyorsunuz? Hangi tek-
                  yinat projelerini çalışırken nasıl bir yöntem izliyorsunuz?  nikleri kullanıyorsunuz?
                  Tarihi eserlerin restorasyonuna tefekkür, analiz ve tetkik süreçle-  Kündekârî eserin yapılış tarihinde kullanılan teknikleri aynen uy-
                  rinden sonra başlanabilir. Eserin yapıldığı dönem, malzemeler, tek-  guluyoruz.
                  nikler ve temelindeki düşünceyi anladıktan sonra esere müdahâle
                  edilebilir. Onun için ustanın bilgisi, görgüsü, tefekkür dünyası zen-  Edirnekâri, kündekârî, oyma ve kakma gibi tekniklerin öğre-
                  gin olmalıdır.                                         tildiği yeterli sayıda mekân var mı?
                                                                         Üniversitelerimizde ve bazı meslek okullarında tezyini sanatlar bö-
                  Usta işi, asırlar sonrasına sarkaçlanacak bir kündekârî eseri   lümlerinin açıldığını, bu yönde dersler koyulduğunu duydum.
                  hangi hususiyetleri haiz olmalıdır?
                  Kendisinden önce yapılanları aşması gerekir.           Sizin ilâve etmek istediğiniz hususlar nelerdir?
                                                                         Atalarımızın bize şerefle sunduğu bu muazzam sanattan herkesin
                  Ağaç oyma işi de yapıyorsunuz. Sizinle 20 yıl önce yaptığımız   haberdar olması ve zenginliğimizin farkına varılması en büyük di-
                  bir  mülakatta  “Oymayı  bilmiyorsanız,  sedefi  de  yapamazsı-  leğim. Kündekârî, bütün dünyaya gururla sunacağımız sanatları-
                  nız” demiştiniz. Ahşap işinde oymacılığın yeri nerede durur?  mızdan biri. Bu sanatı, sadece bu ülkenin insanlarına değil, bütün
                  Oyma işi, ahşap eserleri üç boyutlu hâle getirir.      dünyaya duyurmalı ve tanıtmalıyız.
                                                                         Bu eserler bizim hikâyemizi anlatıyor. Dinleyecek ve sevecek yüce
                  Hangi malzemeleri kullanıyorsunuz?                     gönüllere ihtiyacımız var.
                  Ceviz, şimşir, akçaağaç, abanoz, kan ağacı, pelesenk, meşe kullan-  Tanırsak biliriz, bilirsek severiz, seversek koruruz. Ve dahi “Küntü
                  dığım ahşap malzemeler. Sedef, fildişi, bağa, altın, gümüş kurşun,   kenzen mahfiyyen”  “fe arefe”; “ahbabtu” âşık sanatkârların hikâ-
                                                                                         1
                  yarı değerli taşlar, bronz, mercan, akik, kemik, boynuz, boncuk tut-  yesini anlatır.
                  kalı, gomalak, kök boyalar, sıvı vazelin, badem yağı da kullanılan
                  diğer malzemeler.                                      İlginiz için teşekkür ederim.




                                                                         1   Burada “Ben bir gizli hazine idim. Görülmek, bilinmek istedim, bu yüzden
                                                                            âlemi yarattım.” hadis-i kutsisine atıf vardır.


                                                               KÜNDEK ÂRÎ
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241