Page 266 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 266
UĞUR K ARA T A Ş
Uğur Karataş.
264 Uğur Karataş, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Geleneksel Bir yandan hat, diğer yandan tezhip sanatında eser üretiyor-
Türk Sanatları Bölümü mezunu bir sanatkâr. sunuz. Hat bilginiz tezhibe, tezhib uzmanlığınız hatta ne gibi
Hattın yanında tezhip sanatında da önemli eser ve projelere imza ilâve katma değerler üretiyor?
atan Uğur Karataş, ülkemizin önde gelen mücevher tezyinat usta- Her sanat dalı birbirine ihtiyaç hâlindedir. Hattın tezhibe ihtiyacı,
larından biri. mimarînin çini ve diğer tezyini unsurlara ihtiyacı olduğu gibidir. Bu-
Sanatçı ile mücevher tezyinatı üzerine sohbet ettik. nunla beraber bazen hat sanatıyla minyatür veya resim, bazen de re-
sim içerisinde kullanılabilecek tezhip motifleri sanatlar arası diyaloğu
Geleneksel sanatlarla irtibatınız nasıl başladı? sağlayıp farklı armoniler oluşturabiliyor. Bu yüzden klasik sanatlarla
Malum olduğu üzere her sanatkâr, sanata olan ilgisini hayatının modern sanatları birbirinden fazla ayırt etmemeye çalışıyorum. Bu
bir döneminden başlatır. Bizim de sanata olan ilgi ve alakamız sanatların hepsine ait teorik ve pratik bilgiler, sizin bütüncül düşün-
ortaokul yıllarına dayanıyor. İmam-Hatip Lisesi’nde okurken menize fayda sağlıyor. Bir levha veya bir obje tasarlayacağınız zaman
özellikle Arapça ve Edebiyat ders defterlerini güzel yazmaya özen bu sanatlara ait bilgilerle hayal dünyanızdaki “o şeyin” üretilmiş son
gösterirdim. Tabii resim yapmak da ilgi alanıma giriyordu. O dö- hâlini görebiliyorsunuz. Eğer tezhip ve hat bilginiz varsa, hat ile meş-
nemlere ait dini mecmualar ve ciltli kitaplardaki istifli hat yazıları gul olurken yazının manasından, mürekkebin renginden başlayarak
ayrı bir ilgimi çekmiştir. Kitap kapaklarındaki yazıların aynısını etrafının nasıl süslenilmesi gerektiğini hayal edebiliyorsunuz.
çocuk aklımla yapmaya çalışıyordum. Eski el yazmalar ve rahmetli
dedemin kırık rika‘ ile yazdığı not defteri, benim için ilk örnekler- Hattan, tezhipten mücevher tezyinatına nasıl geçtiniz?
dir ve onları hâlâ saklarım. Hülasa güzel yazıya ve mûsikiye karşı Aslında geleneksel sanatlardan, özellikle de hat sanatından mücev-
özel bir meRâkım vardı. Bununla beraber hat daha ağır basıyordu. here geçiş yaptım sayılmaz. Bilakis mücevheri klasik sanatlara dâhil
Söz konusu ilgi ve meRâkım o yıllarda tamamen içgüdüsel ola- etmeye çalıştım. Bu serüven ise, üniversitenin son yılında minyatür
rak devam ediyordu ve ileride bir meslek olarak yapabileceğim hocamız Taner Alakuş’un dünyaca ünlü mücevher tasarımcısı Se-
aklıma bile gelmiyordu. Ta ki lise sonrası üniversiteye hazırlık van Bıçakçı’ya bizi tavsiye etmesiyle başladı.
kataloğunda -mezun olduğum- Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üni-
versitesi’nin Hüsn-i Hat Bölümünü görene kadar. Gerekli hazır- Sizden, bir tezhip sanatkârından bu bağlamda ne/neler istendi?
lıklardan sonra üniversitede tezhip bölümüne kayıt yaptırdım. Özellikle yapılan ürünlerin hat, tezhip ve minyatür olarak tezyin
Aynı zamanda hüsn-i hat bölümünde de eğitim gördüm ve hâlen edilmesi istendi ve sonrasında da yaptıklarımız özel tasarımlara
görmeye de devam ediyorum. dönüştü. Zaten mücevher sektöründe, özellikle Osmanlı’nın klasik
M ÜCE VHER T A S ARIMI VE TE Z YİNA TI